تاریخچه بازی های المپیک؛ نماد قدرت و مردانگی

محمد مهدی حسنی
محمد مهدی حسنی چهار شنبه، ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۵
تاریخچه بازی های المپیک؛ نماد قدرت و مردانگی

المپیک در واقع جشنواره‌ باشکوهی بوده است که در زمان‌های بسیار دور در منطقه‌ای به‌ نام المپیا که فرمانروایان کشور یونان در آنجا مستقر بودند انجام می‌گرفت. با کجارو همراه باشید.

مقاله های مرتبط:

تاریخچه بازی‌های المپیک

گویا در آن دوران یونانی‌ها برای احترام گذاشتن و قدردانی از فرمانروای کشورشان (یکی از فرمانروایان یونان باستان، زئوس نام داشته است)، بازی‌هایی را در منطقه‌ای به اسم المپیا برگذار می‌کردند که در اصل به صورت جشنی مذهبی بوده است و محققان بر این باورند ۷۶۶ سال قبل از تولد حضرت مسیح (ع) و به مدت ۴ سال یک‌بار صورت گرفته است.

همچنین در رابطه با چگونگی به وجود آمدن این مسابقات، قصه‌های متعددی وجود دارد که زندگی‌نامه‌ هرکول یکی از این داستان‌ها است. در روایات آمده که هرکول شخصی قدرتمند و تنومند بوده است و لقب نصف خدا را به او می‌دهند و نیز داستان‌هایی نظیر کرونوس و زئوس که طبق نظر باستان‌شناسان از پادشاهان کشور تاریخی یونان بوده‌اند و به خاطر سلطنت بر منطقه‌ی المپیا، با یکدیگر مبارزه می‌کنند و در آخر زئوس پیروز میدان می‌شود. از آن دوران به دلیل برتری زئوس بر کرونوس، بازی‌های المپیک برگزار می‌شود.

بر اساس نظر کارشناسان، بازی‌های المپیک در کشور یونان از ارزش و اهمیت زیادی برخوردار بوده و نیز محدودیت‌هایی را هم به  همراه داشته است. مثلاً مردهایی که برده نبودند می‌توانستند در این مسابقات شرکت کنند و زن‌های مجرد یونانی در زمان معینی برای ادای احترام به همسر زئوس و نیز مادر هرکول، با یکدیگر به مبارزه می‌پرداختند. البته لازم به ذکر است که زن‌های متأهل اجازه شرکت در این بازی‌ها را نداشته‌اند و اگر به زور خواستار  آن بودند، توسط مأموران حکومتی کشته می‌شدند. تاریخ نویسان هر دوره مسابقات را  ۴ سال اعلام کرده‌اند.

 بر اساس مدارک برجای مانده، داوران قبل از شروع بازی قسم می‌خوردند تا عدالت را برقرار کنند و ورزشکاران هم قسم می‌خوردند که از قوانین بازی‌های المپیک پیروی کنند. تنها افراد بی‌نیاز که فرصت ورزش کردن را داشتند می‌توانستند در رشته‌هایی چون کشتی، دو، پرش، پنج‌گانه باستانی، بوکس، پرتاب دیسک، ارابه‌رانی، مشت‌زنی و اسب‌دوانی و بدون داشتن لباس با یکدیگر مبارزه کنند. همچنین مسابقات  سخنوری، شعرخوانی و موسیقی هم در کنار بازی‌های المپیک برگزار می‌کردند.

محققان در مورد برهنگی شرکت کنندگان تحقیقاتی را انجام داده و به این نتیجه رسیدند که این افراد بر نفسشان  غلبه می‌کردند و تن و روح خود را از تحریک جنسی رها می‌ساختند. به گفته‌ی اندیشمندان لغت ژیمناستیک برگرفته از فرهنگ لغت کشور یونان است که معنای آن برهنه است و مردم یونان از برهنه بودن در مسابقات خجالت نمی‌کشیدند.

برخی معتقدند که یونانی‌ها  این بازی‌ها را برگزار می‌کرده‌اند تا جوانان قوی و تنومند شوند و از خاک کشورشان در برابر دشمنان دفاع کنند.

درنهایت افرادی که در این مسابقات پیروز می‌شدند یک عدد نخل هدیه می‌گرفتند و روی سرشان تاجی از گل قرار می‌دادند و پایان مسابقات را اعلام می‌کردند.

فرمانروای روم در سال ۳۹۴ میلادی، دستور می‌دهد تا بازی‌های المپیا متوقف شود. سال‌های سال المپیا که جایگاه پادشاهان روم از جمله زئوس بوده است رنگ مسابقات را به خود نمی‌بیند و در نهایت از بین می‌رود.

در گردآوری این مقاله، سعی شد تا جامع‌ترین اطلاعات در مورد تاریخچه‌ی بازی‌های المپیک را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. منتظر نظرات سازنده‌ی شما دوستان کجارویی هستیم.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه