ابرماراتن کویری ایران در کویر لوت برگزار می شود

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵
ابرماراتن کویری ایران در کویر لوت برگزار می شود

ابرماراتن کویری ایران فردا در گرم‌ترین نقطه‌ی زمین آغاز می‌شود و قرار است سریع‌ترین دوندگان ماراتن‌های جهانی در آن حضور داشته باشند.

اولترا ماراتن با عنوان «راه ابریشم ایران» قرار است از دوم تا نهم ماه می برابر با ۱۳ تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه در کویر لوت و حاشیه شهداد در استان کرمان با حضور دوندگانی از ۱۰ کشور جهان برگزار شود.

۴۳ دونده از کشورهای ایران، ایتالیا، کانادا، انگلستان، آلمان، اتریش، نروژ، مراکش، هند و لبنان در این رویداد جهانی حضور یافته‌اند که شرکت‌کنندگان خارجی اواخر هفته گذشته وارد کرمان شدند و برنامه خود را از روز دوشنبه، ۱۳ اردیبهشت (دوم می) ماه آغاز خواهند کرد.

طبق جدول، بیشترین شرکت‌کنندگان در این ابرماراتن کویری از ایران است و نمایندگان انگلیس و کانادا نیز خانم هستند. در این ماراتن پنج دونده‌ی خانم از کشورهای ایران، ایتالیا، کانادا و انگلستان حضور دارند.

«افشین عزیزی»، مجری ایرانی این ماراتن از حضور «محمد انسال» و «رشید المرابیتی» قهرمانان چندین دوره جهان و سریع‌ترین دوندگان ابرماراتن‌های جهان در اولترا ماراتن راه ابریشم خبر داد و به حضور یک دونده نابینا از کشور ایتالیا در این مسابقه نیز اشاره کرد و گفت که این دونده به همراه سایر دوندگان، مسیر ۲۵۰ کیلومتری را خواهد دوید.

به گفته او، دوندگان در این مدت به رقابتی خواهند پرداخت که هیچ جایزه مادی برای آنها ندارد و تنها سبب ساخت و استحکام توانایی روحی و ابعاد انسانی آن‌ها و به همراه بردن یادگاری از ایران خواهد شد.

اولتراماراتن قوانین خاصی دارد. هیچ نوع فنّاوری همراه شرکت‌کنندگان نباید باشد، لازم نیست آنها حتماً حرفه‌ای باشند، فقط باید بتوانند یک کوله‌پشتی پنج-شش کیلویی را به مدت یک هفته با خود حمل کنند، با آن راه بروند، بدوند و زندگی کنند. در طول مسیر ذره‌ای به مواد غذایی که از ابتدا همراه آورده‌اند اضافه نخواهد شد، فقط استفاده از آب به هر میزان، آزاد است.

 اولتراماراتن

ابر ماراتن کویری ایران در دو سطح پیشرفته و سبک در دو مسافت ۲۵۰ و ۱۵۰ کیلومتر برگزار می‌شود که هرکدام در شش مرحله طی خواهد شد. ماراتن از ساعت ۸:۳۰ صبح هر روز آغاز و در ساعت ۱۵ تمام می‌شود. دوندگانی که ۲۵۰ کیلومتر را طی خواهند کرد در هر مرحله مسافتی بین ۳۵ تا ۴۰ کیلومتر را می‌دوند. طولانی‌ترین مسیر آنها ۷۰ کیلومتر در روز خواهد بود. در بخش سبک‌تر، روزانه ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر طی خواهد شد که طولانی‌ترین مسافت این بخش ۴۰ کیلومتر خواهد بود.

ماراتن کویری

نمایندگانی از شبکه‌های تلویزیونی «رای» و «اسکای اسپورت» ایتالیا، خبرگزاری آنسا ایتالیا و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف جهانی این رویداد را پوشش خواهند داد.

اولتراماراتن راه ابریشم ایران با شعار «با ما در گرم‌ترین نقطه‌ی جهان بدوید» در حالی برگزار می‌شود که پرونده کویر لوت برای وارد شدن به فهرست آثار طبیعی جهان روی میز یونسکو است و به‌زودی بررسی نهایی آن صورت خواهد گرفت.

کرمان که سال‌ها برای بسیاری از کشورهای اروپایی جزو محدوده قرمز و درخطر به‌حساب می‌آمد، اکنون با برگزاری این رویداد چهره دیگری را از خود به جهان نشان خواهد داد. مجریان ایرانی این رویداد امیدوارند با برگزاری این اولتراماراتن که چهره‌های شاخص جهانی در آن حضور دارند، گردشگران بیشتری جذب منطقه شرق ایران شوند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه