روزشمار: ۳ خرداد؛ روز جهانی لاک پشت

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی دوشنبه، ۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۳ خرداد؛ روز جهانی لاک پشت

روز ۲۳ می از سال ۲۰۰۰ تا کنون به عنوان روز جهانی لاک‌پشت‌ها در سراسر دنیا جشن گرفته می‌شود.

روز جهانی لاک‌پشت در سراسر جهان به روش‌های مختلفی برگزار می‌شود كه شامل فعاليت‌های آموزشی عمومی درباره‌ لاک‌پشت‌ها، تماشای لاک‌پشت‌ها در باغ وحش‌ها و پوشيدن لباسی مانند لاک‌پشت‌ها است. هدف اين فعاليت‌ها آموزش افراد برای آشنایی با لاک‌پشت‌ها و نجات لاک‌پشت‌های گرفته يا زخمی‌شده در بزرگراه‌ها و انجام فعاليت‌های تحقيقاتی بيشتر در زمينه‌ی لاک‌پشت‌ها است.

لاک پشت

حدود ۲۵۰ گونه مختلف از لاک‌پشت‌ها و سنگ‌پشت‌ها در سراسر دنيا وجود دارند. آن‌ها در زيستگاه‌های مختلف، از اقيانوس گرفته تا صحراها، زندگی می‌كنند. اما در مكان‌هایی با آب و هوای سرد قادر به زندگی نيستند.

لاک پشت

هدف از این برنامه، افزایش دانش عموم جامعه نسبت درباره لاک‌پشت‌ها و کمک به حفظ گونه آن‌هاست.

سازمان‌های حامی محیط زیست هر سال در کشورهای مختلف برنامه‌هایی را به مناسبت «روز جهانی لاک‌پشت» برگزار می‌کنند. پشتیبان مالی این جشن‌ها سازمان آمریکایی نجات لاک پشت‌هاست.

لاک‌پشت‌ها نیز مانند بسیاری از گونه‌های جانوریِ با ارزش برای محیط زیست و حیات وحش که در معرض خطر نابودی هستند با خطرات گوناگونی مواجه‌اند که اگر اقدامات ضروری برای مراقبت از آنها صورت نگیرد به زودی نسل‌شان منقرض خواهد شد.

لاک پشت

این خزندگان بی‌آزار، دوست‌داشتنی و مفید برای محیط زیست با تهدیدهای جدی از جمله تغییرات جوی، تجارت غیرقانونی، صیدهای تجاری، از دست دادن زیستگاه‌های طبیعی و آلودگی‌های زیست‌محیطی مواجه‌ هستند.

کارشناسان حفاظت از حیات وحش به دوست‌داران زمین و محیط زیست، چند راهکار زیر را برای حفاظت از لاک‌پشت‌ها توصیه می‌کنند:

  • هرگز از فروشگاه‌های حیوانات اهلی لاک‌پشت خریداری نکنید چون با این کار فروشندگان را به شکار و محروم کردنِ این حیوانات از زیستگاه‌های طبیعی‌شان ترغیب می‌کنید.
  • هرگز یک لاک‌پشت را از محیط طبیعی زندگی‌اش جدا نکنید مگر اینکه بیماری و زخمی باشد و به کمک و مراقبت شما احتیاج داشته باشد و پس از اطمینان از سلامتی، آن را زودتر به زیستگاه‌اش بازگردانید.
  • اگر لاک‌پشتی را دیدید که در حال گذشتن از عرض خیابان است هرگز آن را به مبدا حرکتش بازنگردانید چون دوباره همین مسیر را طی خواهد کرد. بلکه لازم است او را برداشته و به سمت دیگر جاده منتقل کنید.
  • هر نوع خرید و فروش غیرقانونی و رفتارهای وحشیانه با این حیوانات را به مقامات محلی محیط زیستی خود اطلاع دهید.

لاک‌پشت‌های ساكن ايران

لاک‌پشت‌های ساكن ايران شامل سه گونه لاک‌پشت‌های آبزی (آب شور)، لاک پشت‌های نيمه‌آبزی (آب شيرين) و لاک‌پشت‌های خاکی می‌شوند. لاک‌پشت‌های آبزی در جنوب ايران در خليج فارس و دريای عمان زندگی می‌كنند.

لاک‌پشت‌های نيمه‌آبزی ايران شامل دو گونه نيمه‌آبزی در شمال ايران و گونه لاک نرم در جنوب غرب ايران می‌شود. ايران دارای دو نوع از لاک‌پشت‌های خاکی نيز هست. اين لاک‌پشت‌ها تقريبا در همه جای ايران يافت می‌شوند.

تاكنون هشت گونه از اين آبزی‌ها در درياها و اقيانوس‌ها شناخته شده كه از اين ميان گونه‌های لاک‌پشت‌های سبز، سرخ، چرمی، عقابی و زيتونی در خليج فارس و دريای عمان توسط سازمان فائو تاييد شده است.

در سواحل جنوبی ايران بيش از ۵۰ زيستگاه اصلی برای لاک‌پشت‌های دريایی وجود دارد كه محل چرا، جفت‌گيری و تخم ريزی آن‌ها است، بر اساس نتايج به دست‌آمده لاک‌پشت سبز و لاک‌پشت پوزه عقابی بيشترين تعداد لانه‌سازی يا به بيان ديگر بيشترين مناطق لانه‌سازی و تخم‌گذاری در ايران را به خود اختصاص داده است.

با توجه به اهميت موضوع سازمان حفاظت محيط زيست مطالعه‌ای را در مورد وضعيت لاک‌پشت‌های ايران انجام داده است.

لاک پشت

نتايج حاصل از بررسی پراكنش لاک‌پشت‌های دريایی نشان داده است كه اين موجودات در تمامی نقاط خليج فارس و دريای عمان گسترده‌اند و ۵۲ منطقه زيستگاه مناسبی برای آن‌هاست، از اين مناطق حدود ۱۱ زيستگاه در دريای عمان، ۲۶ زيستگاه در خلیج فارس و ۱۵ زيستگاه نيز در جزاير اطراف قرار دارد.

در همین روز:

۱. سالروز آزادسازی خرمشهر ۱۳۶۱

۲. تولد «ژوليوس اوْپرت» خاورشناس معروف آلمانی (۱۸۲۵ میلادی)

۳. هلند استقلال خود را از تسلط اسپانیا اعلام کرد. (۱۵۶۸ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه