پنجم ارديبهشت، سالروز شکست نظامی آمريکا در طبس

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۱۵
پنجم ارديبهشت، سالروز شکست نظامی آمريکا در طبس

پنجم اردیبهشت ماه سالروز شکست حمله‌ی نظامی آمریکا در صحرای طبس است که امداد غیبی کماندوهای ویژه‌ی آمریکا را در این صحرا زمین‌گیر کرد. با کجارو همراه باشید.

حادثه‌ی صحرای طبس، سند دخالت آمریکا در امور ایران

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در ۱۳ بهمن سال ۱۳۵۸ لانه‌ی جاسوسی آمریکا را تسخیر کرده و ۵۳ آمریکایی را به اسارت گرفتند. ۱۳ آبان که به تعبیر حضرت امام خمینی (ره) انقلاب دوم نامیده شد، یکی از بزرگ‌ترین اقداماتی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی علیه آمریکا انجام گرفت.

بعد از آنکه نیروهای آمریکایی در سفارتخانه‌ی آمریکا یا همان لانه‌ی جاسوسی به اتهام جاسوسی دستگیر شدند، آمریکا از هر فرصتی برای آزادی آن‌ها استفاده می‌کرد تا اینکه در نهایت به بهانه‌ی آزادسازی این نیروها، آمریکا عملیاتی طراحی کرد تا طی آن بتواند علاوه بر این کار، دیگر اهداف شوم خود را به انجام برساند.

در این حمله قرار بود نظامیان آمریکا بر اساس طرحی منسجم و بی‌نقص با هلی‌کوپتری عازم ورزشگاه امجدیه‌ی تهران شوند و پس از آزادسازی گروگان‌ها، سایر اهداف خود از جمله بمباران بیت امام در جماران، بمباران مرکز نگهداری مهمات، سپاه، حزب ریاست جمهوری و... را نیز اجرا کنند.

حادثه طبس

این عملیات از یک طرح و نقشه‌ی بسیار دقیق و حساب‌شده برخوردار بود که نخبگان نظامی آمریکا ماه‌ها روی آن کار کرده بودند.

تمرینات و مانورهای مکرری نیز در صحرای آریزونا، نقطه‌ای مشابه صحرای طبس به‌لحاظ جغرافیایی و طبیعی انجام شد، به‌نحوی که موفقیت این عملیات بالای ۹۰ درصد پیش‌بینی می‌شد. فرماندهی که برای این توطئه انتخاب شده بود، نظامی بسیار مجربی بود که در جنگ‌های متعدد به موفقیت‌های قابل‌توجهی دست یافته بود.

عملیات طبس کاملا حساب‌ شده بود به‌قدری که حتی مطالعات زیادی روی خاک این منطقه انجام شده بود تا از استحکام خاک منطقه برای فرود هواپیماها اطمینان حاصل شود. البته مطالعاتی نیز روی اوضاع جوی و جغرافیایی این نقطه انجام و مقرر شد عملیات در شبی مهتابی انجام شود که آرام‌ترین شب‌های کویر به شمار می‌رود.

عملیات قرار بود در دو روز انجام شود؛ روزهای چهارم و پنجم اردیبهشت در طبس و تهران. در این عملیات بعضی از کشورها از جمله اسرائیل، انگلستان و حتی برخی عوامل تصفیه شده‌ی ارتش ایران نیز به نیروهای آمریکایی کمک می‌کردند.

هنگامی که هواپیماها و بالگردها به طبس رسیدند، رابطانی که با دوربین‌های مدار بسته همه چیز را تحت کنترل داشتند، بارها اعلام کردند که همه چیز آرام است و عملیات با موفقیت پیش می‌رود.

طبق نقشه، هواپیماها و هلی‌كوپترها باید در فرودگاه شماره‌ی ۱ واقع در صحرای طبس فرود آیند، سپس كوماندوها را به اطراف تهران منتقل كنند تا از آنجا با كامیون‌ها و خودروهایی كه از قبل توسط عمال داخلی و نفوذی آمریكا آماده شده بود، به اطراف ساختمان سفارت سابق آمریكا انتقال پیدا کنند.

پس از ورود به حریم ایران اسلامی، یكی از هلی‌كوپترها در ۱۲۰ كیلومتری شهر راور كرمان دچار نقص فنی شد و به ناچار فرود آمد. سرنشینان این هلی‌كوپتر به هلی‌كوپتر دیگری منتقل شدند كه پس از طی مسافتی، دستگاه هیدرولیک این هلی‌كوپتر نیز از كار افتاد، اما توانست خود را به ناو هواپیمابر نیمیتز (Nimitz) برساند.

در هر صورت، شش فروند هواپیمای ۱۳۰-C و شش فروند هلی‌كوپتر در محل مورد نظر واقع در صحرای طبس در تاریكی شب فرود آمدند. یكی دیگر از هلی‌كوپترها در حال سوخت‌گیری برای اجرای مرحله‌ی بعدی عملیات دچار نقص فنی شد. با از كار افتادن این هلی‌كوپتر، تمام برنامه‌های آمریكایی‌ها به هم خورد، زیرا با محاسبات انجام شده برای انجام مرحله‌ی بعدی عملیات حداقل به شش فروند هلی‌كوپتر نیاز داشتند. موقعیت به ناو نیمیتز و از آنجا به كاخ سفید گزارش و از رئیس‌جمهوری كسب تكلیف شد. كارتر دستور توقف عملیات و عقب‌نشینی را صادر كرد؛ اما سپاه شیطان در چنگال عذاب الهی گرفتار شد.

زمانی كه آمریكایی‌ها قصد بازگشت داشتند، توفانی از شن برخاست و هواپیماها و هلی‌كوپترهای آمریكایی در حال برخاستن از زمین دچار مشكل شدند. یک هواپیما و یک فروند هلی‌كوپتر با هم برخورد كردند و هر دو آتش گرفتند. در اثر حادثه، هشت تن از نظامیان آمریكایی در آتش سوختند و  بقیه‌ی پرنده‌های جنگی نیز از خاک ایران اسلامی فرار كردند.

حادثه طبس

حادثه طبس

پس از فرار آمریكایی‌ها و صدور اعلامیه از سوی كاخ سفید مبنی بر شكست عملیات و اینكه اسناد سری و مهمی در درون هلی‌كوپترها به‌جای مانده است، به دستور مستقیم بنی‌صدر كه در آن زمان سمت فرماندهی كل قوا را داشت، هلی‌كوپترهای به‌جا‌مانده بمباران شدند و اسناد سری و مهم باقی‌ مانده در آتش سوختند و محمد منتظر قائم فرمانده‌ی سپاه پاسداران یزد كه از هلی‌كوپترها حفاظت می‌كرد، به شهادت رسید.

به این ترتیب بار دیگر آمریکا یک شکست تلخ تاریخی را متحمل شد.

تصاویری از بقایای هواپیماهای آمریکایی در صحرای طبس

حادثه طبس

حادثه طبس

حادثه طبس

حادثه طبس

حادثه طبس

حادثه طبس

حادثه طبس

حادثه طبس

حادثه طبس

حادثه طبس

مطالب مرتبط:

دیدگاه