قلعه رمانتیک در پرتغال که آرزوی پادشاهان بود

عاطفه کماسی | پنجشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۹۵ ساعت ۱۴:۳۰

قلعه ملی پنا (Pena National Palace) واقع در کشور پرتغال است که زمانی محل پادشاهی فردیناند دوم بوده است. اگر مایلید با این قلعه افسانه‌ای آشنا شوید در ادامه با کجارو همراه باشید.

اگر به پرتغال سفر کنید می‌توانید قصر ملی پنا (Pena National Palace) را ببینید. این قصر افسانه‌ای مجموعه‌ای رنگارنگ از سبک‌ها و جزئیات طرح‌دار است که همگی تنها یک هدف را دنبال می‌کنند، و آن هم رویایی بودن است.

صومعه‌ای بر فراز تپه

صومعه هیرونیمیت

صومعه‌ی «هیرونیمیت» از اور لیدی اف پنا (The Hieronymite monastry of Our Lady of Pena)  بر تپه‌های شهر لیسبون در سال ۱۵۱۱ ساخته شد. تا سال ۱۸۳۴ این بنا خالی و تقریباً ویران بود.

قلعه کهن

قلعه قدیمی

شاه فردیناند دوم (King Ferdinand II ) این مکان را بهترین محل برای قلعه جدید خود انتخاب کرد. امروزه در  آن رواق، نمازخانه، رختکن کشیشان و برج ناقوس، قلعه کهن در آن قرار دارد. شاه فردیناند این بناها را تعمیر و مرمت کرد. ۱۴ سلول که کشیشان از آن‌ها استفاده می‌کردند، جای خود را به اتاق‌هایی بزرگ‌تر با سقف‌هایی گنبدی شکل دادند که هنوز هم نمایان هستند.

قلعه جدید

قلعه جدید

در سال ۱۸۴۳ پادشاه، قلعه را گسترش داد و این زمانی بود که سالن بزرگ، آشپزخانه‌ها، و برج دایره‌ای ساخته شد. قصر کهن صورتی و قصر جدید زرد پررنگ است. پادشاه دیدِ بسیار هنرمندانه‌ای داشت. او در سفالگری، نقاشی و حکاکی تبحر داشت. او همچنین نماینده‌ آکادمی سلطنتی علوم و هنر (Royal Academic of Sciences and the Arts) بود، بنابراین یک طرح خوب را به محض دیدن تشخیص می‌داد.

معماری قلعه پنا

قلعه جدید

رمانتیسم آلمانی (German Romanticism) در این معماری به کار رفته است. این قلعه با اینکه سبک خاصی ندارد اما توجه را کاملا به خود جلب می‌کند. در بازسازی قلعه از اصول معماری گوتیک نو (Neo-Gothic)، رنسانس نو (Neo-Renaissance)، مانوئلین نو (Neo-Manueline) و اسلامی نو (Neo-Islamic) استفاده شده است.

طراحی رویایی قلعه پنا

طراحی قلعه پنا

در طراحی قلعه، حتی اصول طراحی کلاسیک و نشانه‌هایی از سبک یونانی را می‌توانید مشاهده کنید. این قلعه به مجموعه‌ای خارق‌العاده از اصول سبک‌ها تبدیل شده، که هر کدام از آنها دست به دست هم داده‌اند تا ظاهری رویایی را، همان‌طور که پادشاه می‌خواست ایجاد کنند. 

قلعه افسانه‌ای

قصر افسانه ای پنا

مردم، این قلعه را افسانه‌ای می‌نامند چرا که انگار واقعا شبیه قلعه‌های درون کتاب داستان‌ها یا فیلم‌های دیزنی (Disney) است. این قلعه شامل گنبدها، مناره‌های کوچک، برج‌ها، طاق‌ها و رنگ‌های روشن زیبا است.

دروازه ی تریتون (Triton Gate)

دروازه تریتون

دروازه تریتون، یکی از مشخصه‌های قابل توجه این قلعه است که میان دو برج قرار گرفته و نزدیک صومعه‌های قدیمی و برج ساعت قرار گرفته است. هر کدام از دروازه‌های پیرامون قلعه به سبک متفاوتی ساخته شده‌اند.

داخل قلعه

داخل قلعه پنا

اصلی‌ترین اقامتگاه‌های قلعه نزدیک دروازه تریتون قرار دارند، بنابراین مکانی محبوب برای بازدیدکننده‌ها هستند. این قسمت از قلعه شامل اتاق باله و اتاق عربی است و این نامگذاری بخاطر سقف مزین آن‌ها است. هر کدام از اتاق‌های قلعه به سبکی متفاوت طراحی شده‌اند تا گویای فرهنگ‌های سراسر دنیا باشند.

پارک پنا (Pena Park)

پارک پنا

پارک پنا به سبب رویایی‌تر جلوه دادن قلعه، در همان زمان ساخته شد. این پارک پر است از باغچه‌ها، مسیرهای پر پیچ و خم، آلاچیق‌ها و نیمکت‌ها. تمام گیاهان و درختان دنیا در این پارک کاشته شده‌اند. بیش از ۵۰۰ نوع درخت در زمین‌های این قلعه وجود دارد.

مقبره ملی

مقبره ملی پنا

قلعه‌ی پنا از سال ۱۹۱۰ به مقبره ملی تبدیل شد و از آن به بعد نیز تقریباً دست‌نخورده باقی ماند. این‌گونه به نظر می‌رسد که دلیل آن، سکونت خانواده سلطنتی در قلعه بود. این مکان امروزه به یک موزه معروف و جاذبه‌ای توریستی تبدیل شده است.

مطالب مرتبط:

منبع allday

دیدگاه