ترکی در زمین، اورگان آمریکا

محسن حاجعلی زاده
محسن حاجعلی زاده پنجشنبه، ۲۶ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰
ترکی در زمین، اورگان آمریکا

بسیاری از زیبایی‌های طبیعت حاصل فرآیندهای مختلف زمین‌شناسی هستند. ترک زمین نیز یکی از این پدیده‌های زیبا و جذاب زمین‌شناسی است. برای آشنایی بیشتر با ترک زمین همراه کجارو شوید.

«ترک زمین» (Crack in the Ground) نام یک شکاف آتشفشانی به طول بیش از ۲ مایل و ۷۰ فوت در لیک کانتری (Lake County) در ایالات متحده آمریکا است. امتداد این شکاف به صورت قطری از جنوب غرب Four Craters Lava Field تا شمال خط ساحلی دریاچه ماقبل تاریخ Christmas Lake است. هزاران سال پیش فوران Four Craters Lava و جریان گدازه باعث شکاف در سنگ بازالت و ایجاد «ترک زمین» با عرض حدود ۱۰ تا ۱۵ فوت شد که اگرچه منشأ آتشفشانی دارد، مانند یک دره به نظر می‌رسد.

crack-ground1

معمولا شکاف‌هایی از این دست در اثر فرسایش و رسوب‌گذاری با سنگ و خاک پر می‌شوند، اما به علت موقعیت و شرایط این منطقه فقط در بخش‌هایی از آن و به دلیل ریختن بخش‌هایی از دیواره و ورود مقداری ماسه کف آن پر شده و از طریق این بخش‌ها می‌توان وارد بخش‌های عمیق‌تر شد، ولی بقیه بخش‌های آن تقریبا هنوز شبیه زمان تشکیل این ترک است.

کف این شکاف حدود ۲۰ درجه خنک‌تر از روی زمین است و روستاییان برای گردش به آنجا می‌روند. گاهی اوقات در قسمت‌های عمیق‌تر و غارمانند که هوای سردتری دارد، در تابستان هم می‌توان برف و یخ زمستان را پیدا کرد که افراد محلی از همین یخ‌ها برای درست کردن بستنی استفاده می‌کنند.

امروزه می‌توان تمام کف آن را پیاده‌روی کرد و حتی یک مسیر پیاده‌روی کف این ترک ایجاد شده است.

crack-ground11

crack-ground12

تصویر هوایی از ترک زمین

crack-ground2

crack-ground

crack-ground

crack-ground

crack-ground

crack-ground

crack-ground

crack-ground

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه