مرمت گنبد سلطانیه، بزرگترين گنبد آجری جهان

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵
مرمت گنبد سلطانیه، بزرگترين گنبد آجری جهان

سرپرست پايگاه جهانی گنبد سلطانيه از تداوم مرمت و ساماندهی اين مجموعه و بازسازی تزئينات داخلی گنبد در سال جاری خبر داد.

«يحيی رحمتی» سرپرست پايگاه جهانی گنبد سلطانيه، بیان کرد که مرمت و ساماندهی مجموعه گنبد سلطانيه به‌عنوان بزرگترين گنبد آجری جهان در سال جاری ادامه خواهد داشت.

سرپرست پايگاه جهانی گنبد سلطانيه، با اشاره به اينكه از سال‌های گذشته مرمت و ساماندهی مجموعه آغاز شده و اين روال نيز به‌محض دريافت اعتبار در سال ۹۵ تداوم پيدا می‌كند گفت:

سال ۹۴ ساماندهی محوطه گنبد سلطانيه، مرمت برج و باروی بدنه شمالی مجموعه و ادامه مرمت تزئينات داخلی گنبد سلطانيه انجام شد.

وی افزود که امسال نيز پس از تخصيص اعتبار فعاليت‌های مرمت و ساماندهی مجموعه سلطانيه به‌همراه ادامه كاوش باستان‌شناسی، در ورودی دروازه‌ی شمالی مجموعه‌ی سلطانيه را در دستور كار قرار داده‌‌ايم.

رحمتی اضافه كرد که در سال ۹۴ مرمت‌ها تنها شامل گنبد سلطانيه نمی‌شد به‌ طوری‌ كه مرمت محوطه چلبی اوغلی و محوطه‌سازی ملاحسن كاشی را كه بخشی از مجموعه سلطانيه محسوب می‌شود نيز ساماندهی شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت ميراث فرهنگی، به گفته سرپرست پايگاه جهانی گنبد سلطانيه، فعاليت‌های مربوط به ساماندهی و مرمت مجموعه‌ی سلطانيه همچنان ادامه دارد و اميدواريم با اعتبارات سال جديد بخش زيادی از برنامه‌های پايگاه محقق شود.

گنبد سلطانيه، در شهر سلطانيه استان زنجان قرار دارد و يكی از شاهكارهای معماری دوره اسلامی است. اين گنبد در حد فاصل سال‌های ۷۰۴ تا ۷۱۲ قمری، به دستور اولجايتو پادشاه مغول، معروف به سلطان‌محمد خدابنده و با توليت و نظارت خواجه رشيدالدين فضل‌الله همدانی ساخته شده است.

اين گنبد نخستين گنبد دوجداره در جهان است كه نمی‌توان نمونه‌ای قدیمی‌تر از آن در جهان يافت. از همين رو گنبد سلطانيه در سال ۲۰۰۵ ميلادی در فهرست ميراث جهانی يونسكو به ثبت رسيد. 

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه