روزشمار: ۲ اردیبهشت؛ زادروز شهر رُم

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی پنجشنبه، ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۲ اردیبهشت؛ زادروز شهر رُم

تاریخ رم را معمولاً از ۲۱ آوریل ۷۵۳ پیش از میلاد، تاریخ سنتی بنیان‌گذاری شهر رم تا ۴ سپتامبر ۴۷۶، یعنی تاریخ برکناری «رومولوس آگوستولوس» آخرین امپراطور رم غربی در نظر می‌گیرند.

رُم پایتخت کشور ایتالیا، بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور و همچنین مرکز ناحیه‌ی لاتزیو است. ۲۱ آوريل زادروز شهر رم است.

تاریخ رم با افسانه شروع می‌شود. انیید، یکی از بازماندگان شهر تروا در آن جنگ افسانه‌ای، به سرزمین ایتالیای امروزی می‌آید. طبق افسانه‌ها، شهر رم توسط دو برادر دوقلو به نام‌های رِموس و رُمولوس ساخته شده و بنای آن ۲۱ آوريل سال ۷۵۳ پيش از ميلاد به اتمام رسيده بود. همين افسانه‌ها حكايت دارد كه رمولوس در همان روز ۲۱ آوریل، برادرش رموس را كشت و دو روز بعد خود را حكمران شهر اعلام داشت. شهر رم در منطقه مسكونی «لاتيوم» ساخته شد و نخستين ساكنان آن لاتين‌ها بودند ولی رمولوس كه تا سال ۷۱۷ پيش از ميلاد زنده بود و ۳۶ سال بر رم حكومت كرد به مهاجران يونانی كه در جنوب و جنوب شرقی شبه جزيره ايتاليا سكونت داشتند اجازه داد كه به رم مهاجرت كنند. وی بعدا اصول دمكراسی را از يونانی‌های مهاجر فرا گرفت و برای اداره شهر رم، يک شورای انتخابی به وجود آورد كه بعدا كه رم با تسخير ساير مناطق به‌صورت كشوری بزرگ در آمد. اين شورا «سنای رم» نام گرفت.

گفته شده است كه پدر رموس و رمولوس از شهری به نام آمستردام به كنار رود تيبر در لاتيوم مهاجرت كرده بود. ولی روشن نيست كه اين آمستردام در كجا واقع بود.

این افسانه، خالی از حقیقت هم نیست. بنیان‌گذاران شهر رم، مردمانی غیر از ساکنان بومی سرزمین ایتالیا بودند که امروزه قوم و تمدن‌شان به نام «اتروسکانی» شناخته می‌شود. آن‌طور که محققان حدس می‌زنند، کسانی از بابل یا الهام‌گرفته از تمدن بابل بودند که به رم آمدند و شهرنشینی را به آن سرزمین آوردند.

تاریخ رم، شامل سه دوره آغازین و جمهوری، امپراتوری، و افول و سقوط امپراتوری است.

در دوره طلایی یعنی ۲۷ پیش از میلاد تا ۱۹۲ میلادی رمی‌ها به همسایگی امپراتوری ایران رسیدند و رم از شهری آجری به شهری از مرمر تبدیل شد. تمام ادیبان و فیلسوفان مهم رم در این دوره زندگی می‌کردند و اکثر داستان‌های رم باستان، مربوط به این دوران است.

آخرین امپراطور رم، پسربچه‌ای به نام «رمولوس اگوستوس» بود. ادووآکر، پسر ادکون، وزیر ایتالیا با تهاجم به رم، به‌سادگی در سال ۴۷۶ میلادی او را از پادشاهی خلع و پایان امپراتوری رم را اعلام کرد. او دستور داد از آن به بعد، آن سرزمین را ایتالیا بخوانند.

در همین روز:

۱. پیدایش رم (۷۵۳ پیش از میلاد)

۲. تولد «هيپوليت تِن» مورخ و اديب معروف فرانسوی (۱۸۲۸ میلادی)

۳. درگذشت معروفترين خلبان جنگنده سه باله (۱۹۱۸ میلادی)

۴. درگذشت «اقبال لاهوری» فیلسوف و شاعر هندی (۱۹۳۸ میلادی)

۵. درگذشت «سهراب سپهری» شاعر و نقاش ایرانی (۱۹۸۰ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه