قدمت شیراز به ۶۵۰۰ سال رسید

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۵
قدمت شیراز به ۶۵۰۰ سال رسید

قدمت شهر شیراز با کاوش‌های باستان‌شناسی که در تپه‌ی پوستچی انجام شد، به ۶ هزار و ۵۰۰ سال پیش رسید.

«علیرضا سرداری» گفت که کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه‌ی پوستچی واقع در جنوب بلوار رحمت شهر شیراز، منجر به کشف و شناسایی آثار و شواهدی از دوره‌های پیش از تاریخ و تاریخی منطقه شده است.

به گفته سرداری این محوطه فرهنگی - تاریخی که در حال حاضر در محدوده‌ای به مساحت ۱۲ هکتار در کنار بلوار رحمت قرار گرفته، در واقع وسعتی بیش از این داشته و متأسفانه بر اثر ساخت و سازهای مسکونی در سال‌های اخیر، حدود نیمی از آن تخریب و نابود شده است.

او با بیان اینکه شواهد اولیه حاصل از بررسی‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی، نشان‌دهنده وجود لایه‌های فرهنگی از دوره باکون در هزاره‌ی پنجم پیش از میلاد، دوران آغاز تاریخی و تاریخی (اشکانی) است، گفت:

این شواهد پیشینه‌ی شکل‌گیری شهر شیراز را به ۶ هزار و ۵۰۰ سال پیش منسوب می‌کند.

سرداری گفت که در واقع به نظر می‌رسد که دشت میانکوهی شیراز با دربرداشتن محوطه‌ها، تپه‌ها و آثار تاریخی متعدد از دوران پیش از تاریخ، قابلیت سکونت از زمان نوسنگی داشته و با در نظر داشتن وسعت زیاد این محوطه در دوره‌ی باکون، این احتمال وجود دارد که تپه پوستچی یکی از بزرگ‌ترین استقرارهای این دوره است که می‌تواند در استان فارس کم نظیر باشد.

به گفته‌ی این باستان‌شناس یافته‌های مکشوف از کاوش، شامل قطعات سفال‌های منقوش و ساده، مهره‌ها، ابزارهای سنگی و آثار معماری است که علاوه بر شناخت فرهنگ‌های قدیم در دشت شیراز، نحوه‌ی تعاملات و تبادلات اقتصادی و تجاری منطقه را در محدوده‌ای گسترده‌تر تا دره «رود کر» و دشت‌های دیگر استان فارس نیز روشن می‌سازد.

او گفت که این در حالی است که با برشی که در سال‌های گذشته در نتیجه خاک‌برداری و تخریب از وسط تپه‌ی فوق صورت گرفته، آثاری تا عمق شش متر را آشکار ساخته است و به نظر می‌رسد که چنانچه این کاوش‌ها تا لایه‌های پایین‌تر ادامه یابد، شواهدی از دوران قدیمی‌تر تا نوسنگی نیز یافت شود.

به گفته سرداری این مطالعات می‌تواند منجر به شناسایی آثار گسترده و قابل توجهی در محوطه شود و با ساخت سایت - موزه در محل، به‌طور دائمی در معرض نمایش عموم قرار گیرد.

برنامه کاوش تپه پوستچی بر اساس توافق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه هنر شیراز به سرپرستی مشترک دکتر «علیرضا سرداری» از پژوهشکده باستان‌شناسی و دکتر «حسنعلی عرب» از دانشگاه شیراز انجام می‌شود.

مجوز کاوش‌های باستان‌شناسی تپه‌ی پوستچی شهر شهیراز توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه