بهترین فرودگاه جهان دو برابر بزرگ‌تر می‌شود

امیرعلی محمودی | یکشنبه, ۲۲ فروردین ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

فرودگاه "چانگی" در حال دوبرابرسازی ظرفیتش به گنجایش ۱۳۵ میلیون مسافر طی دهه‌ی آینده است و از سوی دیگر در حال تبدیل به نمونه‌ی بارز یک فرودگاه ایده‌آل و درجه‌یک است که تجربه‌ی سفری مجلل و خوب را آن‌طور که شایسته‌ی تک‌تکِ مسافران است ارائه دهد. با کجارو همراه باشید.

در زمان‌های قدیم، تمامی جاده‌ها به رم  ختم می‌شد، اما در سال ۲۰۱۶، اغلب جاده‌ها یا راه‌های هوایی در آسیا و دیگر مناطق، به فرودگاه چانگی منتهی می‌شود. فرودگاهی که طی ۱۰ سال آینده، ظرفیت سالانه‌اش را به بیش از ۱۳۵ میلیون مسافر خواهند رساند که این مهم در دو پایانه‌ی جدید تحقق خواهد یافت.

فرودگاه چانگی

چانگی با ۱۱۶ شهر و ۲۹ کشور در آسیا-اقیانوسیه و ۳۲۰ شهر و ۷۰ کشور در اقصی‌نقاط جهان در ارتباط است. هر گونه تغییر یا بهبودی در وضعیت این فرودگاه بر پرواز مسافران بسیاری در منطقه و یکی از هر ۱۰۰ شرکت هواپیمایی مربوطه تأثیر بسزایی می‌گذارد. تجربه‌ی سفر با فرودگاه چانگی که حدود ۵۰۰ جایزه‌ی گوناگون را از آن خود کرده است، کمک شایانی به شکل‌گیری نه تنها خود فرودگاه، بلکه تمامی برندهای سنگاپور کرده است. در حالی که این فرودگاه آخرین تمهیداتش برای تکمیل پایانه‌ی شماره ۴ در سال بعد را انجام می‌دهد، شروع به برنامه‌ریزی برای "چانگیِ شرقی" کرده است که یک زمین ۱۰۰۰ هکتاری در شرق فرودگاه است. این قسمت جدید یک پایانه‌ی بسیار بزرگ و تأسیسات هوایی دارد که تقریبا هر دوی آنها به اندازه‌ی دیگر پایانه‌های این فرودگاه هستند. چانگی شرقی برای افتتاح در اواخر دهه‌ی ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده است که به ۴ پایانه‌ی دیگر متصل شده تا فرودگاهی بزرگ و واحد را تشکیل دهند.

اوایل این ماه در سفر به سنگاپور از فرودگاه چانگی بهره بردیم و فهمیدیم چرا صاحب فرودگاه، یعنی "گروه هواپیمایی چانگی" به‌ جای ساخت یک فرودگاه جدید، تصمیم به گسترش آن گرفته است. برای نمونه، سنگاپور به لحاظ نواحی و جمعیت کوچک‌تر از نیویورک است. همچنین مسئولان فرودگاه چانگی بیان کردند نحوه‌ی کار فرودگاه‌های بزرگی مانند فرودگاه نیویورک را دیده‌اند و دریافته‌اند که آنها از نگاه مسافران چقدر از هم گسسته و جدا هستند. هدف از احداث چانگی شرقی، گسترش و متحدسازی فرودگاه و کمک به حمل و نقل ده‌ها میلیون مسافر در سرتاسر آسیای جنوب‌شرقی با توجه به افزایش ظرفیت چانگی در دهه‌ی آینده است. نایب‌ رئیس ارشد پروژه‌ی فرودگاه چانگی شرقی، "چوی دا ون" می‌گوید:

در حالی که این پروژه، بزرگ‌ترین پایانه‌ی ما تا به امروز است، اصل اساسی ما، یعنی ارائه‌ی تجربه‌ای خوب و گرم از سفر به مسافران، تغییر نخواهد کرد، همان‌طور که در دیگر پایانه‌های ما شاهد آن بوده‌اند.

او همچنین ادامه می‌دهد:

در طراحی این پایانه‌ی جدید به مواردی همچون بخش‌های مجزا که مسافران نیازی به راه‌ رفتن‌های طولانی داخل فرودگاه نداشته باشند و نیز ورودی‌های یکپارچه برای رفتن از قسمتی به قسمت دیگر توجه ویژه‌ای داشته‌ایم. از لحاظ امکانات و محیط پیرامون، موقعیت‌های بسیاری فراهم آورده‌ایم که در این پروژه‌ محقق خواهند شد. قطعا برای بالا بردن سطح فرودگاه چانگی در این پایانه، از ایده‌های خلاقانه‌تری بهره خواهیم برد.

در حال حاضر، چانگی ششمین فرودگاه شلوغ جهان در پروازهای بین‌المللی‌ است. این فرودگاه، سال گذشته ۵۵ میلیون نفر را جابجا کرد که همگی به صورت پیش‌فرض جزو مسافران بین‌المللی بودند. زمانی که پایانه‌ی شماره‌ی ۵ در چانگی شرقی در کنار پایانه‌ی شماره‌ی ۴ که در سال ۲۰۱۷ افتتاح خواهد شد، شروع به کار کنند، ظرفیت کل فرودگاه به ۱۳۵ میلیون مسافر در سال خواهد رسید. با تکمیل فرودگاه، جایگاه آن در فهرست شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان خیلی سریع ارتقاء می‌یابد. در حال حاضر، این فرودگاه به لحاظ ترافیک مسافری با احتساب مسافران داخلی و بین‌المللی هفدهمین فرودگاه شلوغ جهان است. در مقابل، فرودگاه جدید استانبول در آستانه‌ی تبدیل شدن به شلوغ‌ترین فرودگاه جهان با افتتاحش در سال ۲۰۱۸ و ظرفیت ۱۵۰ میلیون مسافر است. از طرف دیگر، فرودگاه جدید دُبی خود را برای ۲۴۰ میلیون مسافر در سال آماده می‌کند.

پایانه‌ی شماره ۵ فرودگاه چانگی در زمان تکمیل، به تنهایی ظرفیت ۵۰ میلیون مسافر در سال را خواهد داشت و البته مجهز به باند سومی می‌شود که به دو باند موجود متصل خواهد شد.

تجربه‌ی سفر در فرودگاه چانگی فعلی

فرودگاه چانگی فقط یک فرودگاه برای مردم سنگاپور نیست؛ بلکه محل ملاقات برای قرارها و مکانی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته نیز هست.

این فرودگاه یک "باغ پروانه" و چندین باغ و گلخانه‌ی دیگر دارد. همچنین یک سالن سینمای ۲۴ ساعته، چندین هتل که اتاق‌های ساعتی در اختیار شما می‌گذارند و جدیدترین "یوتل" (هتل‌های زنجیره‌ای که بخاطر اتاق‌های کوچک و جمع‌وجورشان معروف‌اند) که برای شروع به کار در پایانه‌ی شماره‌ی ۴ برنامه‌ریزی شده است. یک استخر روباز نیز در این فرودگاه وجود دارد. این‌ها تنها بخشی از امکانات لوکس این فرودگاه هستند.

ویدئو زیر مجسمه‌ی "باران متحرک" در سالن انتظار پایانه‌ی شماره ۱ فرودگاه چانگی را نشان می‌دهد که در زمینی به وسعت ۷۵ مترمربع به دور خود می‌چرخد و بیش از ۱۲۰۰ قطره‌ باران از جنس آلمینیومی‌ دارد. این تأسیسات در هر چرخه‌ی ۱۵ دقیقه‌ای، ۱۶ شکل متفاوت می‌سازد. سازه‌های مذکور در سال ۲۰۱۲ ساخته شدند که طراحی اصلی‌اش توسط شرکت آلمانی "Art+Com" صورت پذیرفت.

اینجا یکی از سازه‌های هنری اصلی در فرودگاه چانگی‌ است که مسافران و عموم مردم می‌توانند حتی قبل از ورود به گیت اصلی پرواز با دیدنش سرگرم شوند.

اگر مسافران به هر دلیلی نتوانند در داخل شهر غذای مورد علاقه‌شان را بخورند، می‌توانند در دکه-رستوران "غذای محلی سنگاپور" که در تصویر نیز می‌بینید، هر نوع غذایی را امتحان کنند که ۱۲ تای آنها غذای ملی سنگاپور هستند. در سرتاسر فرودگاه حدود ۱۶۰ رستوران وجود دارد.

فرودگاه چانگی

اینترنت پر سرعت و نامحدود وای-فای (Wi-Fi) در کل فرودگاه وجود دارد که واقعا هم کار می‌کند. همان‌طور که در تصویر می‌بینید، کیوسک‌های وای-فای نیز برای اتصال به اینترنت از طریق کامپیوتر وجود دارند. چندین باجه‌ی اطلاعات در سراسر پایانه قرار دارند که رمز اتصال به اینترنت بی‌سیم وای-فای را در اختیار کاربران می‌گذارد. ایستگاه‌های زیادی برای شارژ تلفن‌همراه، تبلت، لپ‌تاپ و... در این فرودگاه گنجانده شده‌اند.

فرودگاه چانگی

بازی‌های بسیاری برای کودکان و بزرگسالان مانند "درخت اجتماع" وجود دارد که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. "درخت اجتماع" در پایانه‌ی شماره ۳ قرار دارد. این پایانه یک اسلاید نمایشی در سالن ورودی‌اش دارد که سه داستان را همزمان روایت می‌کند.

فرودگاه چانگی

چندین کیوسک برای دریافت بازخورد مسافران از نحوه‌ی عملکرد کارکنان فرودگاه وجود دارد تا بتوانید نظرات خود را به گوش مسئولان ذی‌ربط برسانند. همچنین کیوسک‌های کوچک دیگری در کنار باجه‌ی بلیط‌فروشی و جاهای دیگر قرار دارند که دارای نشانگر چهره هستند؛ بدین صورت که می‌توانید با انتخاب صورت‌های عالی، خوشحال، ناراضی و عصبانی، میزان رضایت خود را از خدمات فرودگاه اعلام کنید. اگر یکی از چهره‌های نشانگر عدم خدمت‌رسانی خوب انتخاب شود، بلافاصله یکی از کارکنان فرودگاه مطلع شده و درصدد بررسی مشکل مورد نظر برمی‌آید.

فرودگاه چانگی

مسافران در فرودگاه چانگی تا زمانی که موعد سوارشدن به هواپیما از گیت‌های پروازشان نرسیده باشد، از قسمت امنیتی فرودگاه عبور نخواهند کرد. تصویری که در زیر می‌بینید، مسافرانی را نشان می‌دهد که منتظر ورود به گیت در پایانه‌ی شماره ۳ هستند تا از طریق آن وارد بخش بازرسی امنیتی شوند.

فرودگاه چانگی

مسافران بعد از بررسی چمدان‌ها در یکی از پایانه‌های ۱ ،۲ یا ۳ به قسمت کنترل گذرنامه هدایت می‌شوند، سپس می‌توانند به خرید و گشت‌گذار بپردازند. این بخش برای خرید مناسب است. البته پایانه‌ی شماره ۴ هر دو بخش بازرسی امنیتی را باهم در مرکز خواهد داشت تا کنترل بهتر و بیشتری بر شرایط داشته باشد. مسئولان فرودگاه چانگی در حال تحقیق روی نمونه‌های امنیتی بهتر و کارآمدتر برای پایانه‌ی شماره ۵ هستند.

صحبت از خرید شد؛ فرودگاه چانگی حدود ۳۵۰ فروشگاه و مغازه در سرتاسر ترمینال دارد. سقف‌‌های بلند فرودگاه، شکل و شمایل یک پاساژ را به آن داده و بیش از اینکه شبیه فرودگاه باشد، شبیه مرکز خرید است که به‌طور کلی، فضای فرودگاه را بزرگ‌تر و بازتر نشان می‌دهد.

فرودگاه چانگی

مطالب مرتبط:

منبع skift

دیدگاه