توریسم توده های ضایعات در منطقه رور

کاجیک صافاریان | یکشنبه, ۲۲ فروردین ۹۵ ساعت ۱۳:۳۰

منطقه رور منطقه‌ای وسیع در غرب آلمان است که در قرن‌های ۱۹ و ۲۰ معادن زغال سنگ و فولاد پررونقی داشته. پیدا شدن جاگزین‌های ارزان‌تر و هزینه بالای کارگران باعث تبدیل این منطقه به یک منطقه توریستی با آثار هنری فراوان شد و تپه‌های تشکیل شده از مواد باطله معدنی به مراکز تفریحی و توریستی پاک تبدیل شدند. با کجارو همراه باشید.

منطقه رور (Ruhr) در نوردراین وستفالن (Nordrhein-Westfalen) منطقه وسیع مسطحی است که در آن صدها تپه ساخته دست بشر وجود دارد. این تپه‌ها که در واقع مواد باطله معدنی هستند به زبان آلمانی "هالده" (Halde) خوانده می‌شوند و نتیجه حدود ۱۷۰ سال استخراج زغال سنگ از این منطقه هستند.

منطقه رور، منطقه‌ای به شدت صنعتی در غرب آلمان است که در قرن‌های ۱۹ و ۲۰ صنایع زغال سنگ و فولاد در آن رونق فراوان داشته است. معادن زغال سنگ رور در عصر صنعتی مشتریان بسیاری داشت. این میزان تقاضا در بازار باعث رشد منطقه به صورت تصاعدی شد. زمانی ۳۰۰ معدن زغال سنگ به شکل هم‌زمان در آن‌جا فعال بودند و هزاران کارگر در اعماق زمین زغال سیاه را از معدن‌های تنگ و باریک استخراج می‌کردند تا صنعت منطقه را برپا نگاه دارند.

زمانی زغال سنگ ثروت منطقه بود، اما حالا این‌طور نیست. جایگزین‌های ارزان‌تر، هزینه بالای کارگران معدنی و اتمام تدریجی مواد خام باعث تعطیلی صنایع زغال سنگ و فولاد در اواسط قرن بیستم شد. دوده‌ای که منطقه را سیاه کرده بود از بین رفت و صنایع سنگین و آلوده جای خود را به صنایع پاک دادند. چیزی که باقی مانده، کارخانه‌های متروکه و مته‌های معدنی و بیش از صد محل دفن مواد باطله و ضایعات و ماسه است. بیشتر هالده‌ها به طور طبیعی بازیافت و تجزیه و تبدیل به مراکز تفریحی و پاک در مرکز منطقه پرتراکم رور شده‌اند. در تعدادی از این هالده‌ها آثار هنری زیبایی وجود دارد.

برخی از جالب‌ترین آن‌ها را در ادامه خواهیم دید:

هالده "هانیل" (Haniel)

هالده هانیل در شهر بوتروپ (Bottrop) تبدیل به یک آمفی‌تئاتر دایره‌ای با گنجایش ۸۰۰ نفر شده که معمولاً میزبان مراسم فرهنگی و هنری متنوع است. در کنار این آمفی‌تئاتر یک اثر هنری به نام توتمز (Totems) وجود دارد که با بیش از صد تخت‌خواب قطار که به صورت عمودی در زمین قرار داده شده‌اند، ساخته شده است. هالده هانیل در حال حاضر یک جاذبه توریستی مشهور است.

هالده هانیل

هالده هانیل

هالده هانیل

هاینریش-هیلدبراند-هایت (Heinrich-Hildebrand-Height)

در بالای توده ضایعات هاینریش-هیلدبراند-هایت در پارک انگر (Anger Park) در جنوب دویسبورگ (Duisburg) چیدمانی غیرمعمول به شکل یک ترن هوایی قابل پیاده‌روی به نام "ببر و لاک پشت" (Tiger & Turtle) وجود دارد. این سازه فولادی ۴۵ متر ارتفاع و ۲۴۹ پله دارد که قسمت‌هایی از آن پیچ ۳۶۰ درجه‌ای دارند.

هاینریش-هیلدبراند-هایتهاینریش-هیلدبراند-هایت

هاینریش-هیلدبراند-هایت

هاینریش-هیلدبراند-هایت

هاینریش-هیلدبراند-هایت

هالده بکشتراسه (Beckstrasse)

از درون هالده بکشتراسه یک چهاروجهی با ارتفاع ۶۰ متر سر بر آورده است. این سازه در سال ۱۹۹۵ به عنوان بخشی از پروژه پارک آی بی ای امشر (IBA Emscher Park) ساخته شد و از آن زمان الگویی برای سایر جاذبه‌های هالده‌های منطقه رور بوده است.

هالده بکشتراسه

هالده بکشتراسه

هالده هوهوارد (Hoheward)

توده ضایعات هوهوارد که ۱۵۲ متر ارتفاع دارد از روی هم ریختن ۱۸۰ میلیون تُن سنگ به وجود آمده است. در بالای این توده، زمینی مسطح وجود دارد که یک رصدخانه ساده دارد که شامل یک ساعت آفتابی غول‌آسا و دو آهن قوسی شکل که دقیقاً از وسط تراز شده‌اند، است و نصف‌النهار محلی و استوای سماوی را نشان می‌دهد. با کمک نشانه‌های رصدخانه هرکس می‌تواند طلوع و غروب خورشید را در روزهای مهم سال مثل روز آغاز تابستان و زمستان رصد کند.

هالده هوهوارد

هالده هوهوارد

هالده هوهوارد

هالده نورد دویچلند (Norddeutschland)

این توده ضایعات ۱۰۲ متر ارتفاع دارد و در آن دو جاذبه توریستی به نام‌های خانه هال (Hall House) و پلکان بهشت (Stairway to Heaven) وجود دارد. خانه هال در واقع اسکلت فولادی یک خانه است و پلکان بهشت، تعداد زیادی پله دارد و ۵۲ متر بالا می‌رود. به جز این‌ها، هالده نورد دویچلند محل مناسبی برای انجام پاراگلایدینگ است.

هالده نورد دویچلند

هالده نورد دویچلند

هالده راین‌پروسن (Rheinpreußen)

هالده راین‌پروسن یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری فرهنگ صنعتی در منطقه رور است. در بالای آن، تندیس "لامپ معدنی" (The Geleucht) قرار دارد که یک لامپ معدنی غول پیکر است. این تندیس در ساعات تاریکی به شکل زیبایی نورپردازی می‌شود.

هالده راین‌پروسن

هالده راین‌پروسن

هالده راین‌البه (Rheinelbe)

در هالده راین‌البه تندیسی به نام «پلکان بهشت» قرار دارد که از بلوک‌های بتنی انباشته شده روی هم درست شده است. این تندیس ۱۰ متر ارتفاع دارد.

هالده راین‌البه

هالده راین‌البه

هالده رونگنبرگ (Rungenberg)

هالده رونگنبرگ دو قلّه دارد. در هر دو قله نورافکن‌هایی در پوششی از لوله‌های زنگ زده فولادی نصب شده است. در زمان تاریکی نورافکن‌ها روشن و به سمت آسمان هدایت می‌شوند به طوری که ستون‌های نور به در آسمان شکلی هرمی ایجاد کنند.

هالده رونگنبرگ

هالده رونگنبرگ

هالده رونگنبرگ

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه