شهر بتمن، ترکیه

هانیه احمدی
هانیه احمدی چهار شنبه، ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۰
شهر بتمن، ترکیه

به‌عنوان یک گردشگر در سفر به ترکیه، بتمن می‌تواند تنها یک معنی برایتان داشته باشد، یک ابر قهرمان با پوشش خاصی که در شهر نیویورک زندگی می‌کرد. اما اگر اهل ترکیه باشید، بتمن می‌تواند برایتان انواع معانی را داشته باشد. با کجارو همراه باشید تا در این مقاله‌ به این موضوع جالب بپردازیم. 

 اگر شما اهل ترکیه باشید، بتمن برایتان می‌تواند یک رود، یک شهر،  یا حتی یک واحد شمارش باشد که هیچ‌کدام از آن‌ها هم مرتبط یا برگرفته از شخصیت کتاب کمیک معروف بتمن نیستند.

شهر بتمن در ترکیه قرار دارد، پایتخت استانی با همین نام در آناتولی در ناحیه جنوب شرقی ترکیه. شهر در فلاتی در نزدیکی محل تلاقی دو رود بتمن و دجله واقع شده است. بتمن در اصل یک دهکده‌ی کوچک با نام lluh با جمعیتی سه هزار نفری بوده است. کشف روغن در اطراف این دهکده در دهه‌ی ۱۹۴۰ خیلی زود سبب پیشرفت آن شد و در طی چندین دهه جمعیت آن را افزایش داد. 

شهر بتمن

در سال ۱۹۵۷، پس از آنکه رودی با این نام در کنار آن جاری شد، دهکده به نام بتمن تغییر نام پیدا کرد.

رودخانه‌ی بتمن در تمامی دوران‌ها با این نام شناخته نمی‌شده است، در روزگاران قدیم و در میان مردم سریانی که در آن منطقه زندگی می‌کردند با نام Kalat به‌معنای عروس خوانده می‌شد. این اسم در زبان یونانی با عنوان نیمفیوس (Nymphius)  ترجمه می‌شود که تا قرن ۱۸ با همین نام آن را می‌شناختند. 

 دقیقا مشخص نیست که چه کسی اولین بار نیمفیوس (Nymphius) را با نام بتمن خواند، اما این اتفاق به قرن ۱۹ باز می‌شود و احتمالا برای اولین بار در ادبیات بین‌المللی دیده شده است. به نظر می‌رسد که این نام شکل مخفف شده یا نمونه‌ی درهم ریخته از کلمه‌ی Bati Raman باشد که نام کوهی در نزدیکی آن است. Bati در زبان ترکی به‌معنای غرب و Raman در زبان کردی به‌معنای شادی است. اما شاید این نام فرم دیگری از کلمه‌ی Rahman باشد به‌معنای خدا.

به‌علاوه بتمن یک واحد اندازه‌گیری قدیمی بوده که گفته می‌شود در دوران امپراتوری عثمانی از آن برای اندازه‌گیری جرم  استفاده می‌کردند. واحد بتمن از ناحیه‌ای به ناحیه‌ی دیگر و در زمان‌های مختلف متفاوت بوده است.

شهر بتمن

در سال ۲۰۰۸ شهر بتمن خبرساز شد، پس از آنکه شهردار آن در رسانه‌ها اعلام کرد که قصد دارد از برادران وارنر و کریستوفر نولان کارگردان شوالیه تاریکی (The Dark aknight) برای استفاده از نام بتمن در این فیلم بدون مشورت با وی شکایت کند و گفته بود تنها یک بتمن در دنیا وجود دارد و تهیه‌کنندگان آمریکایی از اسم شهر ما بدون اطلاع ما استفاده کردند.

اگرچه این تهدید فقط بازی تبلیغاتی بود، زیرا کمیک بتمن اولین بار در سال ۱۹۳۰ پدیدار شد، یعنی بیش از دو دهه پیش از اینکه شهر با این نام خوانده شود.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه