تصمیم اتحادیه اروپا برای گردشگران آمریکایی

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۵
تصمیم اتحادیه اروپا برای گردشگران آمریکایی

در صورتی که کمیسیون اروپا دوره ۱۵ ساله چشم‌پوشی از ویزا برای آمریکایی‌ها را مجددا تمدید نکند، این امر می‌تواند مخاطرات قابل‌توجه‌ای برای قاره سبز از جمله در حوزه گردشگری ایجاد کند.

گردشگرانی که قصد بازدید از برج ایفل یا پل لندن را دارند، تنها افرادی نخواهند بود که از تمدید نشدن قانون «عدم نیاز آمریکایی‌ها به اخذ ویزای اتحادیه اروپا» متضرر می‌شوند.

مسئولان اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه برنامه ۱۵ ساله چشم‌پوشی از اخذ ویزا را مجددا مورد بررسی قرار داد که بر اساس آن آمریکایی‌ها از سال ۲۰۰۱ می‌توانستند به‌مدت حداکثر ۹۰ روز بدون اخذ ویزا به کشورهای اتحادیه اروپا سفر کنند.

پارلمان اروپا به‌خوبی از دیرباز به ارزش گردشگران آمریکا پی برده و بنابراین بعید است برنامه چشم‌پوشی ویزا برای آمریکایی‌ها لغو شود، اما برخی متخصصان معتقدند این امکان وجود دارد که این موضوع مناسبات سیاسی و تجاری میان آمریکا و اروپا را تحت‌تاثیر قرار دهد.

«جیکوب فانک کرکگارد»، از اعضای ارشد موسسه اقتصاد بین‌الملل «پترسون» دراین‌باره گفت:

تردیدی نیست که اگر اتحادیه اروپا بخواهد از شهروندان آمریکا برای سفر به کشورهای این منطقه ویزا اخذ کند، خبر بسیاری بدی برای گردشگری خواهد بود و همچنین پیام‌های سیاسی منفی به مذاکرات پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری ترنس-آتلانتیک (پیمان تجاری میان آمریکا و اروپا) ارسال می‌کند.

برنامه چشم پوشی ویزا در سال ۲۰۰۱ آغاز شد که بر اساس آن آمریکایی‌ها می‌توانند با اهداف اقتصادی یا گردشگری برای مدت حداکثر ۹۰ روز بدون نیاز به اخذ ویزا به کشورهای اتحادیه اروپا سفر کند و در عوض آمریکا نیز چنین امتیازی را در اختیار اغلب کشورهای اتحادیه اروپا به استثنای بلغارستان، کرواسی، قبرس‌، لهستان و رومانی قرار داد.

پس از اینکه کمیسیون اروپا به‌صورت رسمی و در سال ۲۰۱۴ تفاوت در الزامات اخذ ویزا برای این کشورها را گزارش کرد‌، اتحادیه اروپا‌، آمریکا را برای شامل کردن این پنج کشور در برنامه چشم‌پوشی از درخواست ویزا تحت فشار قرار داد، اما آمریکا به سبب آنچه نگرانی‌های امنیتی خواند از انجام این کار خودداری کرد و اتحادیه اروپا نیز در عوض تهدید به لغو برنامه چشم‌پوشی ویزا برای شهروندان آمریکایی کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا از احتمال لغو برنامه چشم‌پوشی اخذ ویزا برای اتباع خود ابراز نگرانی نکرده، اما «جولیا میسون» - از نمایندگان وزارت امور خارجه آمریکا - دراین‌باره گفت که ما گفتمانی آزاد با مقامات اتحادیه اروپا و همچنین کشورهای اروپایی که در برنامه لغو ویزای ما قرار ندارند داشته‌ایم. احتمال تحمیل ویزا برای شهروندان آمریکایی غیرمنتظره است.

برنامه چشم‌پوشی از ویزا برای شهروندان آمریکایی فرصت مناسبی از لحاظ کسب و کار و گردشگری در قاره اروپا فراهم کرده بود و سالانه میلیون‌ها آمریکایی به کشورهای اتحادیه اروپا سفر می‌کنند.

همچنین با افزایش قیمت دلار در مقایسه با یورو در سال ۲۰۱۴، تعداد سفر آمریکایی‌ها به کشورهای اتحادیه اروپا به بالاترین حد خود رسید و پیش‌بینی می‌شود این سفرها در دوره زمانی ۲۰۱۹-۲۰۱۴ تا ۵/۳ درصد رشد داشته باشد.

حتی در صورتی که کمیسیون اروپا رای بر لغو برنامه چشم‌پوشی اخذ ویزا برای شهروندان آمریکایی دهد،‌ پارلمان اروپا و کشورهای اروپایی می‌توانند این قانون را وتو کنند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه