جزیره تیران را بشناسید

حمیده کریمی | سه شنبه, ۲۴ فروردین ۹۵ ساعت ۰۰:۰۱

اخبار این روزها حاکی از آن است که دولت مصر اعلام کرده، بعد از ترسیم مرزهای بین دو کشور عربستان سعودی و مصر، دو جزیره‌ی صنافیر و تیران به عربستان سعودی بازگردانده می‌شود. به بهانه‌ی این خبر در این مقاله با یکی از این دو جزیره و جنبه‌های گردشگری آن بیشتر آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

جزیره‌ی تیران

این جزیره در ورودی تنگه‌ی تیران واقع شده است. "جزیره‌ی تیران" به‌طور رسمی تابع کشور عربستان سعودی است. تنگه‌ی تیران، به عرض ۱۳ کیلومتر، دریای سرخ را از خلیج عقبه جدا می‌کند. این جزیره وسعتی در حدود ۸۰ کیلومتر مربع دارد و بخشی از پارک ملی رأس محمد است.

مقاله مرتبط:

جزیره ی تیران

جزیره ی تیران

این جزیره به‌همراه "جزیره‌ی صنافیر" که مساحت آن حدود ۳۳ کیلومتر مربع است، قبل از جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ از سوی "ملک فیصل" در اختیار جمال عبدالناصر،‌ رئیس‌جمهوری وقت مصر، قرار گرفت تا مصر از این جزایر در جنگ علیه رژیم صهیونیستی استفاده کند، اما شکست مصر موجب شد تا این جزایر به تصرف ارتش رژیم صهیونیستی در بیایند.

تورهای گردشگری این جزیره معمولا یک‌روزه هستند و از مقصد شرم‌الشیخ آغاز می‌شوند. این جزیره به خاطر در اختیار داشتن صخره‌های مرجانی زیبا، تالاب‌ها و زندگی دریایی بی‌نظیر شهرت یافته است.

جزیره ی تیران

جزیره ی تیران

جزیره ی تیران

جزیره ی تیران

در این تورها‌ی گردشگری می‌توانید از حمام آفتاب، شنا و غواصی در آب‌های زلال و شفاف لذت ببرید. شنا در بالای صخره‌های رنگارنگ، تماشای ماهیان عجیب و دیدنی، پرتوماهی و لاک‌پشت‌های دریایی و طعم لذیذ غذایی که در عرشه سرو می‌شود، گوشه‌ای از تفریحات و تجربیات فراموش‌نشدنی در تورهای گردشگری جزیره‌ی تیران هستند.

تالاب‌های اطراف جزیره مکانی ایدئال برای شنا، غواصی و شیرجه هستند. در واقع این جزیره یک مقصد گردشگری شناخته‌ شده برای تفریحات آبی، گشت‌و‌گذار و بازدید از دریای سرخ و برگزاری تورهای غواصی است.

جزیره ی تیران

جزیره ی تیران

جزیره ی تیران

جزیره ی تیران

در مسیر سفر دریایی خود از شرم‌الشیخ به جزیره‌ی تیران می‌توانید به تماشای دلفین‌ها بنشینید و از آفتاب لذت ببرید. برای تماشای دنیای شگفت‌انگیز زیر آب، تجهیزات غواصی خود را همراه داشته باشید یا از همان جا تهیه کنید. هنگام غواصی از تماشای دسته‌های ماهی‌ها که با هم از جایی به‌جای دیگر می‌روند، زمردماهیان، طوطی‌ماهیان و لاک‌پشت‌ها لذت خواهید برد.

در کشتی‌های تفریحی با نوشیدنی‌ها و آب‌های معدنی و غذهای لذیذ پذیرایی خواهد شد و در پایان روز با کوله‌باری از تجربیات منحصربه‌فرد و خاطراتی فراموش‌نشدنی به نقطه‌ی اول خود باز خواهید گشت.

عمق آب در این بخش از خلیج عقبه به ۱۸۰۰ متر می‌رسد. درمجموع، این جزیره‌ی کوچک و دیدنی یکی از مقاصد گردشگری محبوب برای کسانی است که به شرم‌الشیخ سفر می‌کنند.

سواحل زیبای این جزیره دست کمی از دنیای بی‌نظیر زیر آب ندارند.

جزیره ی تیران

جزیره ی تیران

جزیره ی تیران

جزیره ی تیران

جزیره ی تیرانجزیره ی تیران

مطالب مرتبط:

دیدگاه