نهایی شدن قرارداد خرید ۱۱۸ فروند ایرباس

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۰
نهایی شدن قرارداد خرید ۱۱۸ فروند ایرباس

وزیر راه و شهرسازی با رد اخبار منتشر شده مبنی بر تعویق در نهایی شدن قرارداد خرید ۱۱۸ فروند ایرباس، تاكید كرد كه این قرارداد در آینده نزدیك نهایی خواهد شد.

«عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی با رد اخبار منتشر شده مبنی بر تعویق در نهایی شدن قرارداد خرید ۱۱۸ فروند ایرباس گفت:

پیش‌قرارداد خرید این ناوگان از ایرباس در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به فرانسه به امضا رسید.

با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، در سفر اروپایی رئیس جمهوری اسلامی ایران به فرانسه، قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس منعقد شد.

همچنین اواسط بهمن‌ماه گذشته شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی، از اقدامات انجام شده برای خرید هواپیماهای كوتاه‌برد خبر داد و اعلام كرد:

مذاكرات با شركت ایتالیایی-فرانسوی ای.تی.آر (ATR) برای خرید هواپیماهای كوتاه‌برد از مدت‌ها پیش از اجرای برجام با هدف توسعه عملیات پروازی فرودگاه‌های مناطق كمتر برخوردار و مسیرهای پروازی كوتاه آغاز شده بود.

براین اساس تفاهم‌نامه اولیه برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای كوتاه‌برد ATR72-600 با این شركت منعقد شد و قرار است دو تا چهار فروند از این هواپیماها از اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی به ایران تحویل داده شود و در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نیز در هر سال هشت فروند از این هواپیماها به شركت هواپیمایی هما تحویل داده شود.

به دنبال این تحولات، شركت هواپیماسازی آمریكایی بوئینگ نیز بعد از مجوز دولت این كشور، در حال برنامه‌ریزی برای فروش هواپیما به ایران است. بر این اساس اعلام شده كه هیاتی از این شركت آمریكایی برای مذاكره با مقام‌های مسئول در كشورمان، این هفته به تهران سفر می‌كند.

پس از ۷۰ سال سابقه صنعت هوانوردی در ایران، هم‌اكنون شركت‌های هوایی ایرانی بیش از ۲۵۰ هواپیما در اختیار دارند كه به دلیل نبود قطعه، بیش از ۱۰۰ فروند آن از مدت‌ها پیش زمین‌گیر شده و متوسط عمر ۱۵۰ فروند دیگر به بیش از ۲۲ سال رسیده است.

هرچند در زمان تحریم شركت‌های هواپیمایی ایران اقدام به خرید هواپیماهای دسته دوم می‌كردند اما تحریم سبب شده بود تا همین هواپیماهای با عمر چند ساله نیز با قیمت بالایی خریداری شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه