ساخت بلندترین چرخ و فلک جهان

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۵
ساخت بلندترین چرخ و فلک جهان

یک شرکت روسی بزرگ‌ترین چرخ و فلک جهان را در پوکت تایلند می‌سازد. در حالی که در نیویورک نیز خبر از ساخت بلندترین چرخ و فلک می‌دهند، ژاپن هم از بزرگ‌ترین چرخ و فلک خود امسال بهره‌برداری می‌کند و پیش‌تر نیز دبی مدعی ساخت بلندترین چرخ‌ و فلک جهان بوده است.

اخیرا یک شرکت روسی ساخت بلندترین چرخ و فلک جهان را در تایلند آغاز کرده است. هم‌زمان با آن ژاپن نیز تابستان امسال از بزرگ‌ترین چرخ‌ و فلک خود بهره‌برداری می‌کند که پنجمین چرخ و فلک جهان خواهد بود، در حالی که دبی نیز پیش‌تر مدعی ساخت بلندترین چرخ و فلک جهان شده بود.

شرکت روسی «پاکس» مسکو که در تایلند نیز شعبه دارد، اعلام کرده است که در نظر دارد با سرمایه‌ای بالغ بر ۲۰ میلیون بت در پروژه‌ای ویژه در شهر پوکت مشارکت کند. این شرکت امیدوار است ظرف مدت ۱۸ تا ۲۴ ماه بسته به تصویب بودجه از طرف دولت، در طرح تکمیل چرخ و فلک این شهر نیز مشارکت کند. این شرکت پیش‌تر نیز در روسیه، ایتالیا و کره جنوبی چنین سازه‌ای ایجاد کرده بود، اما اخیرا اعلام کرده است که تمام مدل‌های قدیمی خود را که از سال ۱۹۹۸ شکل گرفته بود، تعطیل کرده و با مدل‌های جدید در ارتفاع ۱۴۰ تا ۱۸۰ متر چرخ و فلک‌های خود را طراحی و احداث می‌کند.

برای دومین بار در سه سال گذشته یک چرخ و فلک بزرگ برای پوکت تایلند که از قبل وعده داده شده بود، به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

از دیگر سو به‌تازگی کارهای مقدماتی ساخت بزرگ‌ترین چرخ و فلک جهان در نیویورک آغاز شده است. این چرخ و فلک عظیم ۱۹۲ متر ارتفاع دارد و با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار ساخته خواهد شد.

شرکت هلندی Starneth BV که پیش‌تر چرخ و فلک عظیم لندن یعنی «چشم لندن» را ساخته بود، کار ساخت چرخ و فلک نیویورک را بر عهده خواهد داشت. این سازه عظیم بخشی از پروژه یک میلیارد دلاری توسعه سنت جورج در نیویورک به شمار می‌آید.

در این چرخ و فلک از ۳۶ کپسول یا کابین برای سوار کردن علاقه‌مندان استفاده خواهد شد که هر یک ظرفیت ۴۰ نفر را دارد. یک دور کامل این سازه عظیم ۳۸ دقیقه طول می‌کشد.

چرخ و فلک اوزکا با ۱۲۳ متر ارتفاع قادر به حمل ۷۲ مسافر است که دارای دو کابین VIP با صندلی‌های لوکس است. این چرخ و فلک در هر ۱۸ دقیقه یک دور کامل می‌زند و در صورت تکمیل پنجمین چرخ و فلک بلند در جهان خواهد بود. چرخ و فلک ۱۱۳ متری «تمپوزان» در اوزکای ژاپن پیش‌تر بلندترین چرخ و فلک جهان در حدود سال‌های ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ بود.

اما در سال‌های اخیر بزرگ‌ترین چرخ و فلک جهان تاکنون با ارتفاع ۱۶۸ متر در تاریخ ۳۰ مارس در شهر لاس وگاس آمریکا به بهره‌برداری رسیده و هنوز هم جایگاه خود را حفظ کرده است. بعد از آن چرخ و فلک سنگاپور با ۱۶۷ متر ارتفاع دومین رتبه جهان را دارد و چرخ و فلک «ستاره نانچانگ» در چین با ۱۶۰ متر ارتفاع، چشم لندن با ۱۳۵ متر به‌ترتیب مقام‌های سوم و چهارم را دارند. چرخ و فلک اوزاکا رتبه پنجم جهان را از آن خود می‌کند.

در حال حاضر مسابقه‌ای بر سر ساخت بزرگ‌ترین و بلندترین چرخ و فلک جهان در بسیاری از مقاصد گردشگری روی داده است که هر یک از سازندگان مدعی آن هستند که چرخ و فلک در دست احداث بزرگ‌ترین سازه از این دست در جهان خواهد بود.

سازندگان چرخ و فلک در حال احداث در پوکت مدعی هستند که از چرخ و فلک لاس وگاس نیز بلندتر خواهد شد، اما هنوز اندازه‌گیری معتبر و قابل استنادی در دست نیست. البته دبی نیز چرخ‌ و فلک‌ «چشم دبی» را دارد و مدعی است که این سازه رتبه یک بلندترین چرخ‌ و فلک‌ دنیا را دارد. اما در این مورد نیز هنوز گزارش قطعی که این ادعا را تأایید کند در دست نیست.

مطالب مرتبط:

منبع CHN

دیدگاه