قایقرانی دوباره در دریاچه ارومیه بعد از ۴ سال

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
قایقرانی دوباره در دریاچه ارومیه بعد از ۴ سال

رئیس پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: به‌دنبال بالا آمدن سطح آب دریاچه ارومیه، دو فروند از قایق‌های گشت و كنترل پارک ملی دریاچه ارومیه بعد از چهار سال به آب انداخته شد.

«بهزاد شیرپنجه» رئیس پارک ملی دریاچه ارومیه گفت:

دو فروند از قایق‌های گشت و كنترل پارک ملی دریاچه ارومیه بعد از چهار سال به آب انداخته شد که در نتیجه این اقدام، مسیر پنج ساعته بندر گلمان‌خانه تا جزیره كبودان در عرض ۴۵ دقیقه طی شد.

وی گفت  که قبلا به‌علت باتلاقی بودن، این مسیر با ماشین‌های كمک‌دار طی می‌شد.

شیرپنجه بیان كرد که هم‌اكنون به‌علت بارش‌های مكرر و نیز رهاسازی حق‌آبه دریاچه ارومیه، وضعیت مطلوبی بر دریاچه حاكم است.

رئیس پارک ملی دریاچه ارومیه افزود که هم‌اكنون با بالا آمدن آب دریاچه ارومیه به‌راحتی تردد توسط قایق‌ها در جاده شهید كلانتری، كاظم داشی و جزیره اردوشاهی انجام می‌شود.

وی بیان كرد که بخش غربی دریاچه نیز دارای آب شده و محل زیست فلامینگوها نیز از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

پارک ملی دریاچه ارومیه دارای ۵۷۰۰ كیلومتر وسعت است كه با بیش از ۱۰۲ جزیره، یكی از زیستگاه‌های مهم انواع خزندگان، پرندگان، قوچ و میش و گوزن زرد محسوب می‌شود.

از ۱۸ سال گذشته این پارک ملی رو به خشک شدن گذاشته اما روند احیای آن از دو سال قبل با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید به‌صورت جدی آغاز شده است.

در سال آبی جاری از چهار سد مهاباد، بوكان، زولای سلماس و حسنلوی نقده درمجموع ۶۵۰ میلیون متر مكعب آب به‌سمت دریاچه ارومیه رها شده و شرایط دریاچه با ورود ۱/۵ میلیارد متر مكعب آب بهبود یافته است.

دریاچه ارومیه از ۲۰ سال پیش با روند كاهش میزان آب و سطح تراز روبه‌رو بوده و در این مدت، سطح آن هفت متر و ۴۱ سانتی‌متر نسبت به حداكثر سطح تراز كاهش یافته است.

تراز دریاچه ارومیه در آخرین اندازه‌گیری صورت گرفته به ۱۲۷۰/۸۵ متر رسیده كه ۱۶ سانتی‌متر بیشتر از سال گذشته است.

افزایش دو رقمی تراز آبی دریاچه ارومیه در این موقع از سال در ۱۲ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه