آشنایی با استادیوم استمفورد بریج چلسی، تیم آبی های لندن

بهداد خسور | جمعه, ۱۰ اردیبهشت ۹۵ ساعت ۲۰:۰۰

استمفورد بریج ورزشگاه خانگی تیم آبی پوش لندنی چلسی است. ورزشگاهی که از همان سال‌های ابتدایی تاسیس در اختیار باشگاه فوتبال چلسی قرار گرفته بود ولی برای مدت زیادی به‌دلیل وضعیت اقتصادی باشگاه از مالکیت آن‌ها خارج شده بود. با کجارو همراه باشید تا در ادامه‌ی مجموعه مقالات آشنایی با استادیوم‌ها فراز و نشیب‌های استمفورد بریج را بررسی کنیم.

 اطلاعات کلیدی

  • باشگاه: چلسی اف.سی
  • سال تاسیس: ۱۸۷۷
  • گنجایش: ۴۱.۸۳۷ صندلی

stamford-bridge-stands

تاریخچه و توضیحات ورزشگاه

استمفورد بریج در سال ۱۸۷۷ به صورا رسمی افتتاح شد اما تا ۲۸ سال پس از این تاریخ تنها به‌عنوان محل برگزاری مسابقات ورزشی رسمی از آن استفاده می‌شد.

اما مالکان ورزشگاه که می‌خواستند استادیومی با قابلیت میزبانی مسابقات حرفه‌ای فوتبال داشته باشند، معمار معروف آرچیبالد لیچ (Archibald Leitch) را استخدام کردند. در سال ۱۹۰۵ استادیوم استمفورد بریج بازسازی شد و به‌محض اتمام بازسازی آن به باشگاه فوتبال فولهام پیشنهاد شد تا بازی‌های خود را در این استادیوم به انجام برساند. فولهام این پیشنهاد را رد کرد و پس از آن باشگاه تازه تاسیس چلسی به این ورزشگاه آمد.

stamford-bridge-old-entrance

در آن زمان استمفورد بریج یک جایگاه مجهز به صندلی داشت و تراس بزرگی هم به‌عنوان طبقه‌ی دوم استادیوم وجود داشت که روی جایگاه مجهز به صندلی و سه طرف دیگر طبقه‌ی اول استادیوم را پوشانده بود. ظرفیت استادیوم هم حدود ۱۰۰.۰۰۰ نفر بود.

تا سال ۱۹۳۰ استمفورد بریج تنها دستخوش چند تغییر جزئی شده بود تا اینکه تراس جدیدی در بخش «شِد اِند» (Shed End) استادیوم ساخته شد و ۹ سال پس از آن هم در بخش «نٌرث اِند» (North End) استادیوم جایگاهی برای نشستن تماشاچیان ساخته شد.

رکورد بیشترین حضور تماشاگران در استادیوم استمفورد بریج مربوط به سال ۱۹۳۵ و بازی چلسی مقابل آرسنال است که ۸۲.۹۰۵ نفر به استادیوم رفته بودند.  

stamford-bridge-past

در سال ۱۹۶۵، تراس «وِست استند» (West Stand) یا همان جایگاه غربی با یک جایگاه سرپوشیده برای نشستن تماشاچیان جایگزین شد. بازسازی‌ها تا اواسط دهه‌ی ۱۹۷۰ ادامه داشت تا اینکه جایگاه اصلی ورزشگاه قدیمی به‌کلی تخریب شد و با جایگاه شرقی جدید یا «ایست استند» جایگزین شد.

ساخت جایگاه شرقی جدید حساب بانکی باشگاه چلسی را حسابی خالی کرد تا جایی که باشگاه تا مرز ورشکستگی پیش رفت. پس از این اتفاق استمفوردبریج به شرکت‌های توسعه‌ی املاک و مستقلات فرخته شد و به همین خاطر چلسی مجبور به استفاده‌ی اشتراکی از استادیوم با یکی از تیم‌های فولهام یا کویینز پارک رنجرز (QPR) بود.

stamfordbridge

چلسی بالاخره موفق شد در سال ۱۹۹۲ مالکیت ورزشگاه را مجدداً به دست بیاورد. در طول سال‌هایی که مالکیت استمفورد بریج در اختیار باشگاه چلسی نبود هیچ تغییر یا بهسازی روی این استادیوم صورت نگرفته بود بنابراین پس از تصاحب مجدد آن توسط باشگاه چلسی به یک بازسازی سریع نیاز داشت.

کار بازسازی استمفورد بریج با تخریب تراس شمالی ورزشگاه در سال ۱۹۹۴ آغاز شد، طی این عملیات بازسازی تراس شمالی با یک جایگاه برای نشستن تماشاچیان جایگزین شد. پس از آن تراس «شِد اِند» هم به سرنوشت تراس شمالی دچار شد.

کار بازسازی جایگاه غربی هم در سال ۱۹۹۷ آغاز شد و با اندکی تاخیر در سال ۲۰۰۱ به پایان رسید. جایگاه شرقی هم در همین زمان دستخوش نوسازی عظیمی شد.

chelsea-,atch

fans-stamford-bridge

پس از تمام این بازسازی‌ها و تغییراتی که در ورزشگاه استمفورد بریج اتفاق افتاده است، محدود بودن گنجایش ورزشگاه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات باشگاه چلسی است. به نظر می‌رسد که باشگاه چلسی در نظر د ارد یا گنجایش استمفورد بریج را افزایش ده یا اینکه به یک ورزشگاه جدید نقل مکان کند. البته با توجه به اینکه استمفورد بریج با نواحی مسکونی احاطه شده است، گسترش آن امری سخت و پر هزینه خواهد بود، به همین خاطر باشگاه به‌دنبال زمینی مناسب در غرب لندن است تا استادیومی جدید بسازد.

stamford-bridge-stadium

راه‌های دسترسی به استادیوم

chelase-stadium

استمفورد بریج تقریبا در مرکز شهر لندن در ناحیه‌ی همراسمیث (Hammersmith) و فولهام (Fulham) واقع شده است. استادیوم حدود ۳ کیلومتری جنوب غرب Hyde Park و Harrods Store و حدود ۵ کیلومتری جنوب غرب کاخ باکینگهام واقع شده است.

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو فولهام برادوی (Fulham Broadway) است که از ایستگاه‌های خط ناحیه‌ی متروی لندن (District Line) است. برای رسیدن به ایستگاه فولهام برادوی می‌توانید از ایستگاه Earl’s Court سوار قطار ویمبلدون شوید که از خط سیرکل (Circle) و پیکدیلی (Piccadilly) عبور می‌کند. از خود ایستگاه Earl’s Court‌ تا استادیوم هم تنها ۲۰ دقیقه پیاده‌روی خواهید داشت.

همچنین می‌توانید برای رسیدن به استمفورد بریج از سیستم قطارهای زمینی لندن هم استفاده کنید. از هر دو ایستگاه برامپتون (Brumpton) و ایمپریال وارف (Imperial Wharf) تا ورزشگاه استمفوردبریج فقط ۱۵ دقیقه پیاده‌روی خواهید داشت.

aerial-stamford-bridge

اتوبوس‌های زیادی هم هستند که از رو‌به‌روی استادیوم در جاده‌ی فولهام عبور می‌کنند. اتوبوس‌های خط ۱۴ که از میدان ایوستون (Euston) به پوتنی (Putney) می‌روند، خط ۲۱۱ از ایستگاه واترلو (Waterloo) به همراسمیث (Hammersmith) و خط ۴۱۴ از مایدا ویِل به پل پوتنی، اتوبوس‌هایی هستند که می‌توانید با سوار شدن به آن‌ها خودتان را به استادیوم برسانید.

خط‌های اتوبوس دیگری که از نزدیکی استادیوم عبور می‌کنند، اتوبوس ۱۱ (از ایستگاه خیابان لیورپول)، خط ۲۸ (کنزال رایز)، خط ۲۹۶ و خط ۳۹۱ (ریچموند) هستند.

از آنجایی که پارکینگ مناسبی در استادیوم وجود ندارد باشگاه چلسی توصیه کرده که در روزهای برگزاری بازی با اتومبیل شخصی به استادیوم نروید. در روزهای غیر از روز بازی هم یک پارکینگ با ظرفیت محدود در طبقه‌ی زیرزمین استادیوم در دسترس افراد است.

اگر با اتومبیل از اتوبان M25 به‌سمت استادیوم حرکت می‌کنید، وارد خروجی M4 بشوید که به‌سمت جاده‌ی A4 می‌رود و وارد شهر لندن می‌شود. هنگامی که به جاده‌ی Earl’s Court رسیدید به راست بپیچید و وارد جاده شوید و تقریبا بعد از ۲ کیلومتر رانندگی در Earl’s Court به راست بپیچید و وارد جاده‌ی فولهام شوید. بعد از ورود به فولهام شما در فاصله ۲۰۰ متری استمفورد بریج خواهید بود.

آدرس استادیوم به زبان انگلیسی به این صورت است:  Stamford Bridge, Fulham Road, London, SW6 1HS

کافه، رستوران و هتل‌های نزدیک به استمفورد بریج

استمفورد بریج در ناحیه‌ی بین دو محله‌ی چلسی و فولهام قرار دارد. در سمت شمال شرقی استادیوم چند کافه و رستوران وجود دارد. همچنین در جاده‌ی فولهام و کینگز رود (King’s Road) هم چند کافه‌ی خوب در دسترس شما خواهند بود.

مجموعه‌ی دهکده‌ی چلسی هم دقیقا کنار استادیوم قرار دارد و در آن چند رستوران، کافه‌هایی با تم ورزشی و هتل میلنیوم (Millennium Hotel) وجود دارد که مکان‌هایی تقریبا لوکس هستند.

هتل‌های دیگری هم در نزدیکی استمفورد بریج وجود دارند که اگر در آن‌ها اقامت داشته باشید می‌توانید با چند دقیقه پیاده‌روی خود را به استادیوم برسانید. بسیاری از این هتل‌ها در حوالی ایستگاه متروی Earl’s Court هستند. هتل ایبیس (Hotel Ibis Earl’s Court) و هالیدی این اکسپرس (Holiday Inn Express) در شمال استادیوم قرار دارند و هتل منحصربه‌فرد و گران قیمت ویندهام گراند لندن (Wyndham Grand London) هم در حاشیه‌ی رودخامه تیمز قرار دارد.

برای دیدن لیستی از هتل‌های نزدیک استادیوم استمفورد بریج روی این لینک کلیک کنید. اگر دوست دارید لیست هتل‌های مرکز شهر لندن را ببینید هم می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

بلیط بازی‌های چلسی

بلیط بازی‌های تیم چلسی را می‌توان به‌صورت آنلاین، تلفنی و از طریق شماره‌ی 00448719841905 یا با مراجعه به گیشه‌های بلیط فروشی استادیوم تهیه کرد.

matchday

اعضای باشگاه طرفداران چلسی برای تهیه‌ی بلیط بازی‌ها در اولویت هستند. عملاً بلیط تمام بازی‌های لیگ تیم چلسی به‌صورت کامل به فروش می‌رسند، بنابراین توصیه می‌شود که هرچه زودتر بلیط خود را تهیه کنید. معمولا فروش بلیط بازی‌ها ۴۲ روز قبل از بازی آغاز می‌شود.

بلیط‌ها به ۳ دسته‌بندی قیمتی تقسیم شده‌اند. بلیط بازی‌های دسته‌‌بندی B ارزان‌ترین هستند، ارزان‌ترین بلیط این دسته برای یکی از صندلی‌های ردیف پایین در پشت یکی از دروازه‌ها ۵۲ پوند (۲۶۳.۰۰۰ تومان) است و گران‌ترین بلیط هم مربوط به صندلی‌های جایگاه غربی (West Stand) با قیمت ۷۰ پوند (۳۵۵.۰۰۰ تومان) است. بلیط‌های دسته‌بندی AA+ که گران‌ترین هستند بین ۶۱ پوند (۳۰۹.۰۰۰ تومان) تا ۸۷ پوند (۴۴۰.۰۰۰ تومان) قیمت دارند. البته بلیط جایگاه‌هایی با دید کمتر به زمین بازی ممکن است گاهی اوقات قیمت کمتری هم داشته باشند.

tickets

نقشه‌ی چیدمان صندلی‌های استمفورد بریج را می‌توانید در سایت مشاهده کنید.

تورهای استادیوم استمفورد بریج

تورهایی که از جانب باشگاه چلسی برگزار می‌شوند با همراهی راهنما صورت می‌گیرند و رختکن تیم میزبان، تونل ورود بازیکنان به زمین، اتاق کمفرانس خبری و موزه‌ی باشگاه چلسی را در بر می‌گیرد. مدت زمان هر تور حدود یک ساعت است.

تورها هر روز هفته بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر برگزار می‌شوند و در این فاصله‌ی زمانی هر نیم ساعت یک تور آغاز می‌شود. موزه باشگاه از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۵:۰۰ عصر باز است. در روز برگزاری بازی‌های لیگ تور وجود ندارد و از یک روز پیش از برگزاری بازی‌های اروپایی هم برگزاری تورها لغو می‌شود. موزه‌ی باشگاه در روز برگزاری بازی‌های لیگ باز است اما روز برگزاری بازی‌های اروپایی تعطیل خواهد بود.

tour-chelsea-fc

می‌توانید تور استادیوم استمفورد بریج را به‌صورت آنلاین خریداری کنید. همچنین می‌توانید با حضور در محل استادیوم هم تور را خریداری کنید اما ممکن است در روز حضور شما ظرفیت تورها تکمیل باشد.

tour-museum-stamford-bridge

قیمت تور برای هر نفر ۱۹ پوند (۹۶۰۰۰ تومان) و بلیط موزه هم ۱۱ پوند (۵۶۰۰۰ تومان) است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه