تاجيكستان، دومين كشور دنيا از نظر نرخ رشد گردشگری

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
تاجيكستان، دومين كشور دنيا از نظر نرخ رشد گردشگری

سازمان جهانی گردشگری يک نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، تاجيكستان را دومين كشور دنيا از لحاظ نرخ رشد صنعت گردشگری اعلام كرد.

 سازمان جهانی گردشگری در جديدترين گزارش تحليلی برای سال ۲۰۱۵ نتيجه‌گيری كرده است كه پاراگوئه، تاجيكستان و نيوزيلند به ترتيب بيشترين نرخ رشد گردشگری را به خود اختصاص داده‌اند.

در اين گزارش آمده است، سال ۲۰۱۵ حدود ۴۱۴ هزار گردشگر وارد تاجيكستان شدند كه در مقايسه با سال قبل از آن ۹۴ درصد رشد داشته است.

اين سازمان دلايل توجه سياحان به تاجيكستان را وجود كوه‌های زيبای سر به فلک كشيده بدخشان و پيكره‌ی بودا دانسته است.

در اين گزارش نوشته شده است:

رشته كوه‌های زيبای پامير و ديگر منظره‌های بی‌نظير اين كشور گردشگران را برای سياحت به اينجا جلب كرده است. شاهراه معروف ابريشم از قلمروی اين كشور می‌گذرد. در دوشنبه بزرگترين پيكره‌ی قديمی بودا نگهداری می‌شود كه هر گردشگری برای ديدن آن تلاش می‌كند.

شكار گوسفند وحشی ماركوپولو و ديگر جانوران نادر و همچنين ماهیگيری در رودخانه «اسكندركول» و درياچه سريز از ديگر عوامل جلب سياحان به تاجيكستان اعلام شد.

درياچه‌ی سياه موسوم به «كاراكول» در شرق منطقه «پامير» تاجيكستان با طبيعتی بی‌نظير به عنوان یکی از بزرگترين مخازن طبيعی آب، رازهای فراوانی در خود نهفته است.

منطقه «قراكول» دارای آب و هوای بسيار مرطوب است و آنچه كه موجب علاقه گردشگران برای سفر و بازديد از اين منطقه شده، طبيعت نسبتا دست‌نيافتنی و بكر آن است.

قراکول

درياچه «كاراكول» نيز اگر چه در روزهای زيادی از سال و گاهی تا اوايل تابستان يخ‌زده است اما از نظر مسافران، مناظر بكر و وضوح انعكاس آن‌ها در آب، تشعشع نور و رنگ دامنه‌ی آن از سبز تيره تا آبی لاجوردی خيره‌كننده است.

در پی سقوط هواپيمای روسيه در مرز تركيه و سرد شدن روابط دو كشور، شركت‌های سياحتی روسيه از پذيرایی درخواست سفر به تركيه خودداری كردند و اين موضوع هم باعث شد تا گردشگران روس جلب كشورهای آسيای مركزی به خصوص تاجيكستان شوند.

شركت‌های سياحتی می‌گويند، ورود روس‌ها به تاجيكستان در حال افزايش است، زيرا برای روس‌ها كشورهای آسيای مركزی در مقايسه با تركيه نزديک‌تر و از نگاه مالی هزينه‌ی كمتری را طلب می‌كند. 

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه