ماهیگیری خرس‌ها در آبشار Brooks

سعید میرزاپور | دوشنبه, ۱۶ فروردین ۹۵ ساعت ۱۳:۳۰

آبشار بروکس (Brooks) در پارک ملی حفاظت شده کاتمای (Katmal) در ماه‌های تیر تا شهریور مکانی رویایی برای خرس‌های قهوه‌ای آلاسکا است. در این فصل ماهی‌های آزاد زیادی در آنجا وجود دارند که غذایی لذیذ برای خرس‌ها است. همراه کجارو باشید.

آبشار بروکس (Brooks) سر راه رودخانه بروکس قرار دارد که در پارک ملی حفاظت شده کاتمای (Katmal) آلاسکا واقع شده است. این منطقه، مکانی عالی برای ماهیگیری خرس‌های قهوه‌ای آلاسکا است. ماهی‌های آزاد (Salmons) از اواسط جولای تا اوایل سپتامبر برای تخم‌ریزی در دریاچه بروکس، ۲.۴ کیلومتر بر خلاف جهت آب این رودخانه شنا می‌کنند و همین موضوع دلیل جذب شدن خرس‌های قطبی این منطقه است. ماهی‌ها برای رسیدن به این دریاچه مجبور هستند تا از آبشار بروکس بگذرند. این آبشار ارتفاع کمی (در حدود ۱.۸ متر) دارد و به همین دلیل ماهی‌های پرجنب و جوش می‌توانند به سادگی از آن بپرند، اما آن‌ها با انجام این کار غذای خرس‌های قهوه‌ای خواهند شد. این خرس‌های قهوه‌ای که در بالای آبشار می‌ایستند و منتظر پرش ماهی‌ها هستند، منظره‌ بسیار زیبایی را ایجاد می‌کنند. این خرس‌ها ماهی‌ها را با پنجه‌هایشان به دهان می‌برند و می‌خورند و این مهارت را به خوبی در اثر زندگی در رودخانه بروکس به دست آورده‌اند.

خرس قهوه‌ای

تاکنون تصاویر و ویدیو‌های زیادی از این روداد ثبت شده است که همگی نیز هیجان و زیبایی خاصی دارند.

خرس قهوه‌ای

خرس‌های قهوه‌ای اغلب در بخش‌های داخلی پارک ملی و حفاظت شده کاتمای زندگی می‌کنند که نزدیک به آبشار بروکس است و می‌توانند به سادگی به سراغ ماهی‌های آزاد بروند. در مدت زمان ذکر شده این مکان منبع غذایی بسیار غنی‌ است، اما در سایر زمان‌های سال در این آبشار غذای کمی برای خرس‌ها یافت می‌شود. خرس‌های کاتمای باید در ۶ یا ۸ ماه از سال به خوبی غذا بخورند تا در سایر فصل‌ها دچار مشکل نشوند. در جریان بیشترین میزان حضور ماهی‌های آزاد که در ماه جولای اتفاق می‌افتد، خرس‌ها در تمام مسیر رودخانه بروکس آماده شکار می‌شوند، اما این موضوع در آبشار بروکس هر چه بیشتر دیده می‌شود و در منطقه مذکور خرس‌ها به سادگی می‌توانند ماهی‌های زیادی شکار کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در این زمان حدود ۴۰ خرس در آبشار آماده شکار می‌شوند. خرس‌های بزرگ در این محل جمع می‌شوند و خرس‌هایی هم که توان رقابت با آن‌ها را ندارند، به بخش‌های پایین‌دست رودخانه می‌روند.

خرس قهوه‌ای

در اواخر ماه آگوست تخم‌ریزی ماهی‌ها به بیشترین حد می‌رسد و در نتیجه مرگ ماهی‌ها شروع می‌شود. در این مدت ماهی‌ها ضعیف می‌شوند و می‌میرند و به همین دلیل دیگر فعالیت زیادی نمی‌کنند و به سادگی خرس‌ها می‌توانند آن‌ها را که اغلب در بخش‌های پایین‌دست رودخانه هستند، بگیرند و بخورند. در چند سال اخیر، همچنان تعدادی از خرس‌ها در اواخر سپتامبر و اکتبر نیز در آبشار مذکور و بخش‌های بالادست رودخانه مشغول شکار بودند.

خرس قهوه‌ای

تا پیش از سال ۱۹۵۰ که کمپ بروکس ایجاد نشده بود، خرس‌های کمتری نسبت به امروز در آبشار بروکس وجود داشتند و اغلب نمی‌توانستید بیش از ۶ تا ۷ خرس را در آن جا مشاهده کنید. در حال حاضر به دلیل ممنوعیت صید ماهی و کنترل تماشاگران، تعداد خرس‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و تقریبا چهار برابر گذشته شده است. در ادامه می‌توانید تصاویر بیشتری را از این آبشار و خرس‌های آن مشاهد کنید.

خرس قهوه‌ای

خرس قهوه‌ای

خرس قهوه‌ای

خرس قهوه‌ای

خرس قهوه‌ای

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه