تماشا کنید: چین در گذری صد ساله

مریم اصلانی | جمعه, ۳ اردیبهشت ۹۵ ساعت ۱۳:۰۰

اغلب مردم وقتی به سفر می‌روند، افکارشان بیش از هر چیز دیگر معطوف جابه‌جایی در مکان مثل قدم زدن در یک پارک یا گشت‌وگذار در اماکن گردشگری است. اما در این مطلب ما شما را به سفری در زمان دعوت می‌کنیم. این بار در قالب تصاویری سیاه و سفید، پیشرفت و شکوفایی یک کشور را در طول صدسال به تماشا خواهیم نشست.

چین از جمله کشورهایی است که می‌توان در باب تاریخ درخشان و فرهنگ غنی‌اش، داستان‌ها گفت. وقتی اسم چین را می‌شنویم، شاید در همان وهله‌ی اول دیواری سنگی را به خاطر آوریم که برای قرن‌ها از تمامیت ارضی یک کشور محافظت کرده است، هنرهای رزمی که در سطح جهانی شناخته شده و محبوب‌ هستند، طب چینی و دستاوردهای ارزشمندش و البته داستان همه‌چیزخواری این مردمان که شما را به حیرت می‌اندازد.

دیوار چین

چین

اما داستان این روزهای این کشور پرجمعیت، از جنس دیگری است. چین به لطف اراده‌ی خستگی‌ناپذیر مردمان سخت‌کوش خود، اکنون به اقتصادی شناخته شده و مورد توجه تبدیل شده است. به‌طوری که می‌توان گفت گاه نبض اقتصاد جهان را در اختیار خود دارد. انبوه کالاهای چینی در کیفیت‌های مختلف و قیمت‌های مناسب روانه‌ی کشورهای دور و نزدیک است. اما این بار ما با روایتی متفاوت از این کشور به سراغ شما آمده‌ایم.

شکوفایی اقتصادی چین

استادیومی در چین

در تصاویری که در ادامه به مرورشان خواهیم پرداخت، شما می‌توانید تغییر و تحولات رخ داده در کشور باستانی چین را در طول صد سال گذشته مشاهده کنید. مناظر قدیمی که امروزه به شکلی متفاوت جلوه‌گری می‌کنند. ساختمان‌هایی که یا بدون تغییر باقی‌مانده یا با جوّ زمانه همراه شده و جامه‌ای نو به تن کرده‌اند.

چین

این تصاویر قدیمی از کتب یا سایت‌های مختلف گردآوری شده است، سپس "دهیرا ونکاترامان" (Dheera Venkatraman) هنرمند، عکاس، طراح، فعال حوزه‌ی آی تی و البته ماجراجوی عاشق گشت‌وگذار، دیگر بار آن‌ها را از زاویه و چشم‌اندازی مشابه از چین امروزی به ثبت رسانده است. او به تمام جزئیات موجود توجه کرده و سعی کرده رابطه‌ای نزدیک بین این تصاویر قدیمی و نسخه‌ی جدیدتر آن‌ها برقرار کند.

dheera Venkatraman

با نگاهی به این تصاویر می‌توان تغییراتی را که انسان در این برهه از زمان به وجود آورده است به‌خوبی درک کرد. این تصاویر قدرت انسان را در تغییر محیط پیرامونش به‌خوبی به بیننده نشان می‌دهند.

شهرهایی ابتدایی که اکنون و پس از گذشت یک قرن به‌واسطه‌ی رشد اقتصادی قابل‌توجه چین، پوست انداخته‌اند، رنگ عوض کرده و به‌صورت متجدد و امروزی‌تر درآمده‌اند. همچنین می‌توان به نقش ارزشمند فناوری‌هایی پی برد که امروزه به کمک بشر آمده‌اند تا سرعت این رشد و توسعه را تا حد ممکن ارتقا دهد.

سنت و مدرنیته

اما در عین حال و در طول این سال‌ها هنوز هم رودخانه‌ها در همان بستر همیشگی خود در جریانند و کوه‌ها نیز همچنان از دوردست‌ها نظاره‌گر ما هستند. حقیقتی که به انسان فانی یادآوری می‌کند که همچنان در مقابل اراده‌ی مادر طبیعت، بی‌دفاع و تسلیم است.

گوئِی‌یانگ (Guiyang)...........(۱۹۲۰-۲۰۱۶)

چین در گذری صد ساله

طی قرون ۱۹ و ۲۰، مسیونرهای اروپایی این شهر را به‌عنوان مرکز فعالیت خود انتخاب کرده و از اینجا تبلیغ دین مسیحیت را آغاز کردند.


گوانگ‌ژو (Guangzhou)......(۱۹۷۰-۲۰۱۶)

چین در گذری صد ساله

شهری بزرگ، بندری و صنعتی که در کشور چین واقع شده است. تخمین زده می‌شود که در حدود چهل میلیون سکنه در این شهر و مناطق حومه‌ای آن زندگی می‌کنند. در طول این سال‌ها، آسمان‌خراش‌ها این گوشه و آن گوشه جان گرفته و خط افق شهر را دستخوش تغییر و دگرگونی کرده‌اند.


لَن‌جو (Lanzhou).......(۱۹۳۰-۲۰۱۶)

چین در گذری صد ساله

یکی از شهرهای مهمی که در مسیر راه ابریشم قرار گرفته بود. روزگاری این شهر در میان دیوارها مخفی بود، اما در طول سالیان بعد رفته رفته از زیر این حجاب بیرون آمد. با مشاهده‌ی تصویر فوق، درمی‌یابید که تقریبا همه چیز در طول این سال‌ها تغییر کرده است. همه چیز به‌جز کوهستان‌هایی که آن دوردست‌ها خودنمایی می‌کنند و رودخانه‌ی زرد که در بخش دیگر شهر به جریان خود ادامه داده است. باز هم مثالی آشکار از قدرت‌نمایی تمام و کمال طبیعت در مقابل خواست انسان.

چین در گذری صد ساله

این روزها این پل هم مسافران دیگری دارد. پلی که صدسال پیش شاهد رفت و آمد کاروان‌های شتر بود.


مسیر "نَنجینگ" (Nanjing) در شانگهای..........(۲۰۱۶-۱۹۴۰)

چین در گذری صد ساله

این خیابان یکی از مقاصد گردشگری معروف این منطقه است. اما آیا رهگذران امروزی می‌دانند که صدسال قبل می‌شد با استفاده از تراموا این مسیر را طی کرد؟


"ووهان" (Wuhan).......(۱۹۳۱-۲۰۱۶)

چین در گذری صد ساله

در سال ۱۹۳۱، طغیان آب "ووهان" را در برگرفت. این روزها این منطقه به قلب تجاری شهر تبدیل شده و در میان انبوهی از مراکز خرید قرار گرفته است.


گوانگ‌ژو (Guangzhou)......(۱۹۸۰-۲۰۱۶)

چین در گذری صد ساله

چین به‌عنوان سرزمین دوچرخه‌ها نیز شناخته می‌شود. وسیله‌ی نقلیه‌ای که هنوز هم این روزها محبوبیت خود را حفظ کرده است. اما در سال‌های اخیر، ارسال کالاهای خریداری شده به‌صورت آنلاین هم به کارکردهای این وسیله اضافه شده است.


"چنگ‌دو" (Chengdou)...........(۱۹۹۴-۲۰۱۶)

چین در گذری صد ساله

چنگ‌دو، مرکز و بزرگ‌ترین شهر "استان سی‌چوان" چین است. این شهر در طول سالیان اخیر شاهد نرخ رشد قابل‌توجهی در زمینه‌ی مدرنیته بوده است. این همان ویژگی اصلی است که در قالب تصاویر فوق خوب به‌خوبی قابل‌مشاهده است.


"یی‌بین" (yibin)...............(۱۹۴۰-۲۰۱۶)

چین در گذری صد ساله

این شهر بیش از هر چیز دیگر به‌عنوان نخستین شهری شناخته می‌شود که در کنار رودخانه‌ی "یانگ تسه" بنیان نهاده شد.


هان‌جو (Hangzhou)..................(۱۹۰۰-۲۰۱۶)

چین در گذری صد ساله

این شهر با چشم‌اندازی زیبا و البته طعم خوش چایش به شهرت رسیده است. اگرچه این روزها این شهر نیز شاهد تغییر و تحولات بسیاری بوده است، اما هنوز هم طبیعت تمام قد در برابر خواست‌های نابجای بشر ایستاده و چشم‌انداز این ناحیه را در کنترل خود دارد.


"شیِن" (Xian)................(۱۹۴۹-۲۰۱۶)

چین در گذری صد ساله

برج ساعت شهر، اندکی پس از تاسیس جمهوری خلق در سال ۱۹۴۹. از آن روز تاکنون، این شهر روزهای رنگارنگی را پشت سر نهاده و اکنون این محل یکی از شلوغ‌ترین و پر رفت و آمدترین قسمت‌های آن است.

چین در گذری صد ساله

شهر شیِن در گذشته یکی از توقف‌گاه‌های مسیر جاده‌ی ابریشم بود، مسیری که در نهایت به استانبول ختم می‌شد. دیوار چین که روزی گرداگرد این شهر کهن را فراگرفته بود، خوشبختانه هنوز هم سرپاست و البته با تاثیر از شرایط این روزهای این شهر مدرن، حال و هوایی دیگر پیدا کرده است.


"ووهان" (Wuhan).......(۱۹۲۷-۲۰۱۶)

چین در گذری صد ساله

برخی از ساختمان‌های سابق هنوز هم این گوشه و آن گوشه قابل‌مشاهده‌ هستند. اما در عین حال دیگر از آن جلال و جبروت سابق خبری نیست. چراکه روزگار قدرت‌نمایی آن‌ها به سر رسیده و اکنون این آسمان‌خراش‌ها هستند که بر کل شهر احاطه دارند.

نظر شما در مورد این تصاویر چیست؟ تصاویری که تلاقی دنیای حال و گذشته‌ی این کشور هستند. نمایی از روزگاران گذشته و زندگی سنتی مردمان آن دوران که در مقام مقایسه با تصاویر جدید و امروزی، تغییر و مدرنیزه شدن زندگی ساکنان این کشور پهناور را به‌خوبی نشان می‌دهند. در نهایت در پس هر آینده‌ی درخشانی، گذشته‌ای پربار هم ایستاده که شاید آنقدرها پرزرق‌وبرق و شکوهمند نباشد اما در نهایت مسیری رو به آینده‌ی روشن است.

مطالب مرتبط:

منبع boredpanda

دیدگاه