ورنون ؛ شهری که فصل دوم سریال True Detective از آن الهام گرفته شده است

مینا رهبری | شنبه, ۸ خرداد ۹۵ ساعت ۲۳:۰۰

سریال True Detective (کارآگاه واقعی) که از شبکه‌ی HBO آمریکا پخش شد، با واکنش بسیار مثبت بینندگان مواجه شد و طرفداران زیادی پیدا کرد. «نیک پیزولاتو» نویسنده‌ی فیلم نامه، در فصل دوم سریال، با الهام از شهر «ورنون» کالیفرنیا اتفاقات شهر خیالی «وینسی» را خلق کرد و حتی برخی از سکانس‌های سریال در این شهر فیلمبرداری شد. با کجارو همراه باشید تا با شباهت‌های این دو شهر بیشتر آشنا شوید. 

فصل دوم سریال «کاراگاه واقعی» (True Detective) تمامی ویژگی‌های یک برنامه‌ی تلویزیونی محبوب را دارد: جرم و جنایت، فساد، پلیس و یک فرماندار مرده. اگرچه به نظر می‌رسد طرح آن برای یک سریال درام تلویزیونی هیجان‌انگیز ساخته شده باشد، اما شاید طرح این سریال از شهر واقعی ورنون (Vernon) در کالیفرنیا برداشته شده است.

شهر ورنون

true detective کارآگاه واقعی ۱

خالق سریال کارآگاه واقعی، «نیک پیزولاتو»، با صراحت اعلام کرد در فصل دوم این سریال «وینسی»، شهری که داستان در آن اتفاق میفتد، از شهری در جنوب کالیفرنیا به نام «ورنون» الهام گرفته شده است. شباهت عجیب و غریبی میان این دو شهر وجود دارد مثل مخازن آبی که در فیلم مشخص است و مهر و نشان شهر؛ حتی برخی از صحنه‌های فیلم در این شهر ضبط شده است.

محیط فرسوده 

true detective کارآگاه واقعی ۲

شهرهای «وینسی» و «ورنون» هر دو شهر صنعتی با سابقه‌ی طولانی فساد هستند. کالیفرنیا یک مرکز تولیدی بزرگ است که توسط یک مهاجر به نام «جان بپتیست لئونیس» بنا شد. لئونیس ورنون را مثل زمین‌های خود اداره کرده و خودش به جای شهرداری پروانه‌ی کسب و کار صادر می‌کرد. از آن چیزهایی که تاکنون می‌دانیم، این شهر توسط چند تن از افراد ثروتمند و قدرتمند اداره می‌شد.

کارخانه‌ها و انبارها

true detective کارآگاه واقعی ۳

هر چه کارخانه‌ها و انبارها در شهر آغاز به کار می‌کردند، گربه‌های چاقی مثل لئونیس با اخذ مالیات از مردم شهر ثروتمندتر می‌شدند. در مدت کوتاهی ورنون به مرکز خوش‌گذرانی و فساد تبدیل شد، مانند افرادی که در وینسی در کلوپ‌ها خوش‌گذرانی می‌کردند. ورنون همچنین تعدادی کارچاق‌کن داشت که با زد و بند کارها را انجام می‌دادند.

شهردار

true detective کارآگاه واقعی ۴

شهر خیالی «پیزولاتو» از مسئولان شهر ورنون تقلید می‌کند. شهردار الکلی وینسی به جای اینکه مثل یک رهبر واقعی شهر زندگی کند، با همسر خارجی و بچه‌های بی‌ادب خود در یک عمارت بزرگ در «بل ایر»  زندگی می‌کند. نوه‌ی بنیان‌گذار ورنون، «لئونیس ملبورگ»، در سال ۱۹۷۸ به‌عنوان شهردار این شهر انتخاب شد و تا زمانی که در سال ۲۰۰۹، معلوم شد به جای اینکه در شهر خود زندگی کند، ساکن عمارت پدربزرگ خود در «هانکوک پارک» است، در سمت خود باقی بود.

فرماندار

true detective کارآگاه واقعی ۵

«بن کاسپر»، فرماندار شهر  وینسی، مثل فرماندار ورنون در حالی مرد که به فساد متهم بود؛ با این حال جزییات مرگ او خیلی هولناک نبود. زمانی که مقامات و روزنامه‌‌نگاران شهر شروع به تحقیق درباره‌ی یک میلیون دلاری کردند که «اریک تی فرش» به‌عنوان فرماندار ورنون و مشاور حقوقی دریافت کرده بود، جسد وی در سواحل سانفرانسیسکو کشف شد. اگرچه بعدا مرگ او تصادفی تلقی شد، اما این حادثه درست زمانی روی داد که بیننده از یک سریال تلویزیونی انتظار دارد.

فساد

true detective کارآگاه واقعی ۶

اتهامات زیادی درباره‌ی دستمزد بالا و عجیب «فرش» مطرح شد. کارمندان دیگر شهر نیز مانند اعضای شورا، با درآمد سالانه‌ی ۷۰۰۰۰ هزار دلار برای یک شغل نیمه وقت، حقوق‌های بسیار بالا دریافت می‌کردند. علاوه بر حقوق‌های بالا، مسئولان شهر مالیات‌های ساکنان شهر را صرف سفرهای پرهزینه و تجملی مثل ماساژ و بازی گلف می‌کردند.

حذف از ایالت کالیفرنیا

true detective کارآگاه واقعی ۷

اتهاماتی که به ورنون وارد بود، به حدی جدی بود که در سال ۲۰۱۱ یکی از اعضای مجلس سنای ایالت کالیفرنیا لایحه‌ای را تحت عنوان حذف این شهر از ایالت کالیفرنیا مطرح کرد. ورنون در واکنش به این قانون و از ترس اینکه کسب و کار این شهر تحت فشار قوانین سخت‌گیرانه قرار نگیرد، تعداد زیادی را برای جلب آرای نمایندگان اجیر کرد. در نهایت ورنون با قول اصلاح سیاست‌های فاسد و روابط خود با جوامع مجاور، از این مخمصه نجات یافت. 

حرف بی‌حرف!

true detective کارآگاه واقعی ۸

طبق گزارش گزارشگر ال ای تایمز، «هکتور بسرا»، شهر ورنون دقیقا مثل پینسی پیزولاتو در مقابل جرم و جنایت و فساد لب فرو می‌بندد. بسرا می‌گوید سال‌ها پیش زمانی که در مورد اتهامات فساد شهر تحقیق می‌کرد، برای به دست آوردن اطلاعات اولیه از کارکنان شهر به مشکل برمی‌خورد. این شهر در سال‌های اخیر بیشتر از قبل به غریبه‌ها روی خوش نشان می‌دهد؛ حتی به شبکه‌ی HBO اجازه‌ داد تا در محدوده‌ی این شهر بخش‌هایی از فیلم کارآگاه واقعی را فیلمبرداری کند. از سوی دیگر، در وینسی هیچ مشکلی با رفتار خشنی که با یک خبرنگار سمج می‌شود، وجود ندارد.

آلودگی

true detective کارآگاه واقعی ۹

ازدیاد صنایع در ورنون منجر به آلودگی و همچنین فساد می‌شود، با این حال سریال کارآگاه واقعی هنوز به مسئله‌ی آلودگی نپرداخته است. فقدان مقررات زیست محیطی که توسط مسئولان غیر متعهد این شهر تحمیل شده، منجر به افزایش نگرانی‌ها در مورد ساکنان این شهر و جوامع مجاور شده است. یکی از بزرگ‌ترین آلوده‌کننده‌‌ها، باتری کارخانه‌ی «اگزایل» بود که سرانجام در ماه مارس امسال، بعد از انتشار سرب و آرسنیک به منطقه، حداقل به مدت ده سال بسته شد.

بوهمیان گراو

true detective کارآگاه واقعی ۱۰

ورنون الهام بخش مکان اصلی فصل دوم فیلم کارآگاه واقعی است که داستان آن جا اتفاق میفتد. شاید «بوهمیان گراو» الهام بخش یکی از مهم‌ترین موضوعات اصلی فیلم است. از چندین قسمتی که از این سریال تاکنون پخش شده است، بینندگان می‌دانند که در نزدیکی «گورنویل» ایالت کالیفرنیا، یک منطقه‌ی بسیار مهم وجود دارد که افراد قدرتمند جهان به آن جا رفت و آمد می‌کنند. بوهمیان گراو، منطقه‌ای واقعی نزدیک گورنویل، برای هدف مشخصی و به طور عالی استفاده شده است. از همه مهم‌تر پیکرنگاری پرنده که در بیشتر مکان‌ها در فیلم نشان داده می‌شود، شاید به هویت قاتل با نقاب کلاغ اشاره دارد.

مطالب مرتبط:

منبع allday

دیدگاه