روزشمار: ۲۴ اردیبهشت؛ انجام اولین آزمایش راه آهن برقی در منلو پارک توسط «توماس ادیسون»

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی جمعه، ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۲۴ اردیبهشت؛ انجام اولین آزمایش راه آهن برقی در منلو پارک توسط «توماس ادیسون»

اولین قطار برقی جهان در ۱۳ می سال ۱۸۸۰ میلادی در «منلوپارک» نیوجرسی توسط «توماس ادیسون» در مقابل دیدگان سرمایه‌گذاران و روزنامه‌نگاران آزمایش شد.

از همان ابتدا باید حدس زده می‌شد که وقتی ادیسون توانست با چرخاندن محور ژنراتور، انرژی مکانیکی را به برق تبدیل کند، به فکر معکوس کردن این فرآیند هم خواهد افتاد.

ادیسون

او در سال ۱۸۷۹ توانست اولین موتور برقی را تولید کند. این موتور برای کار با ولتاژ ۱۱۰ تا ۱۲۰ مستقیم در کارگاه تحقیقاتی منلوپارک ساخته شد.

جالب است این موتور که در موزه‌ی یادمان ادیسون در نیوجرسی قرار دارد، هنوز هم سالم است و کار می‌کند. او کمتر از سه دهه بعد توانست اولین موتور یونیورسال را تولید کند که می‌توانست با تمام ولتاژ‌های برق کار کند.

ادیسون پس از اختراع موتور برقی به دنبال راهی برای استفاده از آن می‌گشت و برای این کار، دقیقا همان راهی را طی کرد که موتورهای بخار از ابتدا طی کردند.

چند دهه پیش از آن، عصر بخار با استفاده از یک موتور بخار برای به حرکت درآوردن لوکوموتیو شروع شده بود و او هم همین کار را با موتور برقی انجام داد. فقط مشکل خط آهن بود که ادیسون آن را هم حل کرد.

وی اولین قطار برقی جهان را در ۱۳ می سال ۱۸۸۰ میلادی در منلوپارک و برای جابجایی بار و مسافر در محوطه کارگاه به کار انداخت.

در همین روز:

اکوادر از کلمبیای بزرگ استقلال پیدا کرد. (۱۸۳۰ میلادی)

چندین طوفان تندری و توفان پیچنده در بنگلادش بیش از ۶۰۰ تن را به کام مرگ کشاند. (۱۹۹۸ میلادی)

سرود ملی فنلاند برگزیده شد. (۲۰۰۵ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه