با عجیب‌ ترین تاکسی‌ های جهان آشنا شوید

پردیس جلالی
پردیس جلالی دوشنبه، ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
با عجیب‌ ترین تاکسی‌ های جهان آشنا شوید

علاوه بر تاکسی‌های زرد رنگ معمولی که در سراسر جهان به‌چشم می‌خورند، برخی کشورهای جهان از تاکسی‌های منحصربه‌فردی برخوردارند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۷/۱ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۰۹ به‌روزرسانی شده است.

سر خیابان می‌ایستید و منتظر تاکسی‌های زرد رنگ معمولی و هر روزه می‌مانید. شاید گمان می‌کنید که این عادی‌ترین بخش زندگی هر روزه است؛ اما اگر فکر کرده‌اید که تاکسی سوار شدن باید مسئله‌ کاملا عادی است، کاملا در اشتباهید. در سراسر دنیا مردم می‌توانند بین ماشین‌های الکتریکی، تانک‌ها، مایباخ‌ها و اتوریکشا‌ها برای این طرف و آن‌طرف رفتن یکی را انتخاب کنند. چیزی نخواهد گذشت که سر و کله‌ تاکسی‌های بدون راننده هم پیدا شود. با ما همراه باشید تا وسایل نقلیه‌ مورد استفاده در سراسر دنیا، شما را شگفت‌زده کند.

تاکسی تانک زرهی ارتش

تانک زرهی استفاده شده به عنوان تاکسی

عکس‌ از وب‌سایت ALLDAY

اگر در سنت پترزبورگ روسیه به تاکسی احتیاج پیدا کردید، تانک زرهی ارتش را در ذهن داشته باشید. BRDM-2 در اتحاد جماهیر شوروی، فرمانده‌ نبرد و وسیله‌ شناسایی بوده است که هم‌اکنون در درون کشور نگهداری می‌شود. البته سلاح‌های جنگی متصل به آن را از کار انداخته‌اند. این وسیله‌ نقلیه را می‌توان در نوا ریور راند یافت که از میان سنت پترزبورگ عبور می‌کند.

تاکسی‌های نارگیلی

تاکسی های کوچک نارگیلی در کنار خیابان

عکس‌ از وب‌سایت ALLDAY

در کوبا ریکشا‌های نارگیل شکل با دو صندلی، سه چرخ و دو موتور و تر و تمیز را سوار شوید. تاکسی‌های نارگیلی نسبت به تاکسی‌های معمولی بسیار پر سروصدا‌تر و البته ارزان‌تر هستند.

تاکسی مدل پراگ

تصویر شماتیک از مدل پراگ

عکس‌ از وب‌سایت ALLDAY

این طراحی در یورکشایر انجام گرفته است. انگلستان این مدل تاکسی را که «پارها» نام دارد، بر اساس معماری شهر پراگ طراحی کرده است. در درون این تاکسی یک صندلی منحنی شکل وجود دارد که رودخانه‌ ولدآوا را تداعی می‌کند. همچنین بافت داشبرد آن، افق پراگ را نشان می‌دهد. این ماشین سقفی وسیع و شیشه‌ای هم دارد. کسانی که از این ماشین استفاده می‌کنند، می‌توانند مسیر‌های مستقیم یا تو‌رهای مجازی را انتخاب کنند که در سیستم این ماشین کار گذاشته شده‌اند. این تاکسی پنج نفر را در خود جای می‌دهد.

تاکسی با چشم‌انداز

تاکسی های دارای پنجره های دارای چشم‌انداز پراگ

عکس‌ از وب‌سایت ALLDAY

دومین تاکسی مدل بر پنجره‌های بسیار بزرگ متمرکز شده است که به سرنشینان امکان می‌دهد تا بی‌هیچ واسطه‌ای از معماری شهر لذت ببرند. رنگ بژ این وسیله، از دیوار خانه‌های لسر تاون الهام گرفته شده است.

تاکسی مزدای لندن

تاکسی تکنفره مزدا

عکس‌ از وب‌سایت ALLDAY

این مدل تاکسی در سال ۱۹۹۳ با همکاری بین مزدا و کالج سلطنتی هنر لندن ساخته شد. این تاکسی فقط یک صندلی سرنشین دارد و با فرض این مسئله ساخته شده است که لندن در خطر اشغال توسط ماشین‌هایی با اندازه‌ معمولی است.

تاکسی لندن

تاکسی سیاه کلاسیک لندن

عکس‌ از وب‌سایت ALLDAY

«تاکسی‌های آینده» لندن با باطری‌های لیتیومی کار می‌کنند و طوری ساخته شده‌اند تا با یک پرچم انگلستان و یک نشان سلطنتی شهر لندن، شبیه به تاکسی‌های کلاسیک انگلیسی به نظر برسند. سیستمی در این تاکسی‌ها کار گذاشته شده است که به مسافران راهنمایی‌هایی در مورد شهر می‌دهد و همچنین قادر به ترجمه نیز هست.

تاکسی توک توک

موتورهای سه چرخ توک توک ریکشا

عکس‌ از وب‌سایت ALLDAY

تاکسی‌های توک توک نوعی اتو ریکشا هستند که در ابتدای کار، در تایلند برای مسافت‌های کوتاه استفاده می‌شدند. نامی که روی این تاکسی‌ها گذاشته‌اند، در واقع به خاطر صدایی است که موقع روشن شدن موتور آن‌ها ایجاد می‌شود. اتو ریکشا‌ها را می‌توانید در هند، پرو، اتیوپی، چین، اندونزی و سریلانکا پیدا کنید.

تاکسی فولکس واگن میلانو

آنگلا مرکل در حال بنزین زدن به تاکسی فولکس

عکس‌ از وب‌سایت ALLDAY

تاکسی فولکس واگن میلانو با یک موتور الکتریکی و یک باطری لیتیومی کار می‌کند. این ماشین به‌عنوان بخشی از پروژه‌ پاکسازی هوای لندن در سال ۲۰۱۰ رونمایی شد. یک وام یک میلیون پوندی نیز برای تشویق رانندگان به تعویض موتور‌هایشان با موتور‌های الکتریکی ارائه داده شد.

تاکسی‌های هوایی

 در حتا پروازتاکسی هوایی

عکس‌ از وب‌سایت ALLDAY

تاکسی‌های هوایی را می‌توانید در قسمت‌هایی از فلوریدا و باهاما پیدا کنید. این هواپیماها خدمات پروازی کوتاه بین شهر‌ها و فرودگاه‌های بین‌المللی را می‌دهند و معمولا کرایه‌‌های مسیرهای مختلف آن‌ یکسان است.

تاکسی‌های خورشیدی

تاکسی خورشیدی با پرچم سوئیس

عکس‌ از وب‌سایت ALLDAY

تاکسی‌های خورشیدی اولین بار در سال ۲۰۰۴ توسط لویس پالمر و با کمک تعدادی از دانشگاه‌های سویسی ساخته شد. این تاکسی بیش از ۵۴۰۰۰ کیلومتر در ۴۰ کشور دنیا را پیموده است، اما هم‌اکنون از آن استفاده‌ای نمی‌شود. در سال ۲۰۰۹ این ماشین جایزه‌ خورشیدی اروپا به دست آورد.

تسلای مدل اس

تاکسی سبز الکترونیکی تسلا

عکس‌ از وب‌سایت ALLDAY

 سواری با تسلای مدل اس، فرصتی است که در سفر به نروژ به‌دست خواهید آورد. شرکتی در نوروژ از کمک مالی چشمگیر دولت در جهت ماشین‌های الکتریک استفاده کرده و از تسلا تاکسی ساخته است. این وسیله‌ نقلیه بسیار جادار است، باطری قوی‌ای دارد و هزینه‌های آن کم‌ است.

تاکسی‌های آبی نیویورک

تاکسی آبی شناور در نیویورک

عکس‌ از وب‌سایت ALLDAY

تاکسی‌های آبی نیویورک تور مسافرتی و نقل‌وانتقال به شرق و رودخانه‌های هادسن را به شما ارائه می‌دهند؛ اما شما همچنین می‌توانید این تاکسی‌های آبی را در کرواسی، ونیز، کاستاریکا و نیوزیلند پیدا کنید.

تاکسی‌های BMW مسابقه‌ای

با اینکه به این ماشین‌ها تاکسی مسابقه‌ای گفته می‌شود، در جایزه بزرگ نورنبرگ آلمان بی. ام. دبلیوها شما را هر جا که دلتان بخواهد نمی‌برند، بلکه راننده‌های مسابقه‌ای حرفه‌ای شما را با قدرت ۵۶۰ اسب بخار، دورتادور «گرین هل» می‌چرخانند. 

تاکسی‌های لوکس

تاکسی قرمز لوکس

عکس‌ از وب‌سایت ALLDAY

در مسکو ماشین‌های لوکسی مانند مایباخ و پورشه را به تاکسی تبدیل کرده‌اند. نارنجی روشن و طرح‌های قهوه‌ای روی این ماشین‌ها در سطح شهر قابل رؤیت هستند.

تاکسی‌های بدون راننده‌ OPTI

تاکسی‌های بدون راننده‌ OPTI امیدوارند که تا سال ۲۰۲۵ شیوه‌ آمد و شد مردم در لندن را تغییر دهند. این تاکسی‌ها در نقاط عمومی در جا‌های مختلف شهر دارای ایستگاه مخصوص به خود خواهند بود و از ماهواره‌ها، لیزر‌های مجاورت، دوربین‌ها و سنسور‌های پارک کردن برای تشخیص مسیر بدون راننده استفاده خواهند کرد. تجربیات خود را از سوار شدن به تاکسی‌های عجیب و غیرمعمول، با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع ALLDAY

دیدگاه