در چه مناطقی بلایای طبیعی باعث خسارت می‌شوند؟

سعیده خلیلی‌صفا | پنجشنبه, ۹ اردیبهشت ۹۵ ساعت ۲۲:۱۵

حوادث و بلایای طبیعی بخشی غیرقابل انکار و در برخی موارد مانند زلزله، غیرقابل پیش‌بینی بوده و هر از گاهی مناطقی در اقصی نقاط جهان در اثر آسیب‌های حوادث غیرمترقبه و پدیده‌های طبیعی دچار خسارت می‌شوند. نکته قابل توجه اینکه برخی مناطق به لحاظ موقعیت جغرافیایی بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

حوادث غیر مترقبه و بلایای طبیعی باعث ایجاد آسیب‌ها و خسارت‌های مالی و جانی در اقصی نقاط دنیا می‌شود. برخی مناطق به لحاظ موقعیت جغرافیایی بیشتر مستعد وقوع حوادثی از این قیبل هستند. 

نقشه: در چه مناطقی بلایای طبیعی باعث خسارت می‌شوند؟

در ماه گذشته تلگراف تراول (Telegraph Travel) فهرست کشورهای مستعد وقوع حملات تروریستی را منتشر کرد. البته وقوع حوادث در کشورها تنها به حملات تروریستی منتهی نشده و بلایای طبیعی نیز از جمله حوادث خسارت‌بار به شمار می‌روند. در این رابطه، در نقشه زیر کشورهای مستعد وقوع حوادث و بلایای طبیعی مشخص شده‌اند.

 این نقشه را دانشگاه محیط زیست و امنیت بشر سازمان ملل متحد (UNU-EHS) بر اساس اطلاعات به دست آمده از گزارش خطرهای جهان در سال ۲۰۱۵ تنظیم کرده است. از میان تمام کشورهای جهان، ۱۷۳ کشور بیشتر در معرض خطراتی مانند زلزله، طوفان، سیل، خشکسالی و افزایش سطح آب دریا قرار دارند. البته کشورهایی که در نقشه به رنگ خاکستری مشخص شده‌اند، مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند. در این گزارش میزان آمادگی کشورها با آسیب‌ و خسارت‌های ناشی از حوادث طبیعی نیز مورد بررسی قرار گرفته است و طبق نتایج به دست آمده میزان آسیب در جوامع ضعیف و آسیب‌پذیر به مراتب بیشتر و جدی‌تر است.  

نقشه: در چه مناطقی بلایای طبیعی باعث خسارت می‌شوند؟

طبق نقشه، قاره اروپا به استثنای کشورهای هلند، آلبانی و صربستان نسبت به کشورهای آمریکا و کانادا در معرض خطر کمتری قرار دارند و در مقابل بالاترین میزان خطر متوجه کشورهای آفریقایی و منطقه اقیانوس آرام است.

نقشه: در چه مناطقی بلایای طبیعی باعث خسارت می‌شوند؟

در ادامه گزارش فهرستی از نام امن‌ترین و پرخطرترین کشورها به همراه ضریب خطر در آن‌ها نیز منتشر شده است:

۱۰ کشور امن جهان

۱. قطر؛ ۰/۱درصد

۲. مالت؛ ۰/۶۱درصد

۳. باربادوس؛ ۱/۱۶درصد

۴. عربستان سعودی؛ ۱/۳۲درصد

۵. گرنادا؛ ۱/۴۴درصد

۶. ایسلند؛ ۱/۵۵درصد

۷. کیریباتی؛ ۱/۷۸درصد

۸. بحرین؛ ۱/۸۱درصد

۹. امارات متحده عربی؛ ۲/۱درصد

۱۰. سوئد؛ ۲/۲۶درصد

۱۰ کشور پرخطر جهان

۱. وانواتو؛ ۳۶/۴۳درصد

۲. تونگا؛ ۲۸/۲۳درصد 

۳. فلیپین؛ ۲۷/۵۲درصد

۴. گواتمالا؛ ۲۰/۸۸درصد

۵. بنگلادش؛ ۱۹/۸۱درصد

۶. جزایر سلیمان؛ ۱۸/۱۱درصد

۷. کاستاریکا؛ ۱۶/۹۴درصد

۸. کامبوج؛ ۱۶/۹درصد

۹. السالوادور؛ ۱۶/۸۵درصد

۱۰. تیمور شرقی؛ ۱۶/۳۷درصد 

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه