نگرانی‌های جدید درباره‌ی زیکا و بلند‌پروازی دوباره‌ی دبی در اخبار این هفته

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم چهار شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۴۵
نگرانی‌های جدید درباره‌ی زیکا و بلند‌پروازی دوباره‌ی دبی در اخبار این هفته

هفته‌ای پر فراز و نشیب را در صنعت گردشگری پشت سر گذاشتیم. فراز: برنامه‌ی ساخت برجی برای جایگزینی برج خلیفه‌ دبی به‌عنوان بلندمرتبه‌ترین ساختمان جهان. نشیب: اخبار ویروس زیکا هر روز بد و بدتر می‌شود. البته در بین این دو، هزاران خبر دیگر نیز وجود دارند که برخی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین‌شان را پوشش می‌دهیم. با کجارو همراه باشید.

خبر‌های بد جدید برای المپیک: ویروس زیکا با اختلالات مغزی بزرگسالان ارتباط دارد

دانشمندان در برزیل اختلال مغزی جدیدی را در افراد بزرگسال کشف کردند که با آلودگی به ویروس زیکا ارتباط دارد. یک سندروم خودایمنی به نام آماس مغزی حاد منتشر شونده ( acute disseminated encephalomyelitis) یا ADEM که به مغز و نخاع حمله می‌کند. همچنین برخی از محققان مبتلایانی به ویروس زیکا را شناسایی کرده‌اند که دچار ورم مغزی و آماس مغز استخوان شده بودند، اختلال سیستم عصبی که معمولا به‌دلیل عفونت مستقیم سلول‌های عصبی ایجاد می‌گردد. در دیگر اخبار مرتبط، مراکز کنترل بیماری مستقلا اعلام کردند که دیگر تردیدی در مورد ارتباط ویروس زیکا با تولد نوزادانی با سر‌های غیر معمول کوچک و عیوب مختلف مغزی وجود ندارد. در حالی که این اخبار وحشتناک نگرانی‌های زیادی را در بیشتر مناطق آمریکای لاتین و کاراییب ایجاد کرده‌ است، اوضاع اختصاصا برای برزیل بدتر است چراکه آن‌ها برای المپیک تابستانی، به‌زودی منتظر ۵۰۰.۰۰۰ میهمان بین‌المللی هستند.

دوبی برنامه‌اش را برای ساخت بلندترین برج جهان اعلام کرد

برو کنار برج خلیفه. قرار است به‌زودی کوتوله به نظر برسی! یک شرکت توسعه در دوبی این هفته برنامه‌اش را برای ساخت برجی بلندتر از برج خلیفه که در حال حاضر بلندترین ساختمان جهان است، اعلام کرد. شرکت توسعه‌دهنده یعنی املاک امار،(amaar) به‌صورت دقیقی از ارتفاع برج اعلام شده اطلاعی منتشر نکرد اما به‌طور منطقی این برج باید حداقل ذره‌ای! بلندتر از ۲۷۱۷ فوت معادل ۸۲۸ متر یعنی ارتفاع برج خلیفه باشد. شرکت توسعه‌دهنده اضافه می‌کند که پروژه‌ی ساخت ۱ میلیارد دلاری این برج تا نمایشگاه تجاری دبی در سال ۲۰۲۰ به پایان خواهد رسید.

بلندترین آسمان‌خراش جهان

برای این برج، واحد‌های مسکونی، محوطه‌ی بالای پشت‌بام و یک هتل در نظر گرفته شده است. این برج که توسط معمار اسپانیایی-سوییسی به نام سانتیاگو کالاتراوا والس طراحی شده، توسط ماتریکسی از کابل‌ها حمایت‌ خواهد شد. چیزی شبیه به پل‌های کابلی. این برج در قلب بخش قدیمی دبی جای خواهد گرفت.

اخبار شرکت‌های هواپیمایی

شرکت هواپیمایی ویرجین آمریکن این هفته نیز با اعلام شراکت جدیدش با استاروود خبرساز شد. طبق مواد این قرارداد که سریعا عملی خواهد شد، مشتریان خاص استاروود می‌توانند امتیازات خود را با ضریب ۱ به ۱ وارد سیستم ترفیع رتبه‌ی ویرجین کنند و مشتریان ترفیع رتبه‌ی ویرجین نیز با هر دلار که با اقامت در هتل‌های استاروود پرداخت می‌کنند، ۲ امتیاز به دست می‌آورند. طبق اخبار رسمی، با جوایز جدیدی که به مشتریان این سیستم تعلق گرفته‌ است، آن‌‌ها می‌توانند حتی راحت‌تر از گذشته هر جایی که سفر کنند، امتیاز کسب کنند. با این حال برای ما بسیار عجیب و هیجان‌انگیز است که بدانیم این توافق چقدر دوام خواهد آورد چراکه هر دوی این شرکت‌ها توسط مالکین جدیدشان در هفته‌های گذشته تصاحب شده‌اند (ویرجین توسط هواپیمایی آلاسکا و استاروود توسط ماریوت).

شرکت اروپایی پرواز‌های ارزان "رایان ایر" نیز این هفته با راه‌اندازی تولیدات و خدمات دیجیتال جدید خود در صدر اخبار قرار گرفت. در کنفراسی خبری که در دوبلین برگزار شد، مدیر ارشد اجرایی، کنی جکوبس، برنامه‌های شرکت را درباره‌ی طراحی جدید داخلی هواپیماها و طرح‌های ساده شده‌ی هزینه‌ی بار شرح داد. وی همچنین به نسخه‌ی جدید نرم‌افزار شرکت هواپیمایی مطبوع خود اشاره کرد که به مشتریان امکاناتی از قبیل خرید خدمات اضافه برای صندلی‌های رزرو شده، دریافت اخرین اطلاعات جای پارک خالی در پارکینگ فرودگاه‌ها و خرید بیمه و بلیط خدمات ریلی می‌دهد. مقاله‌ای که در سایت Tnooz.com منتشر شد، اعلام می‌کند که این پلتفرم همچنین به مسافران امکان check-in، رزرو صندلی و دریافت کارت پرواز روی موبایلشان را می‌دهد.

در آخر، شرکت جت بلو (JetBlue) اعلام کرد که صندلی‌های ویژه‌ی تختخوابی خود را در پرواز‌های بیشتری از مسیر‌های طولانی داخلی افزایش خواهد داد. این شرکت همچنین اعلام کرد که صندلی‌های برنامه‌ی ویژه‌ی Mint خود را در ۷ مسیر بین‌المللی و ۴ شهر جدید گسترش خواهد داد. شهرهای لاس وگاس، فورت لادرداله، سن‌دیگو و سیاتل. گسترش برنا‌مه‌ی Mint تلاش مستقیمی است که شرکت بتواند مشتریان تجاری (بخوانید پر منفعت‌تر) بیشتری را از شرکت‌های بزرگ به‌سمت خود جذب کند. آیا موفق می‌شود؟ فقط زمان مشخص می‌کند.

شرکت Enterprise، استون مارتین را به ماشین‌های اجاره‌ای خود اضافه می‌کند

استون مارتین DB9

دفعه‌ی بعدی که در تعطیلات می‌خواهید اتومبیل کرایه کنید، جیمز باند درون خود را در نظر گرفته و از شرکت اجاره‌ی اتومبیل Enterprise، یک استون مارتین بگیرید. چند روز پیش این شرکت اعلام کرد که با تولیدکننده‌ی بریتانیایی خودرو قرارداد بسته تا برخی از محصولات بالارده‌ی خود را به‌عنوان بخشی از کلکسیون اتومبیل‌های خاص خود به مناطقی در سراسر ایالات متحده ببرد. این توافق بخش‌های زیادی را شامل می‌شود. شرکت Enterprise، استون مارتین DB9 و راپید را وارد بازار‌های منتخبی در آتلانتا، هوستون، دالاس، سانفرانسیسکو، سوکال، میامی، ناپل، اورلاندو، فونیکس، استاتسدیل و لاس وگاس می‌کند. مشتریانی که در سرویس اتومبیل‌های کلکسیونی شرکت Enterprise ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند خدماتی از قبیل خدمات مشتریان درجه یک، تحویل اتومبیل در محل و استفاده از اتومبیل‌های خاص و کمیاب در مناطق نزدیک تحت پوشش و البته پروسه‌ی رزرو مخصوص لذت ببرند. 

دالیوود صاحب یک ترن‌هوایی منحصر به‌ فرد می‌شود

شهربازی‌روهای حرفه‌ای مشتاقانه منتظر لذت از سواری جدید در دالیوود هستند: سریع‌ترین ترن‌هوایی چوبی جهان. انتظار می‌رود این جاذبه‌ی جدید که میله‌ی آذرخش نام گرفته، در ادامه‌ی بهار امسال افتتاح شود. این ترن‌هوایی به بیشینه‌ی سرعت ۱۱۷ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید و شامل یک سقوط ۴۷ متری با زاویه‌ی ۷۳ درجه می‌شود. ترن مذکور همچنین اولین ترن چوبی است که از راه‌اندازی اولیه‌ی مغناطیسی کمک می‌گیرد. در مقاله‌ای که یک نویسنده‌ی ناشناس منتشر کرد ادعا شده این ترن به‌جای سیستم سنتی زنجیری، از چند موتور مجزا برای حرکت از ایستگاه و جلو راندن در سربالایی‌ها بهره می‌برد. این ترن هوایی بخشی از برنامه‌ی توسعه‌ی ۳۰۰ میلیون دلاری دالیوود است. از دیدگاه ما این خوب است که پارک بتوانید بخشی از صنعت شهربازی را برای مدتی از آن خود کند. 

خبر مورد توجه: سفرساز! TripCreator

یک ابزار جدید برنامه‌ریزی سفر وارد عرصه شده است. سفرساز یا TripCreatorیک شرکت آیسلندی است که بهار امسال افتتاح و در چند هفته‌ی اخیر در فضای شبکه‌های اجتماعی معروف شده است. چیزی که این شرکت را از باقی شرکت‌ها متمایز کرده، روش آن است: در حالی که باقی شرکت‌ها مصرف‌کننده را مجبور به برنامه‌ریزی کل سفر می‌کنند، شرکت TripCreator کار را با الگوریتمی پیشنهادی طبق زمان واقعی در دسترس بودن خدمات، مسافت رانندگی و زمان لازم برای لذت بردن از هر توقف شروع می‌کند. این الگوریتم همچنین طبق کلید‌واژه‌ها، جاذبه‌های خاصی را مطابق علاقه‌ و ترجیهات سفر مصرف‌کننده مشخص می‌کند. پس از آنکه ابزار TripCreator یک سیر برای سفر مشخص کرد، مصرف‌کننده می‌تواند برخی بخش‌ها مثل هتل‌ها، اجاره‌دهنده‌های اتومبیل و ترتیب روز‌ها را حذف کند یا تغییر دهد و برنامه‌ی خود را هرطور که می‌خواهد شخصی‌سازی کند. مصرف‌کنندگان همچنین می‌توانند با یک کلیک سفر خود را رزرو کرده و آن را طبق برنامه‌ی روزانه روی نقشه مشاهده کنند یا روی نرم‌افزار تقویم بیاورند. به نظر می‌رسد TripCreator مسافران مستقلی را هدف قرار داده که می‌خواهند برنامه‌ی تحت کنترلی داشته باشند ولی نمی‌خواهند زمان بسیار زیادی صرف برنامه‌ریزی سفر کنند. ماموریت شرکت هم همین است.

بازار نشر

سفر با کودکی که مشکلات روانی و مغزی دارد هیچ‌گاه آسان نبوده اما همان طور که ارین کرکلند (Erin Kirkland) تازگی در پست وبلاگی برای انجمن سفر خانوادگی (the Family Travel Association) یا همان FTA نوشته، این موضوع در هر حال مهم است. کرکلند در داستانش لیستی از راه‌هایی را آورده که او و همسرش به هدف راحت‌تر کردن سفر از طریق برنامه‌ریزی، داشتن برنامه‌ی جایگزین و مطلع کردن فرزندشان به‌ کار برده‌اند. . ما FTA را برای انتشار این اثر تحسین می‌کنیم و امیدواریم شرکت‌های سفری هم متوجه‌ آن شوند.

همه یک داستان خوب عاشقانه را دوست دارند و اثر جدید لارل رابین (Laurel Robbins) در BBC Travel درباره‌ی این‌ که چطور همسرش را ملاقات‌ کرده، قطعا می‌تواند بخش رمانتیک ناامید را که درون همه‌ی ما وجود دارد، مجاب کند که حس بهتری به جهان داشته باشیم. رابینز در اثرش شرح می‌دهد که چطور سفر غواصی وی را رو در روی مرد رویاهایش قرار داده است. قصه، امواجی را از خاطرات دونفره‌ی آن‌ها از غواصی‌هایشان اطراف کوسه‌ها و شروع رابطه‌شان شرح می‌دهد. با خواندن نتیجه‌ی قصه یک لبخند زیبا بر صورتتان نقش خواهد بست.

مت ویلانو (Matt Villano) یک نویسنده و ویراستار دورکار اهل هلدسبرگ کالیفرنیا است. در بیش از ۱۸ سال سابقه‌ی دورکاری تمام‌وقت، وی سفر‌هایی را برای نشریاتی از قبیل تایمز، وال استریت ژورنال، نیویورک تایمز، سانست، بکپکر، آلاسکا ایزلاینس و ... پوشش داده‌ است. وی سرویراستار وبلاگ منظره‌یاب اکسپدیا (Expedia Viewfinder blog) از مجموعه‌ی Expedia است و یک ستون ماهانه‌ی غذا را برای مجله Islands می‌نویسد. ویلانو همچنین با انجمن سفر خانوادگی (FTA) نیز همکاری می‌کند و برای Wandering Pod نیز مقالات سفر خانوادگی می‌نویسد. درباره‌ی او در Whalehead.com بیشتر بخوانید.

مثل همیشه با کجارو همراه باشید.

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه