افزودن کلمه‌های جدید به فرهنگ لغت آکسفورد

سعیده خلیلی‌صفا | پنجشنبه, ۲ اردیبهشت ۹۵ ساعت ۲۰:۰۰

فرهنگ لغت آکسفورد یکی از معتبرترین لغت‌نامه‌های دنیا به شمار می‌رود و همگام با تغییرهای زبانی مدام در حال به روزرسانی مدخل‌ها و کلمه‌های خود است.

فرهنگ لغت آکسفورد دائما در حال به روزرسانی و افزودن لغت‌های جدید به دایره واژگان خود است.

انتشارات دانشگاه آکسفورد به تازگی فهرست لغت‌های جدید افزوده شده به دایره واژگان لغت‌نامه خود را اعلام کرد که عبارتند از Autocorrect و Instayam. لغت‌ Instayam به عکسی که گفته می‌شود که در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده و مورد پسند عموم واقع شده است. همچنین لغت Autocorrect نیز به مفهوم اصلاح خودکار ایراد تایپی در متن است. از جمله سایر لغت‌های جدیدالورود به فرهنگ لغت آکسفورد Social Fleedia به معنی فردی که حساب کاربری خود را در شبکه‌های اجتماعی فیرفعال کرده و کلمه LOYO به اختصار از Laugh On Your Own  و به مفهوم خندیدن برای خود هستند.  

فعل Leo نیز از دیگر کلمه‌های راه یافته به مدخل واژگان لغت‌نامه آکسفورد است. این کلمه به معنی بایگانی چیزی پس از بارها آزمون و تلاش بوده و ریشه آن برگرفته از نام لئوناردو دی‌کاپریو پس از کسب جایزه اسکار سال جاری است.

افزودن کلمه‌های جدید به فرهنگ لغات آکسفورد

ریچارد اسنری، لغت‌شناس برجسته لغت‌نامه آکسفورد در رابطه با ورود این کلمه‌ها به دایره واژگان این لغت‌نامه چنین اظهار کرد:

«شبکه‌های اجتماعی بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی امروزی هستند و همین امر باعث پیدایش تغییرهای عمده در زبان نیز می‌شوند. از اینرو، ورود لغاتی مانند Leo، Instayam، Autocorrect و ... اجتناب‌ناپذیر است». وی در ادامه افزود: دو مورد از این کلمه‌ها شاهدی بر این مدعی است که چگونه الگوی رفتاری خاصی در حالت عمومی می‌تواند مورد توجه واقع شده و حتی باعث ایجاد تغییر در زبان شود و برنامه نظارت زبانی ما نیز همواره در حال نظارت و ثبت تغییراتی از این دست است. 

در مجموع ۱۰ کلمه جدید به لغت‌نامه آکسفورد افزوده شده‌اند که به شرح زیر هستند؛ autocorreck, parrotocracy  Instayam, Leo, fanishment, otter cafe, Obamacar, LOYO ، reply-gallو social fleedia.

مطالب مرتبط:

منبع oxfordtimes

دیدگاه