حل مشکلات صدور مجوز برای اقامتگاه های بوم گردی در بافت شهری

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵
حل مشکلات صدور مجوز برای اقامتگاه های بوم گردی در بافت شهری

مشکلات اقامتگاه‌های بوم‌گردی که در بافت شهری قرار دارند، با تصمیم کمیته فنی گردشگری و محدود بودن اتاق‌ها تا ۸ واحد حل می‌شود.

در حالی صحبت از اقامتگاه‌ های بوم‌ گردی ایران می‌شود که بیش از یک دهه از فعالیت آن‌ها می‌گذرد اما تنها دو سال است که آیین‌نامه و ضوابط فعالیت آن‌ها تدوین شده‌ است.

شاید به همین دلیل است که در بسیاری از استان‌ها همچنان کارشناسان و مسئولان با مقوله‌ی بوم‌گردی و اقامتگاه بوم‌گردی آشنایی کاملی ندارند و همواره با چالش‌هایی دراین‌باره روبه‌رو هستند.

استان اصفهان با بیشترین اقامتگاه بوم‌گردی یکی از استان‌هایی است که با چالش‌های فراوانی در این خصوص همراه است. از چگونگی فعالیت و ضوابط آن گرفته تا ارائه مجوز‌ها و حتی فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی در بافت شهری و روستایی.

«اکبر رضوانیان» یکی از اعضای خوشه‌سار بوم‌گردی و مالک یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کاشان دراین باره گفت:

سال‌ها است بر سر دریافت مجوز فعالیت‌های اقامتگاه‌های بومگردی در استان اصفهان با مسئولان استان با مشکلاتی روبه‌رو هستیم. از یک‌سو آن‌ها می‌گویند اقامتگاه‌ بومگردی باید در بافت روستایی باشد و مجوز فعالیت در بافت شهری را نمی‌دهند از دیگر سو شاهد آن هستیم که در سایر استان‌ها، مجوز فعالیت بوم‌گردی به واحدهایی که در بافت شهری فعال هستند داده شده‌ است.

در نوروز ۹۵ شاهد گشایش اقامتگاه‌های بوم‌گردی متعددی در یزد بودیم که بیشتر آن‌ها در بافت شهری و حتی بافت تاریخی مصوب فعال شده‌اند.

«مصطفی فاطمی» معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان یزد دراین باره گفت که بر اساس آیین‌نامه اقامتگاه‌های بوم‌گردی گفته‌شده که این اقامتگاه‌ها واحدهایی هستند که به‌صورت سنتی و توسط خانواده‌ها اداره شوند و نکاتی از این دست در آن رعایت شود و در محیط‌هایی دور از شهر باشد. اما در تبصره آن آمده که با تصمیم کمیته فنی گردشگری، این واحدها می‌توانند خارج از محیط‌های ذکر شده و در بافت‌های سنتی و محیط‌های بومی و در مراکز شهری نیز باشند. بنابراین مشکلی برای فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی در محیط‌های شهری وجود ندارد.

او حتی به بخش دیگری از این آیین‌نامه اشاره کرد و گفت که با توجه به بندهای آیین‌نامه اقامتگاه‌های بوم‌گردی، در بافت تاریخی مصوب یزد مجوز اقامتگاه بوم‌گردی داده‌ایم اما تعریف کرده‌ایم که این واحدها باید با هتل‌های سنتی تفاوت داشته باشند و این تفاوت در تعداد اتاق‌هایشان تعریف شده‌است. به‌گونه‌ای که اقامتگاه‌های بومگردی باید کمتر از ۸ اتاق داشته باشند و اگر بیش از ۸ اتاق داشته باشند دیگر توجیه ندارد که اقامتگاه بوم‌گردی شود چراکه باید پذیرش داشته باشند و آداب هتلی را رعایت کند از این‌رو در زمره هتل‌های سنتی قرار می‌گیرند. این در حالی است که اقامتگاه بوم‌گردی را یک خانواده می‌تواند اداره کند.

فاطمی همچنین تاکید کرد که هریک از معاونان گردشگری استان‌ها با این مسئله مشکل داشته باشد می‌تواند با من تماس بگیرد تا اطلاعات کاملی دراین‌باره در اختیار او قرار دهم.

مطالب مرتبط:

منبع CHN

دیدگاه