وزارت داخله انگلیس: بریتانیا بیش از ۳۰۰۰ کودک پناهجو و بی‌دفاع را اسکان می‌دهد

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی دوشنبه، ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۴۵
وزارت داخله انگلیس: بریتانیا بیش از ۳۰۰۰ کودک پناهجو و بی‌دفاع را اسکان می‌دهد

بریتانیا بیش از ۳۰۰۰ کودک پناهجو را بعد از ماه‌ها درخواست برای کمک پناه داده است. این افراد، جوان‌ترین و آسیب‌پذیرترین مهاجرانی هستند که زندگی خود را برای رسیدن به مکانی امن به خطر انداخته‌اند. در ادامه با کجارو همراه باشید.

کودکانی که به‌تازگی به اروپا رسیده‌اند، از این طرح اسکان مستثنی هستند؛ زیرا تمرکز اصلی این برنامه برای کودکانی‌ است که از خاورمیانه و آفریقای شمالی آمده‌اند.

دولت بریتانیا با آغوشی باز به استقبال این برنامه رفته است که در راستای تعهد پیشین خود در زمینه‌ی پناه دادن ۲۰ هزار پناهجوی سوری است. این طرح، یکی از بزرگترین برنامه‌های اسکان برای کودکان است که در روز پنجشنبه انجام شد.

پناهنده

سخنگوی وزارت داخله‌ی انگلیس اذعان داشت که بنا به درخواست سازمان "کمیساریای عالی سازمان ملل پناهندگان"، در برنامه‌ی اسکان برای کودکانِ در معرض خطر که از خاورمیانه و آفریقای شمالی آمده‌اند، پایگاه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته‌ شده است.

برای اسکان صدها کودک در سال بعد برنامه‌ریزی شده‌ است که تا زمان انتخابات همگانی در سال ۲۰۲۰ تعدادشان به حدود ۳۰۰۰ نفر خواهد رسید.

انتظار می‌رود کودکان بدون‌ همراه در اولویت اسکان باشند ولی طبق گفته‌ی وزارت داخله، در مواردی که سازمان "کمیساریای عالی سازمان ملل پناهندگان" صلاح بداند، این برنامه شامل بزرگسالانی که به‌همراه خود کودکان خردسال دارند نیز می‌شود.

پناهنده

یکی از سخنگویان وزارت داخله می‌گوید:

بنا به صلاح‌دید سازمان "کمیساریای عالی سازمان ملل پناهندگان"، طرح مزبور، فقط برای اسکان کودکان بدون‌ همراه برنامه‌ریزی نشده است بلکه برای کودکانی که در معرض خطر هستند نیز تدابیری اندیشیده‌اند. این کودکان شامل کسانی‌ هستند که تهدید به کار اجباری، ازدواج و انواع دیگری از سوءاستفاده و بهره‌کشی شده‌اند.

برخلاف اقدامات قبلی بریتانیا و اروپا، طرح اسکان مذکور، روی پناهجویان همه کشورها باز است اما شامل کسانی که قبل از این طرح به اروپا رسیده‌اند، نمی‌شود.

این اقدامات به مذاق موسسات خیریه و اعضای پارلمان خوش نخواهد آمد؛ زیرا آنان برای پناه دادن کودکانی که در رسیدن به اروپا جان خود را به خطر انداختند، به‌ مدت چندین ماه‌ کمپین‌های تبلیغاتی راه انداختند.

پناهنده

اعضای پارلمانِ "کمیسیون توسعه بین‌المللی"، پیرو هشدارهایی که از سازمان‌های انسان‌دوستانه دریافت کرده بودند، اوایل امسال با برنامه اسکان موافقت کردند. هشدارهایی که از آوارگی هزاران کودک بدون‌ همراه در معرض بهره‌کشی، خشونت و نیز زندگی در شرایط اسفناک خبر می‌داد.

ماه گذشته، اصلاحاتی من‌باب "لایحه مهاجرت"، به‌ منظور سامان دادن ۳۰۰۰ کودک پناهجویی که هم‌اکنون در اروپا بوده و قصد آمدن به انگلیس را دارند در "مجلس اعیان بریتانیا" صورت گرفت. این اصلاحات قرار است در روز دوشنبه توسط "مجلس عوام" انگلیس بررسی شود.

