افتتاح تونل یخی دست‌ ساز در یخچال لانگیوکل؛ ایسلند

حمیده کریمی | چهار شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۹۵ ساعت ۱۴:۳۰

بزرگ‌ترین تونل یخی ساخت دست انسان، اخیراً در دامنه‌های غربی یکی از بزرگ‌ترین یخچال‌های ایسلند یعنی «لانگیوکل» حفر شده است. برای آشنایی بیشتر با این تونل دیدنی، با کجارو همراه باشید.

 مقالات مرتبط:

 این تونل ۵۵۰ متر طول دارد و سی متر پایین‌تر از سطح یخچال حفر شده است. این تونل با این ابعاد، بزرگ‌ترین سازه‌ی یخی ساخت دست بشر در دنیا است. این پروژه‌ی بی‌نظیر توسط شرکت Icelandair Group و صندوق‌های سرمایه‌گذاری پشتیبانی می‌شود و این فرصت را برای گردشگران فراهم می‌کند که نحوه‌ی متراکم شدن برف و تبدیل آن به یخچال را از نزدیک مشاهده کنند.

ایده‌ی اولیه‌ی ساخت این تونل یخی که به‌درستی (به سوی یخچال) نام‌‌گذاری شده، مربوط به دو مجری تورهای گردشگری یعنی Baldvin Einarsson و Hallgrímur Örn Arngrímsson است. آنها می‌خواستند گردشگران را به تماشای یخچال‌های طبیعی شگفت‌انگیز و یخ آبی (بخشی از یخچال‌های طبیعی) در زیر زمین ببرند.

کار ساخت این غار از سال ۲۰۱۰ آغاز شد و اوایل سال ۲۰۱۵ تکمیل شد. این تونل به‌طور رسمی در اول ژوئن ۲۰۱۵ برای بازدید گردشگران افتتاح شد. گرچه هدف اولیه‌ی ساخت این تونل ایجاد یک جاذبه‌ی گردشگری است اما محققان و دانشجویان دانشگاه ایسلند نیز می‌توانند از آن برای بررسی تغییرات یخچال در طول زمان استفاده کنند.

گردش درون این تونل یخی با کامیون هشت چرخ در سمت ورودی غار که ۱۲۰۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع‌شده است، شروع می‌شود. از اینجا به بعد گردشگران ادامه‌ی مسیر را پیاده دنبال خواهند کرد و در گشت‌و‌گذار یک‌ساعته در این تونل از شکاف‌های عمیق، آب‌های جاری، لایه‌های یخ و فضای خالی بین آن‌ها، انواع مختلف برف و یخ، و نحوه‌ی تکامل یخچال‌های طبیعی دیدن خواهند کرد.  

دیوارهای این غاربه فواصل مختلف در طول تونل حفرشده‌اند و میزبان نمایشگاه‌های علمی آموزش متعددی هستند که اطلاعات مفیدی درباره‌ی علوم مرتبط با یخچال‌ها و تأثیرات گرم شدن هوای زمین را به بازدیدکنندگان عرضه می‌کنند. حتی یک کلیسای کوچک نیز برای برگزاری مراسم ازدواج زوج‌های جوان در این تونل وجود دارد.

درهای این جاذبه‌ی گردشگری در تمام طول سال به روی گردشگران باز است.

تونل یخی ایسلند

تونل یخی ایسلند

تونل یخی ایسلند

تونل یخی ایسلند

تونل یخی ایسلند

تونل یخی ایسلند

تونل یخی ایسلند

تونل یخی ایسلند

تونل یخی ایسلند

تونل یخی ایسلند

تونل یخی ایسلند

تونل یخی ایسلند

تونل یخی ایسلند

تونل یخی ایسلند

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه