اولین ماراتون بین‌ المللی ایران؛ گزارش تصویری اختصاصی کجارو

بهداد خسور | پنجشنبه, ۲۶ فروردین ۹۵ ساعت ۱۱:۱۵

همان طور که قول داده بودیم روز برگزاری اولین ماراتون ایران، در محل مسابقه حاضر شدیم تا گزارش تصویری کاملی از لحظه به لحظه این مسابقه برای شما تهیه کنیم. در ادامه با گزارش اختصاصی کجارو از این رویداد تاریخی که در شهرستان مرودشت استان فارس اتفاق افتاد، همراه باشید.

در تاریخ ۲۱ فروردین ماه رویداد بسیار مهمی در شهرستان مرودشت اتفاق افتاد. اولین ماراتون ایران در حالی در این شهرستان برگزار شد که بیش از ۷۰ دونده از کشورهای مختلف دنیا در آن شرکت کردند. این ماراتون تا آخرین لحظات پیش از برگزاری قرار بود از محل تخت جمشید آغاز شود و دودندگان پس از طی مسافتی ۴۲ کیلومتری مجددا به تخت جمشید بازگردند و مسابقه را به پایان برسانند. اما در ساعات پایانی شب پیش از برگزاری ماراتون طی تماسی از طرف برگزارکنندگان ماراتون داشتیم، با خبر شدیم که نقطه‌ی آغاز ماراتون از تخت جمشید به نقش رستم تغییر یافته و دوندگان باید از آنجا مسابقه را آغاز کنند.

هماهنگی‌های انجام گرفته برای این ماراتون در سطح بسیار بالایی بود و پلیس و تمام نیروهای امدادی در تمام طول مسیر مسابقه حضور داشتند. ماراتون ساعت ۸ صبح آغاز می‌شد و پلیس راهنمایی رانندگی حدود نیم ساعت پیش از شروع ماراتون تمام راه‌های منتهی به مسیر مسابقه را مسدود کرد تا هیچ مشکلی برای دوندگان به وجود نیاید. این مسیرها تا پایان ماراتون و عبور آخرین نفر از خط پایان تحت نظارت دقیق پلیس قرار داشتند.

ems-marathon

traffic-police-marathon

در این ماراتون شرکت‌کنندگان زیادی از ایران و همچنین کشورهای خارجی مثل آلمان، فرانسه، آفریقای جنوبی، انگلیس و بسیاری کشورهای دیگر حضور داشتند. از نکات قابل‌توجه دامنه‌ی سنی گسترده‌ی شرکت‌کنندگان بود و افراد با هر سن و سالی در ماراتون شرکت کرده بودند. در میان دوندگان چند دونده‌ی نوجوان و همچنین چند دونده‌ی مسن هم حضور داشتند.

teenagers-iran-marathon

marathon-runners

marathon-runners-iran

iran-marathon-runners1

شرکت‌کنندگان از حضور در اولین ماراتون ایران کاملا راضی بودند و حضور مردم علاقه‌مند در مسیر این مسابقه هم حسابی آن‌ها را به هیجان آورده بود.

marathon-runners-iran1

marathon-runners-iran2

iran-marathon-runner

در این دوره ماراتون شیراز تحت عنوان «I Run Iran» شرکت کننده‌ی زنی به‌صورت رسمی ثبت نام نکرده بود اما دو بانوی دونده‌ی ایرانی در طول مسیر حضور داشتند که می‌خواستند استقامت خود را محک بزنند و همراه با دوندگان، این مسابقه را شروع کردند.

iranian-women-marathon

مردم مرودشت استقبال بسیار خوبی از این ماراتون داشتند و تقریبا تمام مدارس گروه‌هایی از دانش‌آموزان خود را برای خوشامدگویی به دوندگان و تشویق شرکت‌کنندگان ماراتون، در مسیر مسابقه مستقر کرده بودند. همچنین عده‌‌ی زیادی هم از شهرستان‌های اطراف خود را به مرودشت رسانده بودند تا از نزدیک شاهد برگزاری این رویداد باشند. حضور مردم در طول مسیر ماراتون به حدی بود که برگزارکنندگان خارجی این رویداد از دیدن جمعیت مشتاق مردم شگفت‌زده شده بودند و بارها اذعان کردند که انتظار چنین استقبالی را نداشتند.

europian-runner-iran-marathon

iranian-marathon-peopleiran-first-marathon

spectators-iran-marathon

تعداد زیادی از مردمی که برای تماشای ماراتون در سطح شهر مرودشت حضور داشتند، پلاکاردها و دست‌نوشته‌هایی در دست داشتند که پیام‌های صلح و دوستی یا خوشامدگویی به زبان‌های فارسی و انگلیسی روی آن‌ها نوشته شده بود.

peace-message-marathon

iranian-marathon-marvdadsht

welcome-messages

شرکت‌کنندگان پس از عبور از جاده‌ی تخت جمشید وارد شهر مرودشت شدند و پس از عبور از تقاطع غیر همسطح معلم به‌سمت تخت جمشید بازگشتند. در این مرحله از ماراتون، دوندگانی بودند که توانایی ادامه‌ی ماراتون را نداشتند و توسط خودروهای امدادی یا دیگر خودروهایی که در مسیر مسابقه حضور داشتند به‌سمت خط پایان برده شدند. اما دوندگانی که همچنان در ماراتون حضور داشتند به‌سمت اثر باستانی تخت جمشید حرکت می‌کردند و باید با رساندن خود به تخت جمشید و چرخیدن دور میدان آن دوباره به‌سمت نقش رستم حرکت می‌کردند تا ماراتون را به پایان برسانند.

iran-marathon-persepolis1

persepolis-part

iran-marathon-persepolis

پس از گذشت دو ساعت و چهل و سه دقیقه از آغاز ماراتون، آقای فضل‌الله رستمی از استان قزوین موفق شد به‌عنوان نفر اول از خط پایان عبور کند و با استقبال گرم افرادی که در خط پایان قرار داشتند، روبه‌رو شد.

fazlollah-rostami

پس از عبور نفر اول از خط پایان دوندگان دیگر هم کم‌کم از خط پایان عبور می‌کردند که تمام آن‌ها با استقبال گرم مردم علاقه‌مند روبه‌رو می‌شدند. اکثر دونده‌های خارجی این دوره از ماراتون همراه با خانواده یا دوستان خود به ایران آمده بودند تا در این رقابت شرکت کنند و پس از آن به ایرانگردی بپردازند.

شاید تنها ایراد برگزاری این ماراتون نظم‌دهی به خط پایان بود. بهتر بود مسئولان برگزاری این رویداد اطراف مسیر منتهی به خط پایان را با موانع بهتری مسدود می‌کردند تا مردمی که در اطراف خط پایان جمع شده بودند وارد مسیر نمی‌شدند. اما نظم برگزاری ماراتون به‌صورت کلی مناسب و شایسته‌ی یک رویداد بین‌المللی بود. 

iran-marathon-finish1

داوطلبانی که از کشور آمریکا قصد شرکت در ماراتون ایران را داشتند موفق به دریافت روادید نشده بودند و به همین دلیل یکی از شرکت کنندگان ایرانی هنگام عبور از خط پایان به نشانه‌ی هم‌بستگی با این ورزشکاران با در دست داشتن پرچم آمریکا از خط پایان عبور کرد.

iran-marathon-finish1

سه نفر اول این مسابقه از ایران بودند. آقایان فضل‌الله رستمی ، محمد فرجی از استان خراسان رضوی با زمان دو ساعت و چهل و هشت دقیقه و عبدالرحمان میرزایی از استان البرز با زمان دو ساعت پنجاه و شش دقیقه در جایگاه‌های اول تا سوم قرار گرفتند که قاب‌هایی به رسم یادبود به آن‌ها اعطا شد. هیچ جایزه‌ی مادی برای این ماراتون در نظر گرفته نشده بود ولی یکی از شهروندان شهرستان مرودشت به‌صورت داوطلبانه مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به نفر اول، ۲۰۰ هزار تومان به نفر دوم و ۱۰۰ هزار تومان به نفر سوم اعطا کرد. به دیگر شرکت،کنندگان هم مدال‌هایی به رسم یادبود اعطا شد.

winners

پس از پایان ماراتون با هرکدام از شرکت‌کنندگان خارجی که صحبت می‌کردم از نحوه‌ی برگزاری رویداد و میهمان‌نوازی مردم ایران راضی بودند. امیدواریم تجربه‌ی خوب این ماراتون شروعی برای برگزاری رقابت‌ها و رویدادهای بین‌المللی دیگر باشد و باعث رشد صنعت گردشگری کشور شود. 

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه