۱۰ ایده ی سفر از بهترین فیلم های سال ۲۰۱۵

حمیده کریمی | دوشنبه, ۶ اردیبهشت ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

جنبه‌‌های مختلف زندگی، الهام‌بخش انسان‌ها برای سفر و گشت و گذار در نقاط مختلف دنیا هستند. تماشای آثار سینمایی بر پرده‌ی نقره‌ای سینما یکی از این موارد است. در این مقاله با یازده مورد از این فیلم‌ها و ایده‌هایی که برای سفر و جهانگردی در اختیار ما می‌گذارند، آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

یکی از بهترین فیلم‌های سال گذشته، جنگ ستارگان: نیرو بر می‌خیزد (Star Wars: The Force Awakens) توانست رکوردهای زیادی را در سراسر دنیا از آن خود کند. فیلم دنیای ژوراسیک (Jurassic World) عنوان سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما را به دست آورد و در هفته‌ی اول افتتاحیه توانست رکورد فروش را بشکند. این فیلم همچنین مورد تحسین منتقدان و تماشاگران واقع شد. اسپکتر (Spectre) آخرین قسمت از مجموعه فیلم‌های مامور ۰۰۷، جیمز باند، با بازی دنیل کریگ، دومین فیلم پرفروش مجموعه فیلم‌های جیمز باند شد.

از میان سایر فیلم‌های برگزیده‌ی سال می‌توان به فیلم بروکلین (Brooklyn) و فیلم علمی تخیلی فراماشین (Ex Machina) اشاره کرد و در نهایت فیلم دیدنی از گور برخاسته (The Revenant) با بازی منحصربه‌فرد لئوناردو دی‌کاپریو که جایزه‌ی اسکار را برای وی به همراه داشت.

 گرچه جایزه‌ای تحت عنوان بهترین لوکیشن وجود ندارد، اما برای هر فیلمی که بر پرده‌ی سینما به نمایش در می‌آید، تلاش‌های فراوانی در انتخاب یا ساخت لوکیشن مناسب صورت گرفته است. در این مقاله آثار برگزیده‌ی سینما در سال گذشته و لوکیشن آنها از صحرای نامیب در فیلم «مکس دیوانه: جاده‌ی خشم» (Mad Max: Fury Road) تا جزیره‌ی اسکای در فیلم مکبث (Macbeth) را بررسی کرده‌ایم. شاید یکی از این لوکیشن‌های دیدنی، مقصد بعدی سفر شما باشند.

دختر دانمارکی (The Danish Girl)

ادی ردمین (Redmayne) و آلیسیا ویکاندر (Alicia Vikander) در این درام تأثیرگذار نقش‌آفرینی کرده‌اند. این فیلم، داستان زندگی لیلی البه (Lili Elbe) تصویرگر اهل دانمارک را روایت می‌کند؛ اولین فردی که در تاریخ به طور رسمی عمل جراحی تغییر جنسیت انجام داد. داستان فیلم در سال‌های اولیه‌ی دهه‌ی ۲۰ میلادی اتفاق می‌افتد. فیلم‌برداری سکانس‌های فیلم در تعدادی از زیباترین کشورهای اروپا یعنی بلژیک، انگلستان، آلمان و نروژ انجام شده است. نمایش تصاویری از شهر زیبای کپنهاگ با تمام شکوه و زرق و برق قرن بیستم، ساختمان‌های رنگارنگ و خیابان‌های سنگ‌فرش شده، شوق سفر به کشور دانمارک و قدم زدن در ساحل Nyhavn  را در هر بیننده‌ای زنده می‌کند.

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

از گور برخاسته (The Revenant)

از گور برخاسته، فیلم تحسین شده‌ی سال، برای لئوناردو دیکاپریو، بازیگر نقش اول این فیلم، جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را به همراه داشت. کارگردان این فیلم، الخاندرو گونزالز ايناريتو است که سال پیش از آن با فیلم Birdman, عنوان بهترین کارگردانی را به دست آورد. فیلم از گور برخاسته داستان هيو گلاس، مرزنشینی را روایت می‌کند که همراهانش او را پس از حمله‌ی یک خرس گریزلی در داکوتای جنوبی رها کردند و او در اندیشه‌ی انتقام است. گرچه بسیاری از تماشاچیان و منتقدان سینما این فیلم را بسیار خشن ارزیابی می‌کنند، مناظر خیره‌کننده و زیبای به نمایش درآمده در فیلم، محیطی باورپذیر و برفی را ایجاد کرده است که بیننده روی صندلی خود در سینما از سرما می‌لرزد. این فیلم در آلبرتا، کانادا و  تیرا دل فوئگو در شیلی و آرژانتین فیلم‌برداری شده است.

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

فرا ماشین (Ex Machina)

آلیسیا ویکاندر، اسکار آیزاک و دامنل گلیسون در پدیده‌ی علمی تخیلی سال ۲۰۱۵، فیلم فراماشین، نقش‌آفرینی کرده‌اند. اسکار آیزاک و دامنل گلیسون در یکی دیگر از فیلم‌های سال یعنی جنگ ستارگان نیز حضور دارند. این فیلم داستان اِیوا (با بازی آلیسیا ویکاندر) را روایت می‌کند. ایوا رباتی انسان‌نما است که کیلب (دامنل گیلسون) را فریب می‌دهد تا به او در فرار کردن از دست سازنده‌اش (ناتان بیتمن با بازی اسکار آیزاک) یعنی مدیرعامل شرکتی که کیلب در آن کار می‌کند، کمک‌ کند.

اما به نظر می‌رسد که ستاره‌ی واقعی فیلم، مخفی‌گاه دورافتاده‌ی ناتان باشد که در واقعیت، هتل جووت لنداسکیپ (Juvet Landscape) در نروژ است. درست است، شما اکنون می‌توانید به نروژ سفر و در این اقامتگاه شیشه‌ای و زیبا واقع در میان جنگل اقامت کنید. این هتل، ۹ اتاق متمایز و جدا از هم، یک اسپا و غذاهای خانگی اسکاندیناویایی دارد. چند شب اقامت در این هتل ارزش آن را دارد تا بار سفر ببندید و به نروژ سفر کنید.

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

مکبث (Macbeth)

در تراژدی ویلیام شکسپیر، کاراکتر اصلی یعنی مکبث پس از کشتن پادشاه، تاج و تخت را به دست آورده و پادشاه اسکاتلند می‌شود. این اقتباس جاستین کورزل از تراژدی مکبث در اسکاتلند و در جزیره‌ی اسکای فیلم‌برداری شده است. این جزیره اگر یکی از زیباترین چشم‌اندازهای دنیا نباشد، قطعا یکی از چشم‌گیرترین مناظر اسکاتلند به شمار می‌رود. این جزیره به خاطر زیبایی‌های طبیعی، قلعه‌ها و قصرهای قرون وسطایی و شهر اسکاتلندی‌اش در دنیا شناخته شده است. یکی دیگر از چشم‌اندازهای زیبای به نمایش در آمده در فیلم  Fairy Pools است.  این جزیره یکی از مقاصد گردشگری دیدنی است که هیچ گردشگر علاقه‌مند به تاریخ و طبیعت نباید دیدن آن را از دست بدهد.

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

جنگ ستارگان: نیرو بر می‌خیزد (Star Wars - The Force Awakens)

همه‌ی ما می‌دانیم که ماجرای فیلم جنگ ستارگان در کهکشان‌های دوردست اتفاق می‌افتد، اما اگر فیلم‌برداری این فیلم تماما در استودیو انجام می‌شد، شاید چندان برای ما جذاب نبود. اسکلیج میچل (Skellig Michael) جزیره‌ای زیبا و دورافتاده در ایرلند است که صحنه‌های این قسمت از سری فیلم‌های جنگ ستارگان در آن فیلم‌برداری شده است. این جزیره به‌عنوان میراث جهانی یونسکو نیز شناخته می‌شود. گردشگری ایرلند، ویدیویی منتشر کرده است که در آن تهیه‌کنندگان درباره‌ی جزیره و اهمیت آن در فیلم بحث و گفت‌و‌گو می‌کنند. متولیان گردشگری این کشور امیدوار هستند که این فیلم بتواند تحولی در صنعت گردشگری ایرلند ایجاد کند. با وجود زیبایی خیره‌کننده‌ی این جزیره و محبوبیت فوق‌العاده‌ی فیلم جنگ ستارگان، این موفقیت، سخت و دور از ذهن نیست.

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

اسپکتر (Spectre)

علاوه بر پرستاره بودن، انتخاب لوکیشن‌های بی‌نظیر برای فیلم‌های جیمز باند، یکی از دلایل محبوبیت این مجموعه در سراسر دنیا است. سال گذشته، قسمت جدیدی از این مجموعه یعنی اسپکتر، زینت‌بخش پرده‌های سینما بود. فیلمی که روایتگر ماجراهای مأمور مشهور MI6 در مکزیکوسیتی، رم، اتریش و انگلستان است. فیلم با صحنه‌ی تعقیب و گریزی در خیابان‌های مکزیکوسیتی آغاز می‌شود؛ جایی که مراسم روز مردگان (جشنی ملی در مکزیک) در حال برگزاری است. صحنه‌ای حماسی که با وجود اسکلت‌های غول‌پیکر و پوزخندزن این مراسم، کمی هم ترسناک است. یکی دیگر از لوکیشن‌های برجسته و قابل توجه فیلم، Sölden یکی از شهرداری‌های (یکی از تقسیمات کشوری) اتریش است؛ جایی که اسکی‌بازان مشتاق به هیچ وجه نباید دیدن آن را از دست بدهند.

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

بروکلین (Brooklyn)

اغلب صحنه‌های این فیلم علی‌رغم نامش که بروکلین است، در ایرلند تصویربرداری شده است. فیلم مستقل بروکلین، نامزدی بازیگر نقش اولش یعنی سیرشا رونان (Saoirse Ronan) را برای عنوان بهترین بازیگر زن گلدن گلوب به همراه داشت. این فیلم، کشمکش‌های یک مهاجر ایرلندی را به تصویر می‌کشد که به دنبال یافتن جایگاه خود در بروکلین، در شهر نیویورک، است. نکته‌ی جالب در مورد فیلم این است که فیلم‌برداری تنها سه روز در بروکلین انجام شده و بیشتر صحنه‌های فیلم در ایرلند و کانادا تصویربرداری شده‌اند. در جریان فیلم، شخصیت اصلی یعنی الی، از اهالی Enniscorthy، شهری کوچک در ایرلند، است که بیشتر سکانس‌ها در آن ضبط شده‌اند. این دهکده‌ی زیبا و اصیل ایرلندی با قلعه‌های قرون وسطایی و پل‌های سنگی قدیمی‌اش که در گوشه و کنار دهکده پراکنده شده‌اند، جلوه‌های بی‌نظیری از تاریخ این کشور را به نمایش می‌گذارد.

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

موستانگ (Mustang)

این فیلم که نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین فیلم خارجی زبان گلدن گلوب است، داستان زندگی پنج دختر یتیم را روایت می‌کند که در یک روستای کوچک و سنتی در ترکیه زندگی می‌کنند. بیشتر فیلم در منطقه‌ی قسطمونی (Kastamonu) با جنگل‌های سرسبز، خلیج‌های فیروزه‌ای و معماری قرون وسطایی فیلمبرداری شده است. از میان سایر شهرهایی که کار تصویربرداری بخشی از فیلم در آنها انجام شده، اینبلو (Inebolu)، آبانا (Abana) و ازلوس (Ozluce) را می‌توان نام برد که همه‌ی آنها در منطقه‌ی قسطمونی قرار دارند. بخشی از فیلمبرداری نیز در استانبول و بی‌اوغلو انجام شده است.

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

مکس دیوانه: جاده‌ی خشم (Mad Max: Fury Road)

یکی از فیلم‌های سال ۲۰۱۵ که توانست جوایز زیادی را از آن خود کند، فیلم سراسر هیجان «مکس دیوانه: جاده‌ی خشم» است که تام هاردی و چارلیز ترون به زیبایی در آن ایفای نقش کرده‌اند. مناظر آخر‌الزمانی این فیلم در استرالیا، نامیب و آفریقای جنوبی فیلمبرداری شده‌اند. جالب‌ترین صحنه‌های فیلم به خصوص صحنه‌ی تعقیب و گریز در سرزمین نارنجی‌ رنگ در صحرای نامیب فیلمبرداری شده‌اند. صحرای نامیب مقصدی ایده‌آل برای کسانی است که به دنبال سفری خاص هستند. پوشش گیاهی و جانوری منحصربه‌فرد و مناظر بیابانی حیرت‌انگیز این صحرا برای بسیاری از گردشگران دیدنی و جالب توجه است.

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

دنیای ژوراسیک (Jurassic World)

اگر زمانی دایناسورها به زمین بازگردند، احتمالا هاوایی مکان مناسبی برای آنها خواهد بود. با همین تفکر، تهیه‌کنندگان فیلم دنیای ژوراسیک، کائوآئی (Kauai) و اوآهو (Oahu) را برای فیلمبرداری بخش‌های اصلی فیلم انتخاب کردند. از دیگر مناطق دیدنی هاوایی که در فیلم به نمایش در آمده‌اند و ارزش دیدن دارند، می‌توان به کوالوا رنچ (Kualoa Ranch) با تاریخچه‌ی جالب توجه‌اش و پارک ساحلی ناپالی (Napali Coast State Park) با مناظر طبیعی شگفت‌انگیزش در جزیره‌ی نوبلار (Isla Nublar) اشاره کرد. طرفداران سریال لاست (LOST) می‌دانند که بخش‌های اصلی این سریال در رانچ فیلمبرداری شده است.   

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

لوکیشن فیلم

مطالب مرتبط:

دیدگاه