روزشمار: ۲ خرداد؛ ثبت اختراع هواپیما توسط برادران رایت

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی یکشنبه، ۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۲ خرداد؛ ثبت اختراع هواپیما توسط برادران رایت

برادران رایت در تاریخ ۲۲ می سال ۱۹۰۶ میلادی برای هواپیما درخواست حق ثبت داده بودند. ارویل و ویلبر رایت کسانی بودند که اولین هواپیمای قابل کنترل موتوردار و سنگین‌تر از هوا را ساختند و گام مهمی در تحقق رویای پرواز بشر برداشتند.

ارویل در سال ۱۸۷۱ میلادی به‌ دنیا آمد و چهار سال از برادرش «ویلبر» کوچکتر بود. آن‌ها فرزند سوم و ششم خانواده‌ای با هفت فرزند بودند. آن‌ها ابتدا به دوچرخه‌فروشی و دوچرخه‌سازی روی آوردند. پس از اینکه خبری در روزنامه مبنی بر مرگ یک گلایدر سوار خواندند ترغیب شدند تا اطلاعاتی در این زمینه کسب کنند.

در سال ۱۸۹۹ میلادی، گلایدر مدل و در تابستان ۱۹۰۱ میلادی، اولین گلایدر واقعی آن‌ها برای آزمایش آماده شد. آن‌ها کیتیهک را برای این موضوع انتخاب کردند. اما پرواز آن چندان موفقیت‌آمیز نبود. گلایدر بعدی آن‌ها قناری نام گرفت. ماشین ابداعی خود را پس از تدارک و پیش‌بینی تمامی تمهیدات لازم در روز ۱۴ دسامبر ۱۹۰۳ میلادی به پرواز درآوردند که پرواز موفقیت‌آمیزی نبود. سپس مطالعات بیشتر روی این موضوع انجام دادند و دریافتند که مشکلات محاسباتی باعث عدم موفقیت آن‌ها می‌شود. سرانجام آن‌ها توانستند در ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳ میلادی اولین هواپیمای یک موتوره خود را برای چهار مرتبه در آسمان به پرواز درآورند و اولین انسان‌هایی شدند که پرواز با هواپیما را تجربه کردند.

در یک صبح پنجشنبه رویایی که باد مناسبی نیز در فضای اطراف ساحل پیچیده بود ابتدا ارویل و سپس ویلبر و بعد بار دیگر ارویل و سپس ویلبر مجموعاً چهار پرواز انجام دادند.

اولین پرواز بشربرادران رایت سال‌ها بر روی گلایدرها و وسایل نقلیه‌ی مشابه قبل از نخستین پروازشان کار می‌کردند.

در اولین آزمایش، ویلبر مسافتی در حدود ۱۲۰ فوت را در مدت زمانی در حدود ۱۲ ثانیه طی کرد. در آخرین و طولانی‌ترین پرواز نیز که به وسیله ویلبر انجام شد مسافتی در حدود ۸۵۲ فوت در ۵۹ ثانیه طی شد. حوالی ظهر آن روز، یکی از معدود شاهدان این پروازها که جوانی به نام «جانی مور» بود پس از دیدن موفقیت برادران رایت، شروع به دویدن در کنار ساحل کرد و فریاد زد:

آن‌ها بالاخره موفق شدند، آن‌ها بالاخره موفق شدند، چقدر خوب شد که آن‌ها بالاخره پرواز کردند.

اولین پرواز

«ویلبر رایت» که عمر کوتاه‌تری داشت در ۳۰ می سال ۱۹۱۲ میلادی در اثر ابتلا به بیماری تیفوئید در سن چهل و پنج سالگی درگذشت و برادرش ارویل در ۳۰ ژانویه ۱۹۴۸ در سن هفتاد و شش سالگی درگذشت. مجموعه عکس‌های آلبوم برادران رایت در موزه‌ی کتابخانه کنگره آمریکا نگهداری می‌شود.

برادران رایت در تاریخ ۲۲ می سال ۱۹۰۶ میلادی، برای هواپیما درخواست حق ثبت داده بودند.

حق ثبت برادران رایت در یک پرونده به همراه چند سند دیگر شامل نامه‌ها، پیوست‌ها، قبض‌های رسید، طراحی‌ها، عکس‌ها، و یادداشت‌ها یافت شد. در یکی از این اسناد آمده است که:

بدانید که اورویل رایت و ویلبر رایت، شهروندان ایالات متحده، ساکن شهر دایتون و ایالات اوهیو، مشترکا یک ماشین جدید و کارآمد برای پرواز در آسمان اختراع کرده‌ایم.

در همین روز:

۱. زلزله‌ی شدید در ترکیه هزاران نفر را کشت (۱۳۵۰ شمسی)

۲. روز ملی و اتحاد دو يمن (۱۹۹۰ میلادی)

۳. ورود نخستين چاپخانه مدل گوتنبرگ به ايران (۱۶۴۰ میلادی)

۴. بزرگترین زلزله جهان به بزرگی ۹٫۵ ریشتر در جنوب شیلی ۵۷۰۰ کشته برجای گذاشت. (۱۹۶۰ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه