لالجین به عنوان شهر جهانی سفال ثبت جهانی می‌شود

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
لالجین به عنوان شهر جهانی سفال ثبت جهانی می‌شود

شهر «لالجین» همدان به‌عنوان شهر جهانی سفال قرار است فردا توسط داوران بین‌المللی یونسکو برای ثبت جهانی شدن مورد بررسی قرار گیرد.

«علی مالمیر» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، با بیان اینکه داوران بین‌المللی یونسکو به‌مدت دو روز در همدان حضور دارند، گفت:

داوران یونسکو، طی این دو روز از تعدادی از کارگاه‌های سنتی، فروشگاه‌ها و مراکز علمی کاربردی شهر لالجین بازدید خواهند کرد.

وی با اشاره به زمان اعلام نتیجه‌ی نهایی بررسی در راستای ثبت جهانی شهر لالجین، بیان کرد که بازدید داوران یونسکو از شهر لالجین، مبنایی برای تصمیم‌گیری در نشستی است که قرار است تابستان امسال، بین پنج قاره برگزار شود و نتیجه‌ی نهایی نیز ابتدای مهرماه اعلام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان در ادامه گفت که طرح اولیه‌ی ثبت جهانی‌شدن شهر لالجین بر اساس شاخص‌هایی تهیه شد و مبنای ارزیابی شورای صنایع دستی قرار گرفت.

مالمیر افزود که از جمله شاخص‌ها می‌توان به حجم کارگاه‌ها، تعداد فروشگاه‌ها، میزان خانه و خانوارها و سهم آن در اقتصاد شهر، میزان اشتغال ایجادشده برای شهر لالجین، میزان صادرات سفال به کشورهای مختلف و سهم آن در صادرات استان و وجود طرح‌های متنوع به‌لحاظ شیوه تولید، اشاره کرد.

وی گفت که همچنین پیشینه صنعت سفال در تاریخ، ویژگی خاک لالجین و نقش تولیدات در زندگی روزمره مردم شرایطی را فراهم کرده تا بتواند شهر لالجین را به‌عنوان نامزد شهر جهانی سفال مطرح کند.

وی بیان کرد که طبیعتاً اگر این شهر، با این فرصت به وجود آمده در صورت تائید داوران با برند لالجین به‌عنوان شهر جهانی سفال مطرح شود ازنظر زیرساخت‌ها و منظر شهری باید برای جذب گردشگران تمهیداتی را اتخاذ کرد.

مالمیر همچنین به این موضوع اشاره کرد که حدود یک ماه گذشته همکاری بین ادارات کل استان و شهرستان لالجین به‌عمل‌آمده و تلاش بر این است تا شرایط مطلوب و قابل‌قبولی برای میزبانی از داوران رقم بخورد.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان در پایان گفت:

امیدواریم با این شرایط و تمهیدات بتوانیم این عنوان ارزشمند را کسب کرده و شهر لالجین و استان همدان را بیشتر به مردم دنیا معرفی کنیم.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه