بوم گردی گردشگران خارجی در کرمان

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۵
بوم گردی گردشگران خارجی در کرمان

بوم‌گردی در خانه روستاییان این روزها در مناطق مختلف کرمان رواج پیداکرده و این نوع اسکان زمینه آشنایی گردشگران با بوم‌زیست‌ها و خرده فرهنگ‌های استان کرمان را فراهم می‌کند.

 استان کرمان گسترده‌ترین استان کشور با دومین جمعیت بزرگ روستایی در کشور است و این گستردگی بالای جمعیتی خرده‌ فرهنگ‌های متعددی را در پهنه گسترده این استان ایجاد کرده است.

هرچند شهر کرمان رکورددار ثبت ملی آثار تاریخی در کشور است و بیشترین آثار تاریخی شهرستان کرمان نیز در شهر کرمان متمرکزشده است اما بسیاری از بناهای تاریخی و طبیعی ناب استان نیز در مناطق مختلف پراکنده است و به همین دلیل امکان ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در بسیاری از این مکان‌ها که گاه صدها کیلومتر با هم فاصله دارند به‌صورت مجزا وجود ندارد یا مقرون‌به‌صرفه نیست.

از سوی دیگر عدم اجرای طرح‌های احداث هتل و اقامتگاه‌های گردشگری در برخی از اماکن گردشگری استان کرمان برای مسئولان چاره‌ای نگذاشته است جز اینکه حداقل در کوتاه‌مدت به‌سمت بوم گردی و استفاده از ظرفیت‌های محلی هر منطقه بروند.

بیشترین کرد این‌ گونه گردشگری را در این روزهای می‌توان در دو قطب اصلی گردشگری کرمان دید که در فاصله دوری از شهر قرارگرفته اند، نخست در منطقه شهداد که کویرنوردی و رصد آسمان شب و کلوتهای شهداد و گرم‌ترین نقطه زمین قرارگرفته است که پرونده ثبت جهانی این منطقه در دست بررسی است و بیشترین میزان سفر گردشگران خارجی و به‌خصوص اروپایی‌های نیز در همین منطقه است و در مرتبه بعد روستای صخره‌ای میمند است که باسابقه چندین هزارساله‌اش یکی از نخستین سکونتگاه‌های بشری در ایران محسوب می‌شود. در این روستا نیز مردم هنوز سبک زندگی قدیمی و حتی زبان پهلوی که یکی از قدیمی‌ترین ریشه‌های زبان فارسی است را تکلم می‌کنند.

بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند از نزدیک بافرهنگ رسوم و آداب طرز لباس پوشیدن و غذاهای محلی مردمان روستا آشنا شوند و از سوی دیگر مردم محلی نیز از صنعت گردشگری منتفع می‌شوند.

در شهداد هم مدت‌هاست مسئولان استان از راه‌اندازی کمپ کویری این منطقه کوتاهی کرده‌اند، مسئله‌ای که با نزدیک شدن به ایام نوروز برای مردم و گردشگران سؤال‌برانگیز شده است و در نهایت مسئولان هیچ چاره‌ای جز توسعه بوم گردی ندیده‌اند.

نکته قابل‌ توجه اینکه به گفته معاون گردشگری میراث فرهنگی استان کرمان بیشترین میزان استقبال از کویرکرمان به‌خصوص در منطقه شهداد از سوی اروپایی‌ها انجام می‌شود. محمد جهانشاهی با بیان اینکه کمپ کویری به‌زودی به بخش خصوصی واگذار می‌شود، گفت:

اما متأسفانه در شرایط فعلی نمی‌توانیم از این امکان برای اسکان گردشگران استفاده کرد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان کرمان از آماده‌سازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کرمان خبر داد و افزود:

سعی کردیم در شهداد و میمند از این قابلیت استفاده کنیم و در حال فرهنگ‌سازی برای توسعه این نوع اقامت در استان هستیم. ما هم‌اکنون ظرفیت بسیار بالایی در خصوص اقامت بوم گردی در شهداد داریم و از این بابت هیچ مشکلی وجود ندارد و در حال حاضر ۵۳ اقامتگاه بوم گردی در کرمان آماده است و ۵۰ مورد هم در حال آماده‌سازی است که تا ایام نوروز آماده می‌شوند.

او گفت که در سال جاری میزان ورود گردشگران خارجی به‌خصوص از اروپا در استان کرمان افزایش‌ یافته است و شاهد حضور قطار گردشگری اروپا در کرمان بودیم.

وی از افزایش ۲۰ درصدی حضور گردشگران خارجی در کرمان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که درزمینهٔ جذب گردشگران داخلی نیز شاهد رشد باشیم.

معاون گردشگری میراث فرهنگی کرمان افزود:

ما تمام نیازهای گردشگران را در کرمان پیش‌بینی کرده‌ایم و امیدواریم در سال جاری شاهد افزایش تعداد گردشگران در استان کرمان باشیم.

به گفته وی تنها در بخش تهیه اقلام گردشگری افزایش صددرصدی را شاهد هستیم و به همین نسبت سعی کردیم درزمینهٔ تأمین اقامتگاه‌ها نیز با استفاده از ظرفیت‌های موجود به‌خصوص در بخش مدارس، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها نیازهای موجود را در ایام نوروز جوابگو باشیم.

وی بیان کرد که بوم گردی یکی از اهداف اصلی ما در خانه‌های تاریخی و روستاها است و سعی داریم که کرمان را به بزرگ‌ترین میهمان‌خانه ایران تبدیل کنیم و گردشگران را با فرهنگ محلی مردم در استان کرمان آشنا کنیم.

به نظر می‌رسد در سال جاری کرمان با توجه به توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان شاهد حضور گسترده مسافران باشد و این یکی از ناب ترین فرصتها برای معرفی توانمندی‌های یکی از قدیمی‌ترین استان‌های کشور در زمینه فرهنگی و گردشگری است که باید به بهترین وجه مورد استفاده قرار گیرد.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه