بزرگ ‌ترین موزه خودروهای قراضه کجاست؟

محمد میرافشاری | دوشنبه, ۲۴ اسفند ۹۴ ساعت ۰۸:۰۰

خودرو همیشه برای انسان جذاب بوده است. از جدیدترین خودروهای بازار گرفته تا مدل‌های قدیمی. در دنیا موزه‌های زیادی به ماشین و صنایع مربوط به آن اختصاص داده شده، اما کمتر کسی به فکر ساختن موزه ماشین‌های قراضه افتاده است. با این مقاله کجارو همراه باشید تا با بزرگ‌ترین موزه خودروهای قراضه جهان آشنا شوید.

 اگر کسی ۵۰ مایل (حدود ۸۰٫۵ کیلومتر) در جهت شمال آتلانتا در ایالت جورجیا که در کشور ایالت متحده آمریکا واقع شده، رانندگی کند، باید از تقاطع ۷۵ بگذرد و سپس به سمت راست بپیچد، وقتی به بزرگراه ۴۱۱ رسید به سمت «وایت چتسورث» (Chatsworth White) برود، در انتهای مسیر به قطعه زمینی جنگلی خواهد رسید که هر بخش آن با خودروهای قدیمی پر شده است. نشانه‌ای در کنار جاده با این مضمون وجود دارد:

اینجا قدیمی‌ترین انبار خودروهای قراضه جنگلی جهان به قدمت ۸۰ سال است

شهر قدیمی خودروها حاوی بیش از ۴۰۰۰ خودروی کلاسیک از اواسط قرن بیستم است. بیشتر این خودروها ساخته شده از سال ۱۹۷۲ میلادی (۱۳۵۱ شمسی) یا قدیمی‌تر از آن هستند و زمینی به مساحت حدود ۱۳۷۵۹۳ مترمربع از اراضی جنگلی را به خود اختصاص داده‌اند. در این مکان می‌توانید فوردهای قدیمی، کادیلاک بزرگ قراضه و حتی کامیون‌های حمل شیر «ماک» (Mack) نادر که ساخت ۱۹۴۱ میلادی (۱۳۲۰ شمسی) را نیز پیدا کنید. اگر بخواهید از همه این خودروها بازدید کنید باید پیاده‌روی در حدود ۶ مایل (حدود ۹٫۵ کیلومتر) داشته باشید.

ریشه و اساس این شهر قدیمی به سال ۱۹۳۱ میلادی (۱۳۱۰ شمسی) برمی‌گردد زمانی که خانواده «لوئیس» (Lewis family) یک فروشگاه عمومی را در شهری کوچک به نام «وایت» باز کردند. آن‌ها در فروشگاه خود اقلام مختلفی از لباس تا قسمت‌های مختلف خودرو، تایر و بنزین را به فروش می‌رساندند. زمانی که ایالت متحده آمریکا وارد جنگ جهانی دوم شد و منابعی ماند فولاد و تایر کمیاب گردید، خانواده لوئیس به طور هوشمندانه‌ای وارد تجارت «انبار قراضه» (Yard Scap) شدند. آن‌ها خودروهای قدیمی و کهنه را خریداری می‌کردند، قطعات آن را جدا می‌ساختند و سپس قسمت‌های مختلف را به فروش می‌رساندند. در اواخر سال ۱۹۴۰ میلادی (۱۳۱۹ شمسی)، این فروشگاه به یک حیاط بازیابی خودروهای فرسوده تبدیل شده بود. در این محیط بود که «دین لوئیس» (Dean Lewis)، صاحب فعلی شهر قدیمی خودروها، متولد شد.

«دین» کل کودکی خود را در حال بازی با خودروها سپری کرد. روزی در ماشین مسابقه و روز دیگر در حال رانندگی در اتوبوس مدرسه بود. او در این باره به شبکه خبری «سی.بی.اس نیوز» (CBS News) می‌گوید:

 من هزاران کیلومتر را رانندگی کرده‌ام اما این خودروها حتی یک سانتیمتر هم حرکت نکرده‌اند.

این خودروها و کامیون‌ها همه آن چیزی بود که دین می‌شناخت. در نهایت در سال ۱۹۷۰ میلادی (۱۳۴۹ شمسی) زمانی که «دین» این کسب و کار را از والدین خود به ارث برد، برنامه کاملاً متفاوتی برای مدیریت آن در نظر گرفت. او می‌خواست به جای بازیابی خودروهای فرسوده، آن‌ها را به همان شکل نگه دارد.

در طول دهه‌های بعدی، «دین» هزاران دلار را با برای به دست آوردن خودروهای فرسوده و قدیمی از مزایده‌ها، میهمانی‌های خصوصی و مکان‌های بازیابی صرف کرد. یکی از محبوب‌ترین خودروهای «دین لوئیس» یک فورد ۱۹۴۶ میلادی (۱۳۲۴ شمسی) است که در فیلمی به نام «قتل در کووتا» (Murder in Coweta County) با بازی «جانی کش» (Johnny Cash) و «اندی گریفیث» (Andy Griffith) در سال ۱۹۸۲ میلادی (۱۳۶۱ شمسی) مورد استفاده قرار گرفت.

در سال‌های بعد، شهر قدیمی و بزرگ خودروها توسعه بسیار زیادی پیدا کرد به طوری که او مجبور شد برای نگهداری از خودروها مساحت بیشتری از زمین‌های اطراف را خریداری کند. در ابتدا «دین» اوراق خودروها را به فروش می‌رساند اما این چیزی نبود که جمع‌آوری‌کنندگان خودروها بتوانند در مورد این خودروهای قدیمی چانه بزنند. هر کدام از این خودروها یک وسیله کاملاً خاطره‌انگیز (نوستالژیک) برای خود داشتند و «دین» تا زمانی که پول باارزشی در مورد آن‌ها پیشنهاد نمی‌شد، از فروش خودروها اجتناب می‌کرد. بسیاری از بازدیدکنندگانی که به دنبال قطعات موردنیاز خود بودند، این مکان را گله‌مند و ناراضی ترک می‌کردند؛ اما اگر از «دین» در مورد این مسئله سؤال می‌کردید، شاید پاسخ می‌داد اینجا همه چیز برای فروش است؛ اما «دین» هرگز این پاسخ را نمی‌دهد. او به خوبی درک کرده بود که فروش خودروها و قطعات آن پول زیادی ندارد بنابراین می‌توانست از بازدیدکنندگان به خاطر گرفتن عکس و بازدید از خودروهای قدیمی پول دریافت کند. امروزه، شهر قدیمی خودروها هر ساله توسط بازدیدکنندگان بسیاری مورد بازدید قرار می‌گیرد. هزینه بازدید از این شهر قدیمی ۱۵ دلار (۵۷۰۰۰ تومان) برای پیاده‌روی و ۲۵ دلار (۹۵۰۰۰ تومان) برای گرفتن عکس است. حالا از آخرین قطعه‌ای که «دین» فروخته است سال‌ها می‌گذرد و در حال حاضر چیزی برای فروش نیست، این اشیا و خودروهای قدیمی بخشی از هویت اصلی این موزه زیبا و جالب هستند.

در ادامه‌ی مقاله می‌توانید تصاویری زیبا از این موزه عجیب و البته شگفت‌انگیز را مشاهده کنید.

موزه ماشین های قدیمی

 

موزه ماشین های قدیمی

موزه ماشین های قدیمی

موزه ماشین های قدیمی

موزه ماشین های قدیمی

موزه ماشین های قدیمی

موزه ماشین های قدیمی

موزه ماشین های قدیمی

موزه ماشین های قدیمی

موزه ماشین های قدیمی

موزه ماشین های قدیمی

موزه ماشین های قدیمی

موزه ماشین های قدیمی

موزه ماشین های قدیمی

موزه ماشین های قدیمی

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه