روزشمار: ۴ اردیبهشت؛ روز جهانی زبان انگلیسی

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۴ اردیبهشت؛ روز جهانی زبان انگلیسی

امروز، ۲۳ آوریل، روز جهانی زبان انگلیسی است. زبانی که رکورد بالاترین آمار چاپ کتاب را دارد، زبانی که می‌توانید با آن شکسپیر را به زبان اصلی بخوانید، زبانی که اگر آن را یاد بگیرید، می‌توانید چمدانتان را بردارید و به هر جای دنیا که خواستید سفر کنید، البته بد نیست کمی پول و لباس هم با خود داشته باشید.

روز جهانی زبان انگلیسی به منظور آگاهی دادن و آشنایی با فرهنگ و تاریخ این زبان در ۲۳ آوریل که سالروز مرگ شاعر مشهور انگلیسی، ویلیام شکسپیر است، به این منظور انتخاب و نام‌گذاری شده است.

انگلیسی زبانی است که می‌توانید با آن از پرفروش‌ترین آهنگ‌های دنیا لذت ببرید، به روزترین سریال‌ها و فیلم‌ها را تماشا کنید، در یک رستوران محلی مکزیکی بنشینید و از روی منوی زبان انگلیسی، غذای محبوبتان را سفارش دهید و یا از یک بوتیک فرانسوی، به انگلیسی خرید کنید. اغراق نیست اگر بگوییم وقتی زبانی که صحبت می‌کنید انگلیسی باشد، لازم نیست نگران این باشید که بهتر است کجا سفر کنید که زبانشان را بفهمید یا اینکه دوستانتان را از کدام کشور انتخاب کنید.

زبان انگلیسی بعد از زبان‌های چینی و اسپانیولی، بیشترین تعداد سخنور بومی را در جهان دارد، اما بهتر است این را فراموش نکنیم که آمار بالاترین تعداد سخنور غیر بومی باز هم در اختیار این زبان است.

این زبان که از زبان‌های هند و اروپایی است، به خاطر داشتن ویژگی‌های جدید و مشترک زیادی که با زبان‌های آلمانی، سوئدی و هلندی دارد، زبانی از شاخه‌ی آلمانی محسوب می‌شود. زبان انگلیسی در طول سال‌های زیاد دستخوش تغییرات بسیاری از نظر دستور زبان و واژگان شده که اکثر این تغییرات در اثر تاثیر زبان‌های دیگر روی زبان انگلیسی هستند، تا حدی که گفته می‌شود حدود یک سوم واژگان زبان انگلیسی در اصل ریشه‌ی فرانسوی دارند. بد نیست این را بدانیم که زبان انگلیسی‌ای که امروزه صحبت می‌کنیم، نتیجه‌ی بیش از ۱۴۰۰ سال تغییر و تکامل است که از انگلیسی کهن به انگلیسی میانه و در نهایت به انگلیسی مدرن تبدیل شد. اینطور گفته می‌شود که اولین کتاب‌های چاپ شده به زبان انگلیسی در لندن چاپ شدند و آثار شکسپیر هم جزء آثار ادبیاتی است که در اوایل این دوران چاپ شدند.

زبان انگلیسی از نظر واژگان جزء غنی‌ترین زبان‌ها است و طرفداران بسیاری دارد. اگر کمی با انگلیسی سر و کار داشته باشید و سراغ ادبیاتش بروید، مطمئناً با کلمات و ترکیب واژگانی مواجه خواهید شد که هر چقدر سعی کنید معادلی در زبان خود برایشان پیدا کنید، ممکن است به نتیجه‌ای نرسید. یکی از نویسندگان آمریکایی ژانر علمی - تخیلی، «رابرت آنسون هاین‌لاین» حس خود به زبان انگلیسی را با جمله‌ی خیلی جالبی بیان کرده است:

زبان انگلیسی قادر به تعریف احساساتی‌ است که سیستم عصبی انسان از تجربه‌ی آنها عاجز است.

البته این زبان منتقدانی هم دارد اما شاید تنها زبانی باشد که مخالفانش، انتقادات خود را به همین زبان می‌نویسند و چاپ می‌کنند!

در همین روز:

۱. انتخاب اصفهان به عنوان پايتخت دولت پادشاهی صفوی توسط «شاه‏ عباس ‏اول» (۱۰۰۶ قمری)

۲. درگذشت ویلیام شکسپیر شاعر و نمایش‌نامه‌نویس انگلیسی (۱۶۱۶ میلادی)

۳. نخستين كشتی كه با قوه بخار حركت می‌كرد عرض اقيانوس اطلس را طی كرد و از اروپا خود را به نيويورک رساند (۱۸۳۸ میلادی)

۴. تغيير نام شهر آنقره، به آنكارا پس از تشكيل كنگره دولت تركيه (۱۹۲۰ میلادی)

۵. روز جهانی كتاب و حق تأليف

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه