عطرساز معروف فلورانسی در ایران و کشف «عطر نیشابور»

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵
عطرساز معروف فلورانسی در ایران و کشف «عطر نیشابور»

حضور متخصصان غدد و عطرساز معروف فلورانسی در ایران و گشت در هفت شهر عطار با کشف «عطر نیشابور» همراه شد.

 پس از حضور متخصصان مغز و اعصاب دنیا در ایران، این‌بار نوبت سفر متخصصان غدد بود که به ایران سفر کنند و در هفت شهر عطار گشتی زنند.

«آرش نورآقایی» راهنمای گردشگری گروهی است که برای پروژه «اوج انسان» و با هدف راه‌اندازی بنیاد عطار به ایران سفر کرده‌اند.

این پروژه به پیشنهاد «لیلی ماحوزی» (فوق تخصص هیپوفیز) انجام شده‌ است. او تاکنون ایده‌های فراوانی درخصوص ارتباط دادن میان تیروئید و هایکو و همچنین ارتباط میان انسولین و خطاطی ایرانی داده‌است. اما در سفر اخیر خود به ایران بر ایده‌، ارتباط میان هفت شهر عشق عطار و هورمون‌های هیپوفیز تاکید داشته‌ است.

نورآقایی دراین باره گفت:

برخی از بزرگترین دانشمندان دنیا در ایران حضور یافتند و از شهرهای تهران، نیشابور، شیراز، اصفهان و یزد بازدید کردند و در برخی از این شهرها سخنرانی ارائه دادند. این گروه متشکل از جراحن مغز و اعصاب، استادان تاریخ و شرق‌شناس، متخصصان غدد، چشم پزشک و جراح چشم، نمایش‌نامه‌نویس ، دکترای الهیات تطبیقی اسلام و مسیحیت و حتا لورنزو ویلورسی (Lorenzo Villoresi) عطرساز معروف فلورانسی بود. حضور این عطرساز در این گروه گردشگری و دیدار از ایران و نیشابور در نهایت منجر به ساخت عطر «نیشابور» برای این پروژه شد. ساخت این عطر برای نیشابور از جمله خلاقیت‌های او در ساخت عطرهایی برای «دیلمون» (بهشت افسانه‌ای بین‌النهرین) و «الموت» است.

نورآقایی ادامه داد که به غیر از میهمانان خارجی، چهره‌های شاخص ایرانی همچون نهال تجدد، پرویز تناولی، شهرام ناظری، حسین علیزاده، محمود دولت آبادی، پیمان یزدانیان، دکتر کاظم عباسیون و … در این برنامه حضور داشتند.

مطالب مرتبط:

منبع CHN

دیدگاه