ممنوعیت ورود گردشگر به یک محله تاریخی در پکن

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵
ممنوعیت ورود گردشگر به یک محله تاریخی در پکن

یک بافت معروف و تاریخی درپکن، پایتخت چین، به دلیل ازدحام بیش از اندازه گردشگران به روی گردشگران گروهی بسته شد.

منطقه «لیئوگو» جنوبی در پکن به دلیل ازدحام گردشگران ضمن رد صلاحیت از سوی گروه شهرداری پکن و از دست دادن گواهینامه‌ی A3 که گواهینامه‌ی استاندارد ملی چین برای مناطق زیبا و خوش‌منظره است، از هفته آینده با اعمال محدودیت در پذیرش گردشگر هم مواجه می‌شود.

این محله درواقع یک بافت قدیمی با ۷۰۰ سال قدمت در شهر پکن است که به‌صورت یک نوار ۷۶۸ متری درامتداد جنوب به شمال کشیده شده است. همچنین شامل ۸ کوچه پیچ‌واپیچ قدیمی شرقی - غربی است که هر دو سوی همه کوچه‌ها از انواع رستوران، کافه و فروشگاه‌ها و قهوه‌خانه‌هایی به سبک «هونتانگ» یا سبک کلاسیک چینی پرشده است.

طبق آمار رسمی منتشرشده در چین میانگین روزانه گردشگرانی که از این منطقه بازدید می‌کنند بیش از ۳۰ هزار نفر است که در تعطیلات آخر هفته به ۵۰ هزار نفر و گاهی در روزهای اوج به ۱۰۰ هزار نفر هم می‌رسد. این در حالی است که گنجایش مجاز برای پذیرش گردشگر در این منطقه از سوی وزارت گردشگری چین تنها ۱۷ هزار نفر اعلام‌شده است.

به گفته یک عضو هیئت کمیسیون توسعه گردشگری در محله دانگ چنگ که این منطقه در آن واقع‌شده، ترافیک بیش‌ازحد مسافران تنها موضوع خطرناک نیست که این اثر تاریخی - فرهنگی را تهدید می‌کند بلکه شرایط را برای افزایش خطر ناشی از تصادفات را هم افزایش داده است.

این محله درشمار ۲۵ محوطه‌ی حفاظت‌شده‌ی تاریخی - فرهنگی پکن است که مسکونی نیز هست. درحال حاضر بخش‌هایی از آن در دست بهسازی و احیاست. برای حمایت از نمای اصیل تاریخی آن و پیش‌گیری از تصادفات و تأمین امنیت عمومی کمیسیون گردشگری چین تصمیم گرفته است تا برای حضور گردشگران در این محله تاریخی پکن مقررات محدودکننده‌ای اعمال کند. ازاین‌رو از آژانس‌های گردشگری و مسافرتی هم خواسته‌شده است که مسیرها و برنامه‌های خود را طبق شرایط و مقررات جدید تنظیم کنند.

 

دراین میان یک عضو شورای شهرداری پکن نیز گفت:

این‌که این محله گواهینامه استاندارد ملی زیبایی چشم‌انداز خود را از دست بدهد ایجاب می‌کند که برای کنترل ترافیک این منطقه اقدام شود. این محله در مرکز شهر پکن دروهمسایگی با خیابان‌های شلوغ و پر رفت‌وآمدی است که در فشار ترافیک سنگینی است درحالی‌که فضای خروجی آن بسیار محدود است. از دیگر سو به‌عنوان یک منطقه‌ی زیبای گردشگری - فرهنگی که ورودی رایگان دارد، از حضور انبوه بازدیدکنندگان علاوه بر سکنه‌ی بومی آن رنج می‌برد.

با رد صلاحیت این محله از سوی کمیسیون شهرداری پکن اعلام شد که ازاین‌پس آژانس‌های گردشگری مجاز به ورود گردشگران در گروه‌های بزرگ نیستند.

درحال حاضر حضور بیش‌ازحد گردشگران به یک مشکل معمول برای مناطق گردشگری پکن مبدل شده است. بسیاری از محلات پکن مقررات کنترل ترافیک گردشگران را اعمال کرده‌اند که دربرخی موارد با موفقیت نیز روبرو بوده است. به‌عنوان نمونه جریان حضور گروه‌های گردشگران در شهر ممنوعه از ۱۸۰ هزار نفر در روزبه ۸۰ هزار نفر در روز کاهش‌یافته است.

مطالب مرتبط:

منبع CHN

دیدگاه