كشف كوره پخت سفال در تپه «یلدا» در سیستان

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
كشف كوره پخت سفال در تپه «یلدا» در سیستان

به گفته سرپرست چهارمین فصل كاوش‌های باستان‌شناسی تپه طالبخان۲ (یلدا) در سیستان، كشف كوره پخت ‌سفال نشان می‌دهد كه اهالی این منطقه حدود ۵ هزار سال پیش علاوه بر تامین نیاز سفال، تولیدات خود را به دیگر مناطق نیز صادر می‌كردند.

«حسینعلی كاوش» سرپرست چهارمین فصل كاوش‌های باستان‌شناسی تپه طالبخان۲ (یلدا) در سیستان گفت:

چهارمین فصل كاوش این محوطه به كشف كوره پخت سفال، ۵ فضای معماری، پیت باستان‌شناسی (زباله‌دانی) پیكرک‌های انسانی و حیوانی منحصربه‌فرد، مهرهای مسطح، اثر حصیر و اشیای شمارشی منجر شد.

وی بیان کرد که این فصل از حفاری به‌مدت ۳۵ روز و با حضور ۲۵ نفر از دانشجویان كارشناسی رشته باستان‌شناسی دانشگاه زابل در تپه طالبخان۲ در دشت جنوبی سیستان انجام شد.

او افزود که در این فصل از كاوش یک گمانه با هدف لایه‌نگاری و آگاهی از توالی استقراری در این تپه باز شد كه با ادامه حفاری، شناخت نسبی از لایه‌های فرهنگی و دوره‌های استقراری تپه به دست آمد.

او با اشاره به كشف یک كوره پخت سفال در این گمانه بیان کرد که این كوره بیانگر تولید سفال در محوطه است كه نشان می‌دهد اهالی این منطقه علاوه بر تامین نیاز اولیه خود می‌توانستند تولیداتشان را به دیگر مناطق نیز صادر كنند.

استادیار گروه باستان‌شناسی دانشگاه زابل، هدف اصلی از حفاری در این محوطه را آموزش نیروهای جوان باستان‌شناسی اعلام كرد كه در آینده وارد بازار كار خواهند شد و هدف بعدی گروه باستان‌شناسی فعالیت‌های پژوهشی و كسب اطلاعات جامع از زندگی انسان‌ها و شیوه معیشت ساكنان دشت جنوبی سیستان در ادوار باستانی بود.

كاوش با اشاره به كشف یک پیت (زباله‌دانی) باستانی كه نهشت‌های فرهنگی زیادی از قبیل زغال و خاكستر را در خود جای داده بود، گفت که حجم زیادی از این مواد برای شناورسازی و یافتن گونه‌های گیاهی و حیوانی برداشت شد.

او خاطرنشان کرد كه با مطالعه روی این مواد از نوع رژیم غذایی ساكنان و شیوه معیشت آن‌ها اطلاع خواهیم یافت.

كاوش با اشاره به حساسیت كار باستان‌شناسی، زمان‌بر و دقیق بودن آن افزود:

كاوش این فصل در ۳۷ متر مربع صورت گرفت و با نهایت دقت و ظرافت كار در زباله‌دانی باستانی ادامه پیدا كرد.

او بیان کرد که این چاله‌ی باستانی به قطر دو و نیم متر و به عمق ۳ متر ادامه داشت كه در نهایت به خاک بكر رسید.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، كاوش‌های صورت گرفته در ۳ فصل گذشته بیانگر استقرار در این محوطه باستانی در دوره‌های دوم، سوم و چهارم شهر سوخته یعنی از سال ۲۹۰۰ قبل از میلاد به بعد است.

«تپه یلدا» محوطه‌ای با وسعت كم در فاصله ۶۷ كیلومتری زابل و در حدود ۱۱ كیلومتری «شهر سوخته» واقع شده كه برای نخستین بار توسط «حسین‌علی كاوش» در سال ۱۳۸۹ كشف شده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه