تعطیلی موزه شاهرود؛ غنی‌ترین موزه استان سمنان

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۵
تعطیلی موزه شاهرود؛ غنی‌ترین موزه استان سمنان

موزه شاهرود در استان سمنان که جزو غنی‌ترین موزه‌های این استان است به علت اجاره‌ی معوقه بسته شد.

«حمید رضا حسنی» رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود ضمن اشاره به تعطیلی موزه شاهرود و علل آن، توضیح داد:

امروز شهرداری شاهرود به دلیل اجاره معوقه مکان موزه که سابقا بلدیه بوده و در اختیار این نهاد است، از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری شهرستان شکایت کرده است اما این در حالی است که اصلا بندی به عنوان اجاره‌بها در قرارداد موزه وجود ندارد.

وی افزود که امیدوارم به زودی این مشکل برطرف شود. چرا که تعطیلی این موزه به نفع هیچکس در شهرستان و استان نیست. از سوی دیگر میراث فرهنگی تا کنون ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار صرف این مجموعه کرده است و هم‌اکنون چهار کارمند در آن مشغول به کار هستند.

موزه شاهرود

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره وضعیت موزه‌های شاهرود گفت که این شهرستان یکی از غنی‌ترین موزه‌های استان سمنان را دارا است و امروز خوشبختانه وضعیت عمومی این موزه‌ها مطلوب ارزیابی می‌شود و تنها مشکل موضوع بسته شدن موزه شاهرود است که امیدواریم به زودی رفع شود اما وضعیت عمومی این موزه بسیار خوب تلقی می‌شود.

موزه شاهرود

حسنی درباره موزه‌ی شاهرود و اهمیت آن برای این شهرستان، بیان کرد که موزه‌ی شاهرود شامل دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی و اشیای تاریخی که در بخش باستان‌شناسی این مجموعه وجود دارد، مربوط به اشیای سنگی و استخوانی با قدمتی هفت هزار ساله به جا مانده از تخته‌ی باستانی چخماق است. همچنین این موزه، اشیای تاریخی از تپه‌ی بلوار شاهرود با قدمت سه هزار سال دارد و در قسمت مردم‌شناسی مردم با خوراک، پوشاک، ابزار کار، آیین‌ها و مراسم آشنا می‌شوند این موزه در طول سال مورد بازدید هزاران دانش آموز، دانشجو و گردشگران است که این، اهمیت موزه‌ی شاهرود را نشان می‌دهد.

وی افزود که موزه‌ی شاهرود به این لحاظ ارزشمند است که معرف گدشتگان به نسل جدید محسوب می‌شود و ما را با قدمت شهرستان و روش‌ها و آداب و سنت‌های دوران قدیم آشنا می‌کند که بنای این مجموعه نیز از قدمت ویژه‌ای برخوردار است.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه