۱۰ مثال از هندسه‌ فرا واقعی در طبیعت

محبوبه رستمی | شنبه, ۲۱ فروردین ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

مادر طبیعت را می‌توان بهترین هنرمند دانست. شاید باید لقب بهترین دانشمند را هم به آن داد. گاهی ساختارهای طبیعی بسیار حیرت‌انگیزی خلق می‌شوند که از هر نظر ما را به تحسین وامی‌دارند. ساختارهایی که تشکیل شدن آن‌ها میلیون‌ها سال طول کشیده است، اما یک نگاه ما کفایت می‌کند تا از این همه زیبایی حیرت کنیم. در ادامه با کجارو همراه باشید.

۱۰. حفاظتگاه شیاطین ماربلز، سرزمین شمالی، استرالیا

طبیعت محافظت شده‌ی دویلز ماربلز (مرمرهای شیاطین) که به‌عنوان کارلو کارلو (Karlu Karlu) هم شناخته می‌شود، یکی از خاص‌ترین شگفتی‌های طبیعی در منطقه است. این ناحیه برای بومیان اهمیت فرهنگی و معنوی زیادی دارد و یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های مذهبی جهان را تا به امروز حفظ کرده است. این تخته سنگ‌های عظیم گرانیتی، هیجان‌انگیزترین و جذاب‌ترین ویژگی دورافتاده‌ی استرالیا هستند که به‌مدت چند میلیون سال به‌وسیله‌ی نیروهای طبیعت شکل گرفته‌اند. تخته‌ سنگ‌های یاد شده تعادلی ناپایداری دارند یا به دو نیم تقسیم شده‌اند. همچنین امکانات مختلفی از جمله یک مرکز گردشگری، یک اردوگاه و جنگل‌بان‌های خوش برخوردی که رویدادهای زنده‌ای را بین ماه‌های مه و سپتامبر سازماندهی می‌کنند، سفر خوشی را برای مسافران تضمین خواهند کرد.

شیاطین ماربلز

شیاطین ماربلز

شیاطین ماربلز

۹. ویو راک (Wave Rock)، هیدن (Hyden)، استرالیا

ویو راک یا صخره‌ی موجی، اینسلبرگی (مونادک) شگفت‌انگیز است که به‌طرز حیرت‌آوری مانند موج شکننده‌ی اقیانوس می‌ماند. این ساختار زیبا در پارک حیات وحش هیدن قرار دارد. ساختار مذکور ۱۴ متر ارتفاع و ۱۱۰ متر طول دارد. این دیواره‌ی عجیب هر ساله حدود ۱۴۰,۰۰۰ بازدیدکننده را به‌سمت خود جذب می‌کند. اطراف این دیواره‌ی گرانیتی چند رنگ را که میلیون‌ها سال قبل تشکیل شده، طبیعت حفاظت‌شده‌ای فراگرفته است که مناظره‌ای بی‌نظیر را به معرض نمایش می‌گذارد.  ویو راک همچنین برای ساکنان اولیه این ناحیه که احترام زیادی برای سرزمین باشکوهشان قائلند، ارزش فرهنگی قابل توجهی دارد.

ویو راک

ویو راک

ویو راک

۸. معادن نمک یکاترینبورگ، روسیه

معدنی نمکی که در زیر شهر صنعتی یکاترینبورگ یافت شده، مناظری زنده و رنگارنگ از مواد معدنی است که ۲۰۰ متر زیر این شهر صنعتی قرار دارند. از ویژگی‌های بارز این معادن نمک قدیمی خطوط راه‌راه رنگی روان‌پریشانه است که در اثر وجود لایه‌های کارنالیتی تزئنی درون دیواره‌ها به وجود آمده‌اند. با این وجود تنها با اجازه‌ی دولتی می‌توانید از این معادن دیدن کنید، زیرا برای بازدید عموم باز نیست. در هر حال عکاسی به نام میخائیل میشانیک (Mikhail Mishainik) اجازه بازدید از معدن و عکاسی را پیدا کرد تا همه دنیا بتوانند از تماشای عکس‌های زیبای آن لذت ببرند. برای سفر به این نقطه می‌توانید از سایر شهرهای اروپا یا شهرهای دبی، استانبول و تاشکند به طرف فرودگاه بین‌المللی یکاترینبورگ پرواز کنید.

یکاتینبورگ

یکاتینبورگ

یکاتینبورگ

۷. دویل تاور (برج شیطان)، وایومینگ، ایالات متحده

مکانی تشکیل‌شده بر اثر لاکولیت‌ قدرتمند و نفوذ ماگما که از طرف بومیان آمریکایی که افسانه‌های مختلفی در مورد ریشه‌های این محل ساخته‌اند، به‌عنوان مکانی مقدس در نظر گرفته شده است؛ بنابراین از بازدیدکنندگان خواسته می‌شود که به این مکان مقدس احترام بگذارند. قبایل محلی هنوز هم مراسم مذهبی خود را در این محل برگزار می‌کنند. هر سال در ماه ژوئن، یکی از فعالیت‌هایی که مورد تأیید بومیان آمریکایی نیست و از بازدیدکنندگان انتظار می‌رود آن را انجام ندهند، بالا رفتن از برج شیطان است. با این‌وجود، همه آزاد هستند که در ۲ کیلومتر مسیر پیاده‌روی دل‌فریب اطراف این ساختار به گشت‌وگذار بپردازند.

دویل تاور

دویل تاور

دویل تاور

۶. تپه‌های شکلات، بوهول (Bohol)، فیلیپین

این تپه‌های منحصربه‌فرد از محبوب‌ترین جاذبه‌های کشور فیلیپین به شمار می‌روند. در افسانه‌ها آمده است که پس از درگذشت معشوق غولی به نام آروگو (Arogo)، بر اثر گریه‌های بسیار طولانی اشک چشمش خشک شد و در نهایت باعث پدید آمدن این مناظر زیبا شد. باور اینکه چنین زیبایی به‌وسیله‌ی نیروهای مافوق طبیعی ساخته شده باشد واقعا وسوسه‌انگیز است، با این وجود دانشمندان هم توضیح خودشان را دارند. این ساختارهای زمین‌شناسی با چمن‌های خشک قهوه‌ای پوشیده شده‌اند، ازاین‌رو به آن‌ها نام تپه‌های شکلات اطلاق می‌شود. حدود ۱۲۶۰ تپه قابل‌مشاهده است که از میان درختان بیرون زده‌اند. همچنین دو اقامتگاه تفریحی در این ناحیه دایر شده است که به هر نقطه‌ای از این مناظر زیبا اشراف دارند.

تپه‌های شکلات

تپه‌های شکلات

تپه‌های شکلات

۵. سوراخ بزرگ آبی، بلیز

مشهورترین شگفتی دریایی کشور بلیز یعنی حفره‌ی بزرگ آبی است که در نزدیکی صخره‌ی فانوس دریایی خیره‌کننده‌ای قرار دارد. طی برگزاری تورهای متنوع بازدیدکنندگان می‌توانند از انجام انواع قایق‌سواری، غواصی و سفرهای چند مقصدی با قایق لذت ببرند. نه‌تنها صخره‌ها دریایی این ناحیه، بلکه خط ساحلی آن هم بسیار زیبا است و تعداد زیادی گونه‌ی کمیاب و با ارزش گیاهی و جانوری را درون خود جای داده‌ است. مشهورترین مورد در صخره‌های محلی بومی این منطقه مرجان مغزی است که معمولا شبیه مغز انسان به نظر می‌رسد. بلیز مقصدی عالی برای تعطیلات محسوب می‌شود که محدوده‌ی حیرت‌انگیزی از فعالیت‌های تفریحی فضای باز و آب را در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارد. پس بهتر است حساب ویژه‌ای روی آن باز کنید.

بلیز

بلیز

بلیز

بلیز

بلیز

۴. سالار دو ییونی (Salar De Uyuni)، بولیوی

سالار دو ییونی بزرگ‌ترین فلات نمکی دنیا است که  ۴,۰۸۶ متر مربع وسعت دارد. این دشت نمکی در جنوب‌غربی کشور بولیوی و در استان دنیل کامپوس (Daniel Campos)  قرار گرفته است. این بیابان نمکی قبلا با آب پوشیده شده بود و چندین دریاچه‌ی ماقبل تاریخی در این ناحیه قرار داشتند. با این وجود پس از مدت‌های مدید، دریاچه‌ها ناپدید شدند و این فلات حیرت‌انگیزی پدیدار شد. این منطقه که در زیر چندین قشر نمک پوشیده شده است فلاتی فوق‌العاده به شمار می‌رود. با توجه به هوای صاف و همچنین رطوبت کم، سالار دو ییونی مکانی عالی برای تنظیم کردن ماهواره‌‌ها محسوب می‌شود. این نقطه‌ی غیرعادی گردشگران زیادی را از سراسر جهان مجذوب خود می‌کند. از سوی دیگر تعدادی هتل با استفاده از بلوک‌های نمکی ساخته شده است که به جذابیت آن می‌افزاید.

سالار دی یونی

سالار دی یونی

سالار دی یونی

۳. آبشار زیر آبی (Underwater Waterfall)، موریس

آبشار زیرآبی جزیره موریس یکی از منحصربه‌فرد‌ترین شگفتی‌های طبیعت است. در واقع این یک آبشار نیست، بلکه توهمی است که به خاطر شن‌های روان زیر آب ایجاد شده است. این آبشار خیالی، در جنوب غربی ساحل موریس واقع شده و جاذبه توریستی اصلی این مکانِ بکر محسوب می‌شود. توریست‌ها برای لذت بردن از طبیعتی دست نخورده به این نقطه سفر می‌کنند و از ساحل شنی  سفید و آب داغ گرفته تا صخره‌های مرجانی و کوه‌ها نهایت استفاده را می‌برند. جزیره‌ی دور افتاده‌ی موریس در اقیانوس هند واقع و ۲,۰۰۰ کیلومتر دورتر از آفریقا قرار دارد. گردشگران می‌توانند در سواحل سفید شنی استراحت  و از آب‌های گرم این ناحیه لذت ببرند و همچنین در میان کوه‌ها، یک صخره‌ی زیر آبی و دنیای پیرامون آن به گشت و گذار بپردازند.

آبشار زیر آبی

آبشار زیر آبی

آبشار زیر آبی

۲. آتشفشان مایون (Mayon Volcano)، آلبای، فیلیپین

مایون آتشفشان فعالی با شیب‌های متقارن کلاسیک است که به‌طور مکرر فوران می‌کند. در ماه مه سال ۲۰۱۳ میلادی، خاکستر و سنگ‌هایی که از این آتشفشان به بیرون پرتاب شد، ابری ۵۰۰ متری را بر بالای قله‌ی آن شکل داد. همین عامل باعث کشته شدن ۵ کوهنورد در حال صعود به قله شد. مایون بی‌شک یکی از زیباترین آتشفشان‌های جهان است که مخروطی کامل دارد. اما با این وجود خطرناک بودن از صعود کوهنوردان به بالای آن جلوگیری شود.

مایون

مایون

مایون

۱.پالائو

مجمع‌الجزایر باشکوه پالائو  برای گردشگران و ماجراجویان مثل بهشتی واقعی می‌ماند. طبیعت شگفت‌انگیز، این شبکه‌ی جزیره‌ها را شکل داده است. جزایر یاد شده به خاطر آب و هوای گرم، سواحل سفید شنی و آب‌های شفاف فیروزه‌ای بازدیدکنندگان زیادی را به‌سمت خود جذب می‌کنند. پالائو همچنین مکانی دوست‌داشتنی برای پرداختن به انواع غواصی محسوب می‌شود، زیرا دیواره‌های مرجانی و حیات دریایی آن شهرتی جهانی دارد. فرهنگ این منطقه نیز قابل‌توجه است، می‌توانید بدین منظور از غارهای نقاشی شده و لاشه‌‌ی کشتی‌های بازمانده از جنگ جهانی دوم بازدید کنید. اگر دنبال مکانی بهشتی برای تعطیلات هستید، می‌توانید پالائو را در فهرست انتخاب‌های اصلی‌تان قرار دهید.

پالائو

پالائو

پالائو

مطالب مرتبط:

منبع PLACESTOSEE

دیدگاه