شهر رم و ۹ مکان کمتر شناخته شده آن

محمد میرافشاری | پنجشنبه, ۲۷ اسفند ۹۴ ساعت ۲۱:۳۰

نام رم با تاریخ، هنر، مد و غذاهای دلچسب گره خورده است. سفر به رم، سفری پرهیجان به قلب تاریخ است، اما این شهر نامدار نیز رازهایی برای خود دارد. با کجارو همراه باشید و نقاط کمتر شناخته شده رم را بشناسید و در سفر آینده خود به این شهر از دیدن آنها لذت ببرید.

برای علاقمندان به گردش و سفر، نام ایتالیا همیشه شور و شوق خاصی ایجاد می‌کند. با وجود تعاریف و ستایش‌های بی‌شمار درباره این کشور، سفر به آن جزو اتفاقات نادر و به یادماندنی زندگی شما خواهد شد (مانند یک روز فوق‌العاده در اولین روز بهار یا لذت عشق اول) و خاطره‌ای است که به ندرت در زندگی هر شخص اتفاق می‌افتد. به ندرت پیش می‌آید که تاریخ، هنر، مد و غذاهای دل‌چسب را در یک مکان و در کنار هم ببینید. جزایر آفتابی، آسمان آبی، دریاچه یخبندان شمال، آتش‌فشان گداخته جنوب، گشتن در تاکستان‌ها، چشم‌انداز شهری و بیشترین تعداد بندرهای تاریخی ثبت شده در یونسکو را در این کشور خواهید دید. چنین تنوعی، بسیار به ندرت در دسترس مسافران و گردشگران قرار گرفته که باعث شده است بسیاری از گردشگران به اکراه این کشور را ترک کنند.

دیدنی های تاریخی رم

طبق آمار یونسکو، بیش از نیمی از میراث فرهنگی جهان در ایتالیا قرار دارد. وجود شهرهای رم، فلورانس، ونیز و از سویی آثار تاریخی، هنری و تنوع طبیعی در شبه‌جزیره ایتالیا از جمله عواملی هستند که هر سال گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. از لحاظ معماری نیز ایتالیا از بهترین مقاصد گردشگری جهان است و آثاری چون کولسئوم، پانتئون و برج کج پیزا از شگفتی‌های معماری قدیمی جهان به شمار می‌روند.

رم، شهر هزار ساله‌ امپراتوری روم؛ شهر میکل آنژ، داوینچی و از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری اروپا، مجموعه‌ای جذاب از مجسمه‌ها، کلیساها، پیاتزاها یا همان میدان‌های کوچک ایتالیایی و خیابان‌های تاریخی است. در هیچ شهر دیگری نمی‌توانید این تعداد مجسمه و دیدنی‌های هنری پیدا کنید. رم شاهکار فوق‌العاده‌ای از دوران امپراتوری رنسانس و معماری باروک است و بی‌جهت نیست که به آن لقب شهر ابدی و بزرگ‌ترین موزه‌ بی‌سقف دنیا را داده‌اند. دیدن خیابان ویا دل کورسو (Via Del Corsa)، آمفی‌تئاتر رومی کولوسئوم (Pizza Del Colosseo)، موزه‌ واتیکان، معبد پانتئون و کلیسای سیستین (Sistina) با آثاری از میکل آنژ سفری پرهیجان به قلب تاریخ است که بسیاری از گردشگران را دوباره به رم برمی‌گرداند. غذا خوردن در رم، یعنی چشیدن مزه اصیل‌ترین پیتزاها و پاستاهای دنیا و بعد از آن هم لذت مزه کردن بستنی سنتی ایتالیا با طعم‌های شیرین بهشتی‌اش. مد و خرید جزیی جدانشدنی از رم و ایتالیا است، بولگاری، ورساچه، گوچی و دیگر برندهای ایتالیایی را در حوالی میدان اسپانیا و خیابان دل کورسو پیدا می‌کنید، اما مارک‌های ارزان‌تر مثل میس سیکستی و فورلا هم انتخاب‌های خوبی برای خرید هستند.

دیدنی های تاریخی رم

در سراسر سال گویا جشنی پایان‌ناپذیر در رم بر پا است. مهم نیست چقدر در مقابل غذاهای خوشبو و رنگارنگ، سیری‌ناپذیر و کم‌تحمل هستید، زیرا کمتر کسی می‌تواند در برابر خوردن چنین پیش‌غذاهای دل‌چسبی مقاومت کند.

کمی بالاتر از کلیسای کاتولیک، مجموعه‌ای از آثار هنری و معماری فوق‌العاده مانند پانتئون را در مرکز تاریخی شهر می‌توان یافت. در این قسمت می‌توانید آثار و جواهرات رم را در هر گوشه و کناری ببینید و با بازدید از این اماکن به گذشته‌های دور، یعنی زمان ارابه‌ها و گلادیاتورها سفر کنید. اما فرهنگ رم مدرن با سه میلیون جمعیت چندان درگیر گذشته نیست. همچنین کافه‌های بسیاری را خواهید دید و از غذاها و مهمان‌نوازی رمی‌ها لذت خواهید برد. «کمپ فیوری» در این محل کانون توجه گردشگران و افراد محلی در شب است.

دیدنی های تاریخی رم

تولیدکنندگان غذهای محلی مانند لیموناد، پاستا یا لبنیات، محصولات خود را در بازارهای صبحگاهی به فروش می‌رسانند. در امتداد این خیابان مغازه‌های پر زرق و برق با برندهایی همچون پرادایا والنتینو را می‌بینید. همه این موارد باعث می‌شود دل کندن از رم سخت باشد. اگر تا به حال از شنیدن کلمه زندگی شیرین تعجب می‌کردید، الان وقت آن رسیده  چنین زندگی را در رم تجربه کنید. کلوسئوم از مهم‌ترین و مشهورترین بناهای تاریخی رم و بزرگ‌ترین اثر بر جای مانده از امپراتوری رم باستان است. مکان دیدنی دیگر موزه واتیکان و کلیسای سن پیترو و معبد پانتئون است. زندان تاریخی معروف سنت آنجلو که زندان مخوفی بوده نیز از دیگر آثار به جا مانده در رم است.

دیدنی های تاریخی رم

شهرت شهر رم به چشمه آرزوها یا چشمه تروی است. تقریبا هیچ چیزی در این شهر ۲۷۶۸ ساله جدید نیست، اما این موقعیت جادویی قابل چشم‌پوشی نیست. معروف‌ترین مکان‌های شهر رم به همان اندازه که شنیده‌اید، جذاب و دیدنی هستند. پاپ‌ها و امپراتوری‌های رم به خوبی می‌دانستند چگونه توجه افراد را به این مکان‌های جذاب و دیدنی جلب کنند، اما برخی از گوشه‌های به یادماندنی این شهر ابدی، کمتر شناخته شده‌اند. اگر شما تا به حال از مکان‌های زیبای این شهر بازدید کرده‌اید، بهتر است در سفرهای بعدی خود به برخی از مکان‌های ناشناخته‌تر هم سری بزنید.

۱. سن جیوانی در لاترانو

«سن جیوانی» (San Giovanni in Laterano) جایگاه رسمی پاپ و یکی از کلیساهای جامع رم است. این کلیسای مکانی است که پاپ ژولیوس دوم در قرن شانزدهم دستور داد تا تمام «میشل انجلوس­ها» مقر پاپ را به سنت پیتر منتقل کنند. شاید انگیزه او ساخت مکانی بزرگ‌تر بوده است. در اوایل قرن چهارم میلادی، امپراتور کنستانتین آن را به کلیسا اهدا کرد تا یک کلیسای جامع و محل اقامتی در آن ساخته شود. از ویژگی‌های آن فضای داخلی دیدنی و جذابی است که برومینی ساخته است، سقف طاق‌داری متعلق به قرن شانزدهم میلادی با طلای واقعی و کف موزاییکی پیچیده‌ای دارد. به در برنزی ورودی توجه ویژه‌ای داشته باشید. این برنزها از ساختمان مجلس سنای روم در انجمن گرفته شده است.

دیدنی های تاریخی رم

۲. سن استفانو در روتوندو

یک پیاده‌روی کوتاه از سن جیوانی شما را به «سن استفانو در روتوندو» (San Stefano Rotondo) خواهد رساند که در کنار بیمارستان بزرگی قرار گرفته است. این بنا به سبک معبد پاگان (Pagan) (که بسیاری از آن‌ها به کلیسا اولیه مسیحی تبدیل شد) و در حدود سال ۴۶۸ میلادی ساخته شده است، محراب مرکزی و سالن کلیسای دایره‌ای شکل بازدیدکنندگان را به زمان‌های قدیم می‌برد. نقاشی‌های دیواری مربوط به قرن شانزدهم بیشتر از همه در مورد سن استفانو قابل‌توجه است که نشان‌دهنده مرگ مظلومانه مبلغان است.

۳. سن کلمنته

رم تاریخ بسیار غنی دارد و بازدید از ابعاد مختلف زمانی در هیچ جای جهان همانند این شهر آسان نیست. شما می‌توانید زمان‌های مختلف را در یک مجموعه به نام «سن کلمنته» (San Clemente) مشاهده کنید که تحت‌شعاع کولوسئوم قرار گرفته است. اولین لایه آن، کلیسایی قرون وسطایی است که در حدود ۱۱۱۰ میلادی ساخته شده است. لایه بعدی آن به قرن چهارم برمی‌گردد. این لایه یک کلیسای اولیه و قدیمی است که روی خانه یک نجیب‌زاده ساخته شده است. زیر زمین آن، یعنی لایه سوم، انباری دارد که عبادت­گاه پیروان میترا، خدای پارسی محبوب در رم، بود.

دیدنی های تاریخی رم

۴. ایی. یو.آر

با وجود شواهد قابل‌توجه، رم فقط از کلیسا ساخته نشده است. در جنوب مرکز شهر محله فاشیستی دوران «ایی.یو.آر» (EUR) واقع شده است و در اصل دیکتاتور معروف ایتالیا «بنیتو موسولینی» آن را به‌عنوان چشم‌انداز آینده برای عدالت جهان راه‌اندازی کرد و مکانی با موقعیت خاص است که بسیاری از بازدیدکنندگان در مورد آن چیزی نمی‌دانند و از آن دیدن نمی‌کنند. رم باستان را با پیچ‌وخم‌های مدرن تاریک تصور کنید. بنای تاریخی «پالازو دلا سیویلتا ایتالیانیا» (The Palazzo della Civiltà Italiana) پاسخ خاص و قابل‌توجهی به قدمت کولوسئوم است. هم‌اکنون این بنا مرکز فرماندهی «فندی» (Fendi) است و اگرچه نمی‌توانید از همه چیز بازدید کنید، طبقه همکف را از دست ندهید.

۵. سانتا پراسده

کلیسای «سانتا پراسده» (Santa Prassede) مربوط به قرن هشتم میلادی و در اطراف «سانتا ماریا مگیوره» (Santa Maria Maggiore) و به‌عنوان مکانی برای دو دختر شهید نوکیش مسیحی «سنت پیتر» (St. Peter's) در رم طراحی شده است. این کلیسای زیبا و دیدنی مملو از موزاییک‌های خیره‌کننده‌ای است که به تزار معروف بیزانس، «راونا» (Ravenna)، اجازه می‌داد در مقابل دشمنانش مسلح شود.

۶. دوچرخه‌سواری در جاده آپیا

 در جنوب دیوار «اورلئان»، مرزهای سنتی رم، یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین جاده‌های جهان آغاز می‌شود. ساخت جاده «آپیا» (Appian Way) از سال ۳۱۲ پیش از میلاد آغاز شد و بخشی از این جاده هنوز هم برای ماشین‌ها، افراد پیاده و به خصوص برای دوچرخه‌سواران مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگ‌فرش اصلی این جاده از نوع سنگ بازالت بزرگ و ناهموار است. شما می‌توانید با اجاره دوچرخه موردنیاز خود از دفتر شهرداری منطقه با نام «رجیناله دله آپیا آنتیکا» (Regionale dell'Appia Antica) و برای داشتن بعدازظهری به یادماندنی سراسر مقبره مسیحیان، مقبره رومی‌ها و قوس‌های دور قنات «کلودین» (Claudian) را رکاب بزنید.

دیدنی های تاریخی رم

۷. سانتا ماریا در آراکوئلی

بنای «سانتا ماریا» (Santa Maria in Aracoeli) روی تپه «کاپیتول» واقع شده است؛ اما دسترسی به آن از طریق میدان میکل آنژ بسیار سخت و دشوار است. شما باید به سمت پایین تپه پیاده‌روی کنید و از پله‌های جداگانه‌ای به آن برسید. از ویژگی‌های خاص بنای «سانتا ماریا در آراکوئلی» نقاشی‌های دیواری نادر «پینتوریچیو» (Pinturicchio) متعلق به قرن ۱۵ میلادی در کلیسای کوچکی به نام «بوفالینا» (Bufalini) است.

۸. قدم زدن شبانه در جاده تراستوره

نوشیدنی‌های خاص را می‌توانید در «کافه دلا اسکالا» (Caffé della Scala) پیدا کنید و از موسیقی زنده جاز یا دی جی در «لتره کافه گالری» (Lettere Caffè Gallery) لذت ببرید. راه رفتن و بازدید از میدان‌های متعدد این ناحیه را فراموش نکنید. فواره مقابل سانتا ماریا در جاده «تراستوره» (Trastevere) در شب بسیار خاص و دوست‌داشتنی است.

دیدنی های تاریخی رم

۹. شادی و موسیقی در جاده تستاچیو

جاده «تستاچیو» (Testaccio) تا همین اواخر محلی برای تولید و فرآوری گوشت بود، اما هم اکنون یکی از مکان‌های عالی برای گردش‌های شبانه در رم محسوب می‌شود و شما می‌توانید به محله‌های «آکاب» (Akab) یا «آن د روکس» (On the Rox) برای تفریح و «کونته استاچیو» (Conte Staccio) برای شنیدن یک موسیقی شاد و زنده سری بزنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه