فرصت سفر به این ۱۰ منطقه در حال نابودی را از دست ندهید!

سعیده خلیلی‌صفا | پنجشنبه, ۲۶ فروردین ۹۵ ساعت ۰۹:۰۰

تغییرات آب و هوا و تاثیر آن بر برخی از مناطق  کره زمین باعث شده است تا این مناطق در معرض نابودی قرار گرفته و ازاین‌رو، توجه علاقه‌مندان به گردشگری به‌سمت این نواحی از جهان معطوف شود. برای آشنایی با برخی از این مقصدهای شگفت‌انگیز در حال انقراض، در ادامه با کجارو همراه شوید!

شرایط جوی باعث ایجاد برخی تغییرها در اکوسیستم کره زمین شده و ازاین‌رو، برخی مناطق و جاذبه‌های گردشگری در خطر نابودی قرار دارند. اگر شما مشتاق سفرهای ماجراجویانه و مشاهده حیات‌ وحش، جاذبه‌های طبیعی یا آثار باستانی این منطقه‌های در حال نابودی از نزدیک هستید، فرصت را از دست ندهید!

 ۱. قطب جنوب

فرصت را برای سفر به این ۱۰ منطقه در حال نابودی از دست ندهید!

سفر دریایی به قطب جنوب یکی از جالب‌ترین نوع سفرهای ماجراجویانه است که تعداد کمی موفق به تجربه آن می‌شوند. به‌دلیل تغییرات جوی و گرم شدن کره زمین، قطب جنوب تحت‌تاثیر این وضعیت قرار گرفته و ازاین‌رو، این احتمال وجود دارد تا در آینده چنین قاره‌ای وجود نداشته باشد. طی سال‌های اخیر، دمای این منطقه ۳ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شده و کوه‌های یخی در حال ذوب‌ شدن هستند. حتی نسل گونه‌های جانوری بومی این ناحیه مانند پنگوئن‌ها و فک فیلی در خطر انقراض قرار دارند. اگر شما نیز علاقه‌مند به سفر به قطب جنوب هستید، حتما در انتخاب کشتی مسافرتی مطابق با شرایط طبیعی منطقه دقت کنید.

۲. ونیز

فرصت را برای سفر به این ۱۰ منطقه در حال نابودی از دست ندهید!

طبق گزارش‌های رسمی، شهر ونیز در حال غرق شدن است! به عبارت دیگر، سطح آب دریا به‌تدریج در حال بالا آمدن بوده و این مسئله باعث می‌شود تا این شهر شناور برای همیشه زیر آب مدفون شود. ولی خوشبختانه هنوز فرصت کافی برای بازدید از یکی از دروازه‌های رومانتیک اروپا باقی است. برای داشتن تجربه‌ای به‌یادماندنی از ونیز بهتر است تا گردش خود را با قایق‌سواری در کانال بزرگ (Grand Canal) شروع کرده و سپس از کلیسای جامع سنت مارک (Basilica di San Marco) بازدید کنید. اگر در فصل جشنواره‌های اروپا به ونیز سفر کرده‌اید، حتما سری به اپرای A Masked Ball هم بزنید!

۳. سفر به دریای مرده (Dead Sea)

فرصت را برای سفر به این ۱۰ منطقه در حال نابودی از دست ندهید!

دریای مرده یا دریای نمک در غرب کشور اردن قرار دارد و به‌دلیل میزان زیاد نمک در آب، هیچ جانور یا گیاهی در آن به‌طور دائمی زندگی نمی‌کند؛ ازاین‌رو، به این نام خوانده می‌شود. دریای مرده علاوه بر جاذبه گردشگری به‌دلیل برخورداری از غلظت نمک بالای آب و گل و لای حاوی مواد معدنی، نوعی مرکز درمانی طبیعی نیز به شمار می‌رود. طبق گفته‌های کارشناسان، این منطقه آبی محصور در میان خشکی نیز در حال تبخیر بوده و تا ۴۰ سال آینده به‌طور کامل از بین خواهد رفت. پس در صورت سفر به کشور اردن، فرصت بازدید از دریای مرده و صخره‌های کویری اطراف آن را از دست ندهید.

۴. جنگل‌های ابری کاستاریکا

فرصت را برای سفر به این ۱۰ منطقه در حال نابودی از دست ندهید!

جنگل‌های ابری کاستاریکا، یکی از جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد این کشور است. از ویژگی‌های این جنگ‌های انبوه می‌توان به رطوبت بالا، پوشش ابر غلیظ و تنوع زیستی شگفت‌انگیز اشاره کرد. ولی افزایش دما و جنگ‌زدایی باعث بالاتر رفتن ابرها شده و مناطق جنگلی بالای کوه به‌شدت در معرض نابودی قرار دارند. اگر این امکان برای شما وجود دارد، حتما با استفاده از یک سایبان در جنگل مه گرفته Monteverde پیاده‌روی کرده و از آوای زیبای پرندگان و مشاهده ارکیده‌های وحشی، پروانه‌ها و انواع حشره‌ها لذت ببرید. علاوه بر این جنگل می‌توانید به سایر جنگل‌های ابری مانند San Gerardo de Dota، Bajos del Toro و Los Angeles سفر کنید. 

۵. بازدید از اورانگوتان‌ها در جزیره بورنئو، مالزی

فرصت را برای سفر به این ۱۰ منطقه در حال نابودی از دست ندهید!

جزیره بورنئو مالزی یکی از دو زیستگاه طبیعی اورانگوتان‌ها در جهان است که برخلاف تلاش‌های انجام شده در معرض خطر جدی نابودی قرار دارد. برای بازید از این موجودات دوست‌داشتنی می‌توانید سیاحت اکتشافی خود را در پارک ملی Kubah در ساراواک یا در پارک حیات وحش لوک‌کاوای در ساباح انجام داده، یا در امتداد رود کیناباتانگان قایق‌سواری کنید. همچنین می‌توانید به نهادهای حمایتی مانند Semenggoh Wildlife Rehabilitation Centre و Sepilok Orangutan Rehabilitation Centre مراجعه کنید.

۶. غواصی در سد بزرگ Reef، استرالیا

فرصت را برای سفر به این ۱۰ منطقه در حال نابودی از دست ندهید!

یکی دیگر از شگفتی‌های طبیعی جذاب جهان و کعبه آمال غواصان و زیست‌شناسان دریایی که به‌دلیل آلودگی، تغییرات آب و هوایی، ماهیگیری بیش از حد و نیز رفت و آمد گردشگران در معرض نابودی قرار دارد. ازاین‌رو، یونسکو این منطقه را در لیست آثار در حال نابودی قرار داده و تلاش‌های گسترده‌ای برای حفظ آن صورت گرفته است ولی با این وجود، بسیاری از موجودات دریایی مانند مرجان‌ها و لاک‌پشت‌های سبز همچنان در معرض خطر قرار دارند. اگر شما نیز علاقه‌مند به شنا، غواصی یا قایق‌سواری در این منطقه هستید، حتما به راهنماهای محیطی در مورد عدم تماس یا ایجاد مزاحمت برای موجودات منطقه توجه کنید.

۷. تاج‌محل، هند

فرصت را برای سفر به این ۱۰ منطقه در حال نابودی از دست ندهید!

 تاج محل، ستاره درخشان آگرا و هند و نیز یکی از شاهکارهای معماری که سالانه سه میلیون گردشگر از آن بازدید می‌کنند. اگرچه از شهرت این آرامگاه طی سالیان سال کاسته نشده، ولی به‌دلیل آلودگی و نیز بازسازی نامناسب، این بنا نیز از شر نابودی و تخریب در امان نمانده است. حتی برخی از کارشناسان معتقدند که بنا در حال تخریب بوده و ازاین‌رو، تعداد بازدیدکنندگان آن را در طول روز کاهش داده‌اند. در حال حاضر، این بنا در فهرست یونسکو ثبت شده ولی بحث بر سر ممنوعیت ورود گردشگران به بنا ادامه دارد!

۸. دیوار چین

فرصت را برای سفر به این ۱۰ منطقه در حال نابودی از دست ندهید!

یکی دیگر از جالب‌ترین مکان‌های شگفت‌انگیز این لیست دیوار بزرگ چین است، که بازدید از آن برای هر گردشگری تجربه ارزشمندی محسوب می‌شود. طول این دیوار در حدود ۲۱،۰۰۰ کیلومتر است و قدمت ساخت آن به قرن هفتم پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در واقع دیوار چین مشهورترین سازه متعلق به سلسله چینگ است. تاکنون حدود ۳۰ درصد از دیوار به‌دلیل فرسایش، عامل انسانی و نااستواری از بین رفته است. خوشبختانه بخش‌های معروف این دیوار مانند Mutianyu، Jinshanling و Jiankou برای بازدید عموم آزاد است.

۹. جزایر گالاپاگوس

فرصت را برای سفر به این ۱۰ منطقه در حال نابودی از دست ندهید!

جزایر گالاپاگوس اکوادور یکی از متنوع‌ترین زیستگاه‌های کره زمین با برخورداری از گونه‌های وحشی و بومی و نیز الهام‌بخش نظریه چارلز داروین به شمار می‌رود. ولی متاسفانه این بهشت زمینی نیز به‌دلیل رفت و آمد بی‌رویه گردشگران و ماهیگیری، از سال ۲۰۱۴ در فهرست میراث‌های در خطر یونسکو قرار گرفته است. در حال حاضر، تورهای دوستداران طبیعت و نیز کشتی‌ها با رعایت کلیه شرایط، گردشگران را به بازدید از منطقه و مشاهده گونه‌های جانوری مانند لاک‌پشت‌های بزرگ گالاپاگوس، ایگواناهای دریایی، پنگوئن‌ها و غازهای پاآبی می‌برند.

۱۰. خرس‌های قطبی کانادا

فرصت را برای سفر به این ۱۰ منطقه در حال نابودی از دست ندهید!

زیستگاه‌های قطب شمال و ساکنان آن، خرس‌های قطبی، از دیگر قربانیان تغییرهای جوی و گرم شدن کره زمین هستند و طبق گفته کارشناسان، تا سال ۲۰۵۰ میلادی احتمال انقراض کامل آن‌ها وجود دارد. اگرچه تعدادی از این خرس‌های قطبی در باغ وحش در معرض دید قرار دارند، ولی مشاهده این موجودات دوست داشتنی در زیستگاه طبیعی آن‌ها تجربه بی‌نظیری است. برای مشاهده این خرس‌های زیبا راه‌های مختلفی وجود دارد مانند سفر سیاحتی به کانادای شمالی، پرواز با هلی‌کوپتر بر فراز آلاسکا، سفر با کشتی در امتداد منطقه یخی گرینلند یا سفر به مجمع‌الجزایر سوالبارد نروژ.  

مطالب مرتبط:

منبع huffingtonpost

دیدگاه