واکاوی حواشی ایجاد شده توسط خدمه پروازهای ایر فرانس

عماد جعفری | یکشنبه, ۱۵ فروردین ۹۵ ساعت ۲۲:۱۵
شرکت هواپیمایی ایرفرانس اعلام کرده، پروازهای خود به تهران را از اواخر ماه جاری از سر می‌گیرد، این در حالی است که نامه مدیریت این شرکت مبنی بر لزوم استفاده از حجاب برای خدمه این هواپیما در پرواز به تهران با حواشی زیادی همراه شده است. با کجارو همراه باشید.

شرکت هواپیمایی ایرفرانس پروازهای پاریس به تهران خود را از ۲۹‌ام فرودین ماه سال جاری از سر می‌گیرد. نامه ارسالی از مدیریت این شرکت به خدمه پروازهای این مسیر مبنی بر لزوم استفاده از لباس مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران و استفاده از حجاب سر هنگام خروج از هواپیما با حواشی از سوی کارکنان این ایرلاین همراه شده است. در همین راستا «کریستوف پیه»، رئیس اتحادیه کارکنان شرکت‌های هواپیمایی فرانسه، به فرانس پرس گفت که مدیریت این شرکت در راستای آمادگی برای از سرگیری پروازها بین پاریس و تهران یادداشتی اداری منتشر کرده است که در هنگام خروج از هواپیما پوشیدن شلوار، پیراهن بلند و پوششی که موها را بپوشاند برای کارکنان زن اجباری شده است. پیه در خصوص اعتراض مهمانداران افزود:

 هر روز تماس‌هایی از طرف مهمانداران زن به ما می‌شود که ابراز نگرانی می‌کنند و میگویند با پوشش حجاب مخالف‌اند.   

این مسئول سندیکایی از مدیریت شرکت ایرفرانس خواست سفر مهمانداران زن به تهران برای آسیب نرسیدن به آنچه آزادی آنها (در پوشیدن یا نپوشیدن حجاب) خوانده، اختیاری باشد.   

پیه افزود:

مدیریت این شرکت به موضع خود پایبند است و از اعمال مجازات بر مهماندارانی که از پایبندی به دستورات سرپیچی کنند، سخن گفته است.

در همین راستا «فلور ارریگی» (Flore Arrighi)، رئیس اتحادیه ناوگان هوایی غیرنظامی فرانسه (یوناک)، در پاسخ به اعتراض مهمانداران و خدمه ایرفرانس گفت:

ما نمی‌توانیم در مورد حجاب در ایران قضاوت کنیم.

وی در همین حال ادامه داد:

مهمانداران باید حق داشته باشند که بدون ایجاد خلل در برنامه کاری، کسر از حقوق و درج در پرونده، این مأموریت (پرواز پاریس- تهران) را نپذیرند.

 این در حالی است که اعتراض به استفاده از پوشش مطابق با قوانین ایران برای خدمه این شرکت هواپیمایی محلی از اعراب ندارد، زیرا مطابق قوانین بین‌المللی تمامی پروازها به هر کشور خارجی باید مطابق با قوانین و مقررات کشور مقصد صورت گیرد. جالب آنجاست که پروازهای این شرکت هواپیمایی پیش از قطع روابط هشت‌ساله نیز با پوششی مطابق قوانین ایران انجام می‌شده است، همچنین پروازهای این شرکت به برخی کشورهای دیگر مانند عربستان سعودی نیز با لباس مطابق قوانین این کشور و حجاب انجام می‌شود. البته بر خلاف خدمه این پروازها، مدیریت ایرفرانس به خوبی از قوانین پروازهای بین‌المللی آگاه است، وی در پاسخ به سؤال خبرگزاری فرانسه گفت:

کارکنان این شرکت مانند همه خارجی‌ها باید به قوانین کشور مقصد احترام بگذارند. قانون ایران استفاده از پوششی که موها را در اماکن عمومی بپوشاند، برای همه زنان در خاک این کشور اجباری کرده است. این قانون بر مهمانداران زن در سفرشان در آسمان اعمال نمی‌شود و همه شرکت‌های هواپیمایی بینالمللی که به تهران پرواز دارند آن را اجرا می‌کنند.   

وی همچنین افزود پوشش حجاب در برخی مقاصد خاص تازه نیست و در پروازها به عربستان سعودی نیز اجرا می‌شود.  

مطالب مرتبط:

دیدگاه