پناهنده

نجات تقریبا ۳۰۰۰ کودک خردسال و بدون‌ همراه از بین تعداد تخمینی ۲۶۰۰۰ نفری که وارد اروپا شده‌اند، حسن‌نیت بریتانیا را نشان می‌دهد.

"انجمن پناهندگی" بریتانیا اذعان داشت که آخرین برنامه اسکان، به‌ اندازه کافی خوب نبوده است؛ چراکه مرزها به روی پناهندگان بسته شده و تعداد غرق‌شدگان در دریای مدیترانه و دریای اژه رو به افزایش است.

پناهنده

موریس ورن، مدیر عامل انجمن پناهندگی اضافه کرد:

انتشار اطلاعیه در این زمینه، می‌تواند زندگی کودکان پناهجو و خانواده‌هایشان را دچار تغییر کرده یا حتی نجات دهد. با این‌حال، همین اطلاعیه برای بیشتر پناهجویانی که عاجزانه در تلاش‌اند از درگیری‌ و آزار و اذیت‌های دولت خود فرار کنند، خبری ناخوشایند است؛ چراکه ترکیه و دیگر کشورهای فقیرتر در حال پیگیری موضوع پناهجویان خود هستند. شایسته نیست که برای گروهی از پناهجویان درهای نجات را باز کنیم و از سوی دیگر راه‌های فرار را به روی دیگران ببندیم. همه پناهجویان باید به مکانی امن دسترسی داشته باشند.

جیمز بروکن‌شایر، وزیر مهاجرت بریتانیا گفت:

دولت بریتانیا متعهد به یاری کودکان آسیب‌پذیری بود که به‌صورت ناعادلانه از بحران‌های انسانی، متاثر شدند.

او اضافه کرد:

ما همواره اذعان داشته‌ایم که بهتر است خیل عظیم کودکان آسیب‌پذیر در کشور میزبان و در منطقه بمانند تا بتوانند مجدداً به اعضای نجات‌یافته‌ی خانواده خود بپیوندند. با این‌حال، استثناهایی نیز وجود دارند که بهتر است کودکان برای صلاح خود در بریتانیا مستقر شوند.

با چندین سازمان غیر دولتی از جمله "کمیساریای عالی سازمان ملل پناهندگان" وارد همکاری شده‌ایم تا بتوانیم برای کودکان پناهجو سرپناهی فراهم کرده و در راس تمامی تصمیمات، از آسایش و امنیت آنان اطمینان حاصل کنیم. گنجایش اردوگاه‌های پناهندگی در آفریقای شمالی بسیار بالا است زیرا این ناحیه مبدا فرار پناهجویانی‌ است که از دست جنگ و آزار و اذیت دولت‌ها در نیجریه، گامبیا، سنگال، مالی و دیگر کشورهای آفریقایی گریخته‌اند. به‌ دلیل همین گنجایش بالا، این افراد از برنامه‌ی اسکان قبلی مستثنی شده‌اند.

پناهنده

نماینده‌ی "کمیساریای عالی سازمان ملل پناهندگان" در بریتانیا، گونزالو وارگاس لوزا، از برنامه اسکان در کمک به پناهجویانی که در یونان بازداشت و از آنجا اخراج شده بودند، استقبال کرد. یونان دقیقا همان جایی‌ است که دولت بریتانیا از "توافق مهاجرت ترکیه" حمایت می‌کند.

(توافق مهاجرت ترکیه: طبق این توافقنامه، در ازای هر پناهجوی سوری که در جزایر یونان به ترکیه بازگردانده می‌شود، یک پناهنده‌ی سیاسی سوری که در ترکیه به سر می‌برد، در اروپا سکنی داده می‌شود).

پناهنده

بریتانیا به‌ منظور تسریع فرآیند اسکان و نیز اداره‌ی بازداشتگاه‌های مهاجرتی، صندوق خیریه‌ای به مبلغ ۱۰ میلیون یورو برای کمک به کودکان پناهجو و در حمایت از سازمان ملل و نیز سازمان‌های انسان‌دوستانه راه‌اندازی کرده است.

مطالب مرتبط:

منبع independent

دیدگاه