روزشمار: ۱ خرداد؛ روز جهانی تنوع فرهنگی برای گفتمان و توسعه

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی شنبه، ۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۱ خرداد؛ روز جهانی تنوع فرهنگی برای گفتمان و توسعه

۲۱ می، برابر با روز جهانی تنوع فرهنگی و گفت‌وگو و توسعه است. این روز فرصتی است تا ارزش‌ تنوع فرهنگی را بهتر دریابیم و مهارت‌های خود را در زمینه هم‌زیستی ارتقا ببخشیم.

یونسکو، نوامبر سال ۲۰۱۱ میلادی بیانیه‏‌ای در زمینه تنوع فرهنگی صادر کرد و پس از آن، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز ۲۱ ماه می را به‌عنوان روز جهانی تنوع فرهنگی برای گفت‌وگو و توسعه نام‌گذاری کرد.

تنوع فرهنگی میراث مشترک بشریت است. تنوع فرهنگی منبعی است برای نوسازی اندیشه‌ها و جوامع. از طریق مطالعه‌ی فرهنگ‌ها از یکدیگر شناخت پیدا می‌کنیم و روش جدیدی را برای اندیشیدن می‌آموزیم. تنوع فرهنگی فرصتی است برای صلح و توسعه پایدار.

تنوع فرهنگی

ما به دوره‌ی جدیدی از محدودیت منابع وارد شده‌ایم و باید قوی‌ترین منبع تجدد پذیرمان یعنی هوش و خلاقیت انسان‌ها را از قید و بند آزاد کنیم. تنوع فرهنگی محرک خلاقیت است. سرمایه‌گذاری روی خلاقیت می‌تواند جوامع را دگرگون کند. با آموزش و گسترش مهارت‌های بین فرهنگی میان نسل جوان باید به حفظ تنوع فرهنگی کمک کنیم و بی‌آموزیم در کنار یکدیگر با تنوع زبانی، فرهنگی و مذهبی زندگی کنیم.

روز جهانی تنوع فرهنگی

روز جهانی تنوع فرهنگی، گفت‌وگو و توسعه فرصت آن را برای‌ ما فراهم می‌آورد تا ارزش‌های تنوع فرهنگی را بیشتر درک کنیم و بهتر بشناسیم تا مهارت‌های خود را در زمینه «چگونه باهم زیستن» ارتقا ببخشیم. یونسکو از تمامی اعضای سازمان ملل متحد و تمامی جوامع متمدن درخواست کرده است تا این روز را با حضور هر تعداد از هنرمندان و شرکت‏‌کنندگان که امکان‏‌پذیر است، جشن بگیرند.

روز فرهنگ

ماده‌ی ۵ از بیانیه جهانی یونسکو در زمینه‌ی تنوع فرهنگی (سال ۲۰۱۱ میلادی)

حقوق فرهنگی بخشی مهم از حقوق بشرند. این حقوق جهانی است و از حقوق بشر جدایی‌ناپذیر و در ارتباطی تنگاتنگ با آن است. لازمه‌ی شکوفا شدن تنوع خلاق، تحقق بی‌چون و چرای حقوق فرهنگی است، همان‌گونه که در ماده‌ ۲۷ اعلامیه‌ جهانی حقوق بشر و در ماده‌های ۱۳ و ۱۵ معاهده بین‌المللی حقوق فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز به این مطلب اشاره شده است. بنابراین همه افراد حق دارند خود و افکار و ایده‌هایشان را بیان کنند و آثار خود را به زبان موردعلاقه‌شان و به‌خصوص به زبان مادری‌شان خلق و منتشر کنند.

آموزش کیفی حق همه است. همه حق استفاده از آموزش‌هایی را دارند که در آن هویت‌های فرهنگی آنان به رسمیت شناخته شده است و به آن احترام گذاشته می‌شود. همه‌ی افراد حق دارند زندگی فرهنگی خود را به‌گونه‌ای که مایلند بسازند و فعالیت‌های فرهنگی‌ای متناسب با آن و به سلیقه خود اختیار کنند، تا جایی که به حقوق و آزادی‌های بنیادین بشر لطمه‌ای وارد نشود.

پیشنهادها یونسکو برای برگزاری روز جهانی تنوع فرهنگی

  • کودکتان را با قصه‌های سنتی فرهنگ خودتان آشنا کنید و آن‌ها را در هنگام خواب برای فرزندانتان روایت کنید.

روز فرهنگ

  • زبانی جدید را از کسانی که به آن زبان صحبت می‌کنند یاد بگیرید و به‌طور مرتب با او تمرین کنید.
  • هنگامی که به کشور جدید سفر می‌کنید، با مردم محلی هم‌صحبت شوید و اطلاعاتی را درباره فرهنگ منطقه به دست بیاورید که شاید راهنمای تورتان به آن‌ها توجه نکنند.
  • در شهرهایتان جشنواره‌های فرهنگی راه بیندازید و فرهنگ اقلیت‌ها را به نمایش بگذارید.
  • از آموزشگاه‌های موسیقی دعوت کنید که کنسرت‌های موسیقی چندفرهنگی برگزار کنند.
  • از هنرمندان کشورتان که در کشوهای دیگر زندگی کرده‌اند دعوت کند تا درباره تاثیر مثبت فرهنگ کشور میزبان روی آثارش صحبت کند.
  • دانش‌آموزانتان را تشویق کنید که دوستان مکاتبه‌ای از کشورهای دیگر با پیشینه جغرافیایی و مذهبی پیدا کنند و با آن‌ها درباره‌ی تجربه‌ها و تفاوت‌ها وشباهت‌های فرهنگی‌شان گفت‌وگو کنند.
  • برگزار کردن نشستی درباره‌ی اینکه چگونه فرهنگ‌ها روی هم تاثیر می‌گذارند.

تنوع فرهنگی

در همین روز:

۱. افتتاح راه‌آهن تهران - شاهرود (۱۳۲۰ شمسی)

۲. روز بزرگداشت «صدرالدين محمدقوام شيرازی» معروف به «ملاصدرا»

۳. زادروز افلاطون، عالم بزرگ یونان باستان ( ۴۲۷ پیش از میلاد)

۴. شهر «سیراکوز» توسط سلطان مسلمان سیسیل تصرف شد. (۸۷۸ میلادی)

۵. پرتغالی‌ها در اقیانوس اطلس به جزیره‌ای رسیدند که نامش را «سنت هلِنا» گذاردند. (۱۵۰۲ میلادی)

۶. نیوزیلند یک کلنی دولت لندن شد. (۱۸۴۰ میلادی)

۷. بنیان‌گذاری سازمان فیفا در شهر پاریس (۱۹۰۴ میلادی)

۸. وقوع زلزله‌ای در شمال الجزایر؛ ۲۰۰۰ کشته (۲۰۰۳ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه