در کشور‌های اسلامی چه لباسی بپوشیم؟ تقسیم‌بندی بر اساس کشور‌ها

سعید میرزاپور
سعید میرزاپور چهار شنبه، ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
در کشور‌های اسلامی چه لباسی بپوشیم؟ تقسیم‌بندی بر اساس کشور‌ها

لباس پوشیدن در کشور‌های اسلامی نسبت به سایر کشور‌های جهان متفاوت است و البته گردشگران نیز در سفرشان به این کشور‌ها باید این موضوع را رعایت کنند و لباس مناسبی بپوشند. در این مقاله از کجارو به بررسی شیوه لباس پوشیدن در هر یک از کشور‌های اسلامی می‌پردازیم.

ایر فرانس هفته گذشته اعلام کرد خدمه زنِ پروازش باید در پرواز به ایران، روسری سر کنند و حجاب داشته باشند. این موضوع اعتراض بسیاری از خدمه زن را برانگیخت. در نتیجه، ایر فرانس اعلام کرد که خدمه زن می‌توانند به‌دلیل عدم تمایل به داشتن حجاب، پرواز به ایران را رد کنند. حال در این مقاله تصمیم داریم تا لباس مناسب برای سفر به ایران و سایر کشور‌های اسلامی را بررسی کنیم.

وزارت امور خارجه (FCO) اعلام کرده است که گردشگران در سفر به کشور‌های اسلامی باید آداب و رسوم و قوانین مردم آن کشور را رعایت کنند. همچنین باید این افراد در رفتار‌هایشان دقت کنند تا اعمالشان باعث اذیت مردمان این کشور‌ها نشود. این موضوع به‌خصوص در ماه رمضان اهمیت بیشتری دارد (امسال از ۶ ژوئن تا ۵ ژوئیه ماه رمضان است). همچنین افراد خارجی در ایران و کشور‌های مسلمان باید با احتیاط بیشتری در مکان‌های مذهبی عمل کنند.

ایران

تهران

گردشگران در سفرشان به ایران باید توجه داشته باشند که در این کشور قوانینی در خصوص شیوه رفتار و لباس پوشیدن وجود دارد. در تمام مکان‌های عممومی، زنان باید موهای سرشان را با روسری بپوشانند. زن‌ها باید شلوار یا دامن بلند بپوشند تا ساق پایشان معلوم نباشد. البته پوشیدن لباس آستین بلند یا کت نیز در این کشور برای پوشاندن ساق دست‌ها برای زنان و دخترانی که به سن تکلیف (سن شرعی) رسیده‌اند، ضروری است.

در ایران مرد‌ها نیز باید شلوار و پیراهن آستین بلند بپوشند. البته لباس پوشیدن در مکان‌های مذهبی تا حدودی متفاوت است. در مکان‌های مذهبی زنان باید پیش از ورود چادر به سر کنند. چادر نوعی لباس است که تمام بدن به‌جز صورت را می‌پوشاند.

البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که این قوانین برای گردشگران خارجی چندان سخت‌گیرانه نیست و این موضوع دلیلی بر عدم سفر گردشگران به ایران نیست. زنان خارجی در سفرشان به ایران ساق پاهایشان باید تا مچ پا پوشانده شود و زنان در برخی موارد می‌توانند از صندل نیز در مکان‌هایی مثل ساحل و... استفاده کنند. همچنین تمام بدنشان باید با مانتو یا لباسی شل پوشانده شود تا بدنشان نمایان نباشد. مرد‌ها نیز در ایران می‌توانند از تی‌شرت استفاده کنند.

مراکش

مراکش

با وجود اینکه در مراکش چندان قوانین سختگیرانه‌ای نسبت به سایر کشور‌های مسلمان در خصوص لباس پوشیدن وجود ندارد، وزارت امور خارجه هشدار داده که زنان باید مخصوصا زمانی که به‌تنهایی سفر می‌کنند، کار‌هایی انجام ندهند که به‌طور ناخواسته موجب جلب توجه شود. زنان باید در این سفر توجه کنند که پوشاندن زانو و شانه‌ها (کتف) ضروری است. البته این موضوع برای مردان نیز وجود دارد و باید بخش‌های مذکور را بپوشانند.

در مراکش استفاده از روسری یا هر لباس دیگری برای پوشاندن سر و موهای سر ضروری نیست، اما در سفر به این کشور باید توجه کرد ورود به مساجد و زیارتگاه‌ها برای غیرمسلمانان امکان‌پذیر نیست.

امارات متحده عربی

وب‌سایت گردشگری امارات متحده عربی اعلام کرده است:

احترام به فرهنگ و آداب و رسوم مردم محلی باید (از سوی گردشگران خارجی) رعایت شود. استفاده از لباس‌های شنا (برای مردان و زنان) و تاپ تنها برای بخش‌های ساحلی مجاز است. مردان باید در مکان‌های عمومی بدنشان را بپوشانند و زنان نیز توصیه می‌شود که از دامن‌های کوتاه استفاده نکنند و شانه‌هایشان را بپوشانند. لازم به ذکر است که در امارت شارجه (Sharjah) زنان در ساحل‌های عمومی نمی‌توانند نیز از لباس شنا استفاده کنند.

امارات

در امارات متحده عربی، زنان باید در مکان‌های عمومی، نظیر بازار، لباس‌های پوشیده‌تری بپوشند و قسمت بالایی ساق دست و پا باید پوشانده شود. استفاده از لباس شنا نیز تنها در سواحل و استخر‌ها مجاز است.

 لارا دانستن (Lara Dunston) در خصوص تجربه سفرش به دوبی در تلگراف ترول (Telegraph Travel) مدعی شده است:

اگر می‌خواهید بین افراد و مردمان محلی پذیرفته شوید (بر اساس فرهنگ آن‌ها) و امکان دوست شدن با آن‌ها را داشته باشید، بهتر است لباس مناسب بپوشید. زنان بهتر است دامنی بپوشند که تا زانو‌ یا بلند‌تر باشد و باید از لباس آستین‌دار استفاده کنند و البته این لباس نیز نباید تنگ و اندام‌نما باشد. مردان هم باید شلوار (یا شلوار جین) با پیراهن آستین بلند بپوشند. البته در جریان سفر به این منطقه متوجه می‌شوید که برخی از افراد خارجی لباس کمتری می‌پوشند (که چندان بین مردم پسندیده نیست) و همین موضوع باعث می‌شود که نتوانید با مردم محلی ملاقات کنید. البته نباید لباس شنا را نیز در مکان‌هایی به‌جز سواحل و استخر شنای موجود در هتل‌ها بپوشید، زیرا این کار باعث می‌شود جریمه یا در بدترین حالت زندانی شوید.

ترکیه

ترکیه

وزارت امور خارجه توصیه می‌کند، گردشگران در ترکیه بهتر است هنگام بازدید از مساجد و اماکن مذهبی لباس مناسب و نسبتا پوشیده‌ای بپوشند و این شکل لباس پوشیدن را در سایر بخش‌ها نیز رعایت کنند. در ترکیه مردان و زنان نباید شلوارک به تن کنند. پوشیدن لباس‌های بدون آستین و لباس‌هایی که بخش زیادی از بدن با پوشیدن آن‌ها بیرون می‌ماند، در ترکیه پسندیده نیست. زنان در این کشور باید دامنی به تن کنند که تا زیر زانو‌هایشان را بپوشاند و بهتر است لباسی بپوشند که بخش زیادی از ساق دستانشان را پوشش دهد.

در برخی از جاذبه‌های گردشگری محبوب این کشور نظیر مسجد آبی (مسجد سلطان احمد)، لباس‌هایی ارائه می‌شود که گردشگران برای بازدید از آن مکان باید از لباس‌های مذکور استفاده کنند و بدنشان را بپوشانند.

ترکیه

تصویر زنی که در یکی از خیابان‌های استانبول روسری و چادر پوشیده است

در سال ۲۰۱۳ قوانین سخت‌گیرانه‌ای در خصوص لباس پوشیدن در مراکز میراث جهانی یونسکو در ترکیه اجرا شد که در جریان آن مانکن‌های پلاستیکی را نیز با روسری و لباس کامل طراحی کردند تا گردشگران بدانند باید چگونه در مکانی نظیر مسجد سلطان احمد باید لباس بپوشند.

مصر

با وجود اینکه وزارت گردشگری مصر هیچ قانون سخت‌گیرانه‌ای در خصوص شیوه لباس پوشیدن ارائه نداده است، اما همانند سایر کشور‌های اسلامی، در مصر نیز توصیه می‌شود، گردشگران به‌خصوص در مناطق روستایی، مساجد و بازار‌ها (Souqs) لباس مناسب بپوشند.

زنان در مصر بهتر است ساق پاهایشان را بپوشانند و لباسی بپوشند که تا بالای آرنج را پوشش دهد. مردان نیز در این کشور باید سینه‌شان را بپوشانند. البته مواردی در خصوص لباس پوشیدن وجود دارد که در بخش‌هایی نظیر شرم‌الشیخ (Sharm el Sheikhi) قابل‌قبول هستند، اما در قاهره متعارف نیستند.

عمان

اسلام دین رسمی در عمان است و مردان و زنان باید لباس‌های مناسبی بپوشند. مردان در این کشور به‌طور معمول لباسی بلند می‌پوشند که تا مچ پاهایشان می‌رسد و دشداشه (Dishdasha) نام دارد. زنان نیز در عمان لباسی مشکی رنگ می‌پوشند که عبا (Abaya) نامیده می‌شود. تور‌های گردشگری اغلب به گردشگران خارجی توصیه می‌کنند که در این کشور لباس و شلوار بلند بپوشند و از لباس شنا، تنها در سواحل استفاده کنند. وزارت امور خارجه در این خصوص می‌گوید:

زنان باید به‌شکل مناسبی در مکان‌های عمومی لباس بپوشند و لباس‌هایی که می‌پوشند تا مچ دست و پا را پوشش دهد. گردشگران نباید در مکان‌های عمومی، به‌جز سواحل مربوط به گردشگران و استخر‌های شنا، از لباس شنا استفاده کنند. اگر زنان در عمان شلوارک یا لباس چسبان بپوشند، باعث جلب توجه خواهند شد.

سال گذشته نگرانی‌ها در خصوص فرهنگ مناسب لباس پوشیدن در عمان افزایش یافت، زیرا نیرو‌های امنیتی به مردی در بازار مرکزی مسقط در خصوص پوشیدن شلوارک هشدار داده بودند.

تمام فروشگاه‌های مجید الفطیم (Majid Al Futtaim) نیروی امنیتی دارد که به شیوه لباس پوشیدن بر اساس قانون کشور توجه دارند و به گردشگران توصیه می‌کنند لباس مناسب با فرهنگ مردم محلی بپوشند.

 لیزی پورتر (Lizzie Porter) که اخیرا به عمان سفر کرده بود به تلگراف ترول گفته است:

بازار‌های عمان معمولا دارای علامت‌هایی هستند که به وضوح در خصوص پوشیدن لباس مناسب هشدار می‌دهند. تقریبا همگی مردمان عمان به‌خصوص در مناطق غیر شهری لباس مناسب می‌پوشند.

لیگی جورج (Ligi George) از بخش روابط عمومی انجمن صنفی عمان (WGO) به تلگراف عمان اعلام کرده است که گردشگران بهتر است هرچه بیشتر با فرهنگ و آداب و رسوم مردم محلی آشنا شوند، زیرا عدم آشنایی به این موارد می‌تواند موجب ایجاد موقعیت‌های ناراحت‌کننده در ارتباط با افراد محلی شود و رفتار‌های نامناسبی را به‌دنبال داشته باشد.

لبنان

لبنان

بخشی از مردم لبنان مسلمان و بخشی دیگر مسیحی هستند. به همین دلیل در بسیاری از بخش‌های این کشور شاهد لباس پوشیدن راحت مردم در مقایسه با سایر کشور‌های اسلامی هستیم. اما وزارت امور خارجه اعلام کرده که بهتر است گردشگران در مکان‌های مذهبی و شرایطی که مردم محلی انتظار پوشیدن لباس مناسب را دارند، لباس‌هایشان را با دقت بیشتری انتخاب کرده و بپوشند.

به‌دلیل اینکه بیروت مرکز مد در لبنان به حساب می‌آید، ممکن است مردان و زنان زیادی را با لباس‌های زیبا در این شهر مشاهده کنید. اما باید بدین نکته نیز توجه داشت که در شهر بیروت، مسلمانان شیعه بسیاری وجود دارند که شیوه لباس پوشیدن آن‌ها کاملا متفاوت است و در حقیقت حجاب اسلامی را رعایت می‌کنند.

اردن

اردن

اردن جامعه‌ای محافظه‌کارانه دارد و گردشگران در آن باید لباس مناسبی بپوشند و رفتار‌های گزیده‌ای انجام دهند. مردان و زنان در این کشور باید لباس و شلوار بلندی بپوشند تا ساق پاها و دست‌هایشان پوشانده شود و لباس نیز باید گردن را بپوشاند. زنان در این کشور باید لباس‌هایی شل بپوشند تا بدنشان نمایان نشود. باید موی زنان در مکان‌های عمومی خشک باشد و خیس بودن موها ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند (مشکلاتی در زمینه جنسی). موی زنان در این کشور باید به‌اندازه متداول بلند باشد و البته باید توجه داشت که برخی از زنان این کشور روسری به سر می‌کنند. ذکر این نکته نیز قابل اهمیت است که در باور مردمان محلی، پوشاندن سر از سوی گردشگران خارجی رفتار نامناسبی است و این موضوع به‌خصوص بین زنان مسیحی اردن که سرشان را نمی‌پوشانند بیشتر دیده می‌شود.

البته در برخی از مناطق عمان نظیر عبدون (Abdoun) و Shmeisani و به‌خصوص در هتل‌ها، استراحتگاه‌ها و پترا (Petra)، گردشگران و مخصوصا گردشگرانی که با تور و به‌صورت گروهی سفر کرده‌اند، می‌گویند که این مناطق محدودیت کمتری در خصوص لباس پوشیدن دارند. در بخش‌هایی غیر از مناطق مذکور نیز همچنان گردشگران باید بر اساس فرهنگ جامعه لباس بپوشند.

در سواحل عمومی نظیر دریای مرده (دریای شور Dead) و عقبه (Aqaba)،‌ زنان می‌توانند لباس شنا بپوشند و با تاپ و شلوارک حاضر شوند، اما باید بدین نکته توجه کنند، استفاده از لباس‌های شنایی که چندان پوشیده نیستند، تنها در استراحتگاه‌های گرانقیمت و مراکز غواصی مجاز است.

عربستان سعودی

در عربستان سعودی زنان نمی‌توانند بدون پوشاندن سرشان در مکان‌های عمومی ظاهر شوند و بسیاری از زنان این کشور از نقاب استفاده می‌کنند. زنان اغلب تمام بدنشان را می‌پوشانند و حتی صورتشان نیز دیده نمی‌شود.

عربستان سعودی

زنان سعودی در Al-Thamama، منطقه‌ای در فاصله ۵۰ کیلومتری از شمال ریاض

ریاض، پایتخت عربستان سعودی و البته پایتخت دینی این کشور نیز به حساب می‌آید. در این شهر قوانین سختگیرانه‌ای در خصوص حجاب زنان وجود دارد و بانوان باید با پوشش مورد تأیید فرهنگ جامعه در مکان‌های عمومی، نظیر مراکز خرید، حضور یابند. لباسی که زنان می‌پوشند باید از بالای مچ پا تا بالای مچ دست را بپوشاند. در این کشور استفاده از لباس شنا تنها در سواحل و استخر‌ها ممکن است.

سال گذشته همسر رئیس‌جمهوری آمریکا (میشل اوباما) در جریان سفرش به این کشور به‌دلیل نبستن روسری جنجال زیادی به پا کرد. همسر اوباما با وجود اینکه لباس نسبتا پوشیده‌ای به تن کرده بود، اما روسری نداشت و همین موضوع، نوعی زیر پا گذاشتن قانون این کشور به حساب می‌آمد.

در جریان این رویداد، بسیاری از مردم عربستان سعودی در توئیتر با استفاده از هشتگ‌هایی که ترجمه آن‌ها می‌شود #بی‌شرمی- میشل- اوباما در جهت عدم رعایت قانون حجاب مطالب مختلفی را توتیت کردند.

در این مقاله از کجارو با فرهنگ لباس پوشیدن در کشور‌های اسلامی آشنا شدیم. با این اوصاف بهتر است در سفر‌هایتان به کشور‌هایی که در این فهرست وجود دارند، حتما به نوع پوشش آن‌ها توجه داشته باشید و لباس مناسبی انتخاب کنید.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه