آشنایی با استادیوم ماراکانا، غول برزیل

بهداد خسور | جمعه, ۲۰ فروردین ۹۵ ساعت ۲۰:۰۰

کمتر کسی هست که به فوتبال علاقه داشته باشد و نام استادیوم ماراکانای شهر ریو دو ژانیرو را نشنیده باشد. این ورزشگاه زمانی بزرگ‌ترین استادیوم دنیا بود و تجربه‌ی حضور ۲۰۰.۰۰۰ تماشاچی در بازی فینال جام جهانی ۱۹۵۰ را در سابقه‌ی خود دارد. ماراکانا که به‌نوعی نماد فوتبال برزیل است در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات بسیاری شده است. امروز در سری مقالات آشنایی با استادیوم‌ها در کجارو به بررسی این استادیوم تاریخی می‌پردازیم. 

اطلاعات کلیدی

  • باشگاه‌ها: سی.آر فلامنگو (CR Flamengo) و فلومیننزه اف.سی (Fluminense FC)
  • سال تاسیس: ۱۹۵۰
  • گنجایش: ۷۸.۳۸۳ صندلی

تاریخچه و توضیحات ورزشگاه

استادیوم ماراکانا (Maracna)، که به‌صورت رسمی با نام استادیوم ماریو فیلیو (Mario Filho) شناخته می‌شود، به‌عنوان ورزشگاه اصلی رقابت‌های جام جهانی ۱۹۵۰ ساخته شد. ماراکانا قرار بود بزرگ‌ترین استادیوم فوتبال دنیا باشد.

ساخت‌وساز ماراکانا در اوت سال ۱۹۴۸ آغاز شد و تقریبا دو سال بعد به پایان رسید. این ورزشگاه در تاریخ ۱۶ ژوئن ۱۹۵۰ با بازی دوستانه‌ی تیم‌های منتخب ریو دو ژانیرو و سائو پائولو رسما افتتاح شد.

old-maracana

هشت روز پس از بازی افتتاحیه، ماراکانا میزبان بازی افتتاحیه‌ی جام جهانی ۱۹۵۰ بین برزیل و مکزیک بود که برزیل موفق شد با نتیجه‌ی ۴ بر ۰ به پیروزی برسد. در طول رقابت‌های جام جهانی ۱۹۵۰، چهار بازی مرحله‌ی اول و همچنین سه بازی مرحله‌ی دوم به میزبانی این ورزشگاه انجام گرفتند. بازی فینال مرحله دوم گروهی بین برزیل و اروگوئه انجام و اروگوئه موفق شد با نتیجه‌ی ۲ بر ۱ برزیل را شکست دهد و قهرمان این دوره از بازی‌ها شود.

memories-of-1950

طبق آمار رسمی تعداد ۱۷۳.۰۰۰ بلیط برای بازی فینال ۱۹۵۰ به فروش رسیده بود، اما طبق گزارش‌ها تعدادی تماشاگر هم بدون خرید بلیط وارد ورزشگاه شده بودند و در واقع تعداد تماشاچیان این بازی حدود ۲۰۰.۰۰۰ نفر بوده است.

wc1950-final

در سال ۱۹۶۶ استادیوم ماراکانا به خاطر مرگ روزنامه‌نگار معروف برزیلی به ماریو فیلیو تغییر نام داد، اما اکثر مردم همچنان استادیوم را با همان نام ماراکانا می‌شناسند.

در دهه‌ی ۱۹۹۰ اتفاق مر‌گباری در استادیوم ماراکانا رخ داد و پس از آن اقدامات اساسی برای ایمن‌سازی ورزشگاه انجام گرفت و به همین دلیل ظرفیت ورزشگاه به‌شدت کاهش یافت. تنها مدت کوتاهی پس از این اقدامات، تمام جایگاه‌های ورزشگاه با صندلی تجهیز شدند.

هنگامی که در سال ۲۰۰۷ برزیل به‌عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۱۴ برگزیده شد، میزبانی ماراکانا برای بازی فینال این رقابت‌ها مشخص بود. بنابراین استادیوم به تغییرات و بهسازی جدی نیاز داشت.

maracana-stadium

کار ساخت‌وساز و تعمیرات ماراکانا برای بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۴ در سال ۲۰۱۰ آغاز شد. قرار شد در این تعمیرات ردیف پایینی جایگاه تماشاچیان را کاملا از نو بسازند و سقفی جدیدی هم برای ورزشگاه ساخته شود. پس از این تغییرات ظرفیت ورزشگاه به ۷۹.۰۰۰ نفر رسید. در دوم ژوئن سال ۲۰۱۳ استادیوم با بازی دوستانه بین تیم‌های ملی انگلیس و برزیل بازگشایی شد که این بازی با نتیجه‌ی ۲-۲ مساوی به پایان رسید.

marcana-estado

در طول بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۴ ماراکانا پنج بازی مرحله‌ی گروهی، یک بازی یک‌چهارم نهایی و همچنین بازی فینال را میزبانی کرد. تعداد زیادی از بازی‌های مرحله‌ی نهایی جام کنفدراسیون‌ها هم در ماراکانا صورت گرفت.

maracana-arena

مالک استادیوم ماراکانا دولت محلی ریو دو ژانیرو است، اما اکنون ورزشگاه خانگی باشگاه‌های فوتبال فلومیننزه و فلامنگو است. دیگر باشگاه‌های فوتبال شهر ریو، مثل واسکو دو گاما و بوتافوگو هم گاهی اوقات برای برگزاری بازی‌های مهم خود از این استادیوم استفاده می‌کنند.

راه‌های دسترسی به استادیوم ماراکانا

ماراکانا در بخش شرقی ریو دو ژانیرو و حدود ۵ کیلومتری مرکز شهر قرار گرفته است. این ورزشگاه در فاصله‌ی حدود ۱۲ کیلومتری شمال مناطق ساحلی کوپاکابانا (Copacabana) و ایپانما (Ipanema) قرار دارد.

دسترسی به استادیوم به‌وسیله‌ی مترو و قطار بسیار آسان است. ایستگاه ماراکانا در خط ۲ مترو ریو دو ژانیرو قرار دارد. شما می‌توانید از مناطق مرکز شهر، فلامنگو و بوتافوگو سوار خط ۲ مترو شوید. همچنین می‌توانید در صورت سوار شدن به خط ۱ از ایستگاه‌های مناطق کوپاکابانا و ایپانما خط مترو را عوض کنید و سوار قطارهای خط ۲ بشوید.

around-maracana

می‌توانید از قطارهای شهری هم به‌عنوان جایگزین استفاده کنید و از ایستگاه راه‌آهن سنترال دو برزیل (entral do Brasil) سوار قطار شوید. البته استفاده از قطار را در اولویت قرار ندهید و فقط در صورتی که از ترمینال اتوبوس‌های بین‌شهری قصد رفتن به استادیوم را دارید یا نزدیک به یکی از ایستگاه‌ها هستید از این وسیله استفاده کنید.

اگر قصد دارید از قطار استفاده کنید می‌توانید از خط قرمز رامال دئودور (Ramal Deodor) استفاده کنید و در ایستگاه ماراکانا از قطار پیاده شوید.

آدرس استادیوم به زبان پرتقالی به این صورت است: Rua Professor Eurico Rabelo, s/nº, portão 18, Maracanã, Rio de Janeiro

اقامتگاه، رستوران و کافه‌های نزدیک ماراکانا

محدوده‌ای که ماراکانا در آن قرار دارد عمدتا مسکونی است و مراکز تفریحی کمی در اطراف آن وجود دارد و خود محله هم از محله‌های چندان خوب ریو نیست؛ بنابراین چندان منطقی نیست که مدت زیادی پیش از شروع بازی به‌سمت استادیوم بروید. اگر قصد صرف غذا یا نوشیدنی دارید، بهتر است در محله‌های توریستی ریو این کار را انجام دهید و پس از آن به‌سمت استادیوم بروید.

maracana-aerial

چند هتل‌ مقرون به‌صرفه در نزدیکی استادیوم وجود دارد که می‌توانید با استفاده از تاکسی به‌راحتی به محل استادیوم بروید یا حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی کنید، البته پیاده‌وری هنگام شب در این منطقه اصلا توصیه نمی‌شود. اگر قصد اقامت در یکی از هتل‌های نزدیک به استادیوم را دارید، گالانت هتل (Gallant Hotel) و هتل ویلا توییکا (Villa Tujica) انتخاب‌های شما هستند. اما اگر دوست دارید اقامت بهتری داشته باشید، باید پول بیشتری خرج کنید و در هتل‌های نزدیک به سواحل و مناطق توریستی ریو دو ژانیرو اقامت کنید. در این صورت هم به‌راحتی می‌توانید با استفاده از مترو خود را به استادیوم برسانید.

با مراجعه به این لینک نظر افراد درباره‌ی هتل‌های نزدیک به استادیوم ماراکانا را مطالعه کنید و با مراجعه به این لینک هم لیستی از هتل های دیگر ریو را ببینید.

بلیط‌

بلیط بازی‌های تیم فلامنگو را می‌شود روز بازی از گیشه‌ی بلیط‌فروشی ورزشگاه تهیه کرد. همچنین می‌توانید با مراجعه به دفتر باشگاه یا هر دفتر فروش دیگری در سطح شهر بلیط بازیهای این تیم را تهیه کنید. شهروندان برزیلی هم می‌توانند بلیط‌ها را به‌صورت آنلاین تهیه کنند.

maracana-matchday

قیمت بلیط برای یک صندلی در ردیف‌های بالایی حدود ۱۰۰ دلار برزیل است. گران‌ترین بلیط هم متعلق به جایگاه VIP به ارزش ۳۵۰ دلار برزیل است.

maracana-seats

بلیط بازی‌های فلومیننزه را هم می‌توان به‌صورت آنلاین و از طریق فوتبال کارد، از طریق گیشه‌های بلیط‌فروشی استادیوم یا هر مرجع بلیط‌فروشی در سطح شهر خریداری کرد. قیمت بلیط بازی‌های این تیم معمولا از ۶۰ دلار برزیل شروع می‌شوند. توجه داشته باشید که برای خرید بلیط حتما باید کارت شناسایی همراه داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع stadiumguide

دیدگاه