خانه ملل کاشان میزبان نمایشگاه بهاره مردم شناسی روستایی

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۵
خانه ملل کاشان میزبان نمایشگاه بهاره مردم شناسی روستایی

بنا به اعلام مدیر مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری کاشان، خانه ملل یا «خانه تاریخی آل یاسین» میزبان نمایشگاه مردم‌ شناسی روستایی می‌شود.

 به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی شهرداری کاشان، «محمدعلی فرجی» با تاکید بر ضرورت احیای فضاهای تاریخی کاشان گفت:

نمایش بیش از ۳۰۰ نوع از اشیاء مردم‌ شناسی در موضوعات ابزارآلات کشاورزی، پخت و پز، قالی‌بافی و آیین گلاب گیری سنتی در کنار معماری فاخر خانه تاریخی آل یاسین این امکان را به میهمانان بهاری خواهد داد تا شاهد حال و هوایی دیگر از زندگی گذشته ساکنان این منطقه تاریخی باشند.

وی با بیان اینکه خانه تاریخی آل یاسین به‌عنوان یکی از خانه های کاشان در عصر قاجار با معماری متنوع خود بر اساس اصول معماری ایرانی اسلامی همچون مردم واری، درونگرایی و تقارن بنا نهاده شده است، گفت:

شایسته است که مفاهیم ارزشمند این‌گونه بناهای تاریخی به‌عنوان سرمایه ارزشمند ملی و جاذبه‌های گردشگری ایران به جهان معرفی شود.

خانه آل یاسین در محله پشت مشهد واقع شده، بنای این خانه در اواسط قرن سیزدهم هجری قمری به دستور محمد شاه قاجار برای مرحوم «سید پشت مشهدی» یعنی «محمد تقی حسینی کاشانی عالم» و مرجع معروف این قرن ساخته شده و به‌صورت موروثی در اختیار «نظام الدین مجتهد کاشانی» یا «آل یاسین»، اولین نماینده مردم کاشان در مجلس شورای ملی بعد از نهضت مشروطه قرار می‌گیرد.

این بنا دارای بخش‌های اصلی حوضخانه، تالار و اتاق‌های اطراف حیاط است. هنر مقرنس، گچ بری، نقاشی و گره چینی در نهایت زیبایی در این خانه مشهود است. سطوح گاه‌گلی این بنا از ویژگی‌های آن است و از فضاهای مهم معماری این خانه می‌توان از سرداب‌ها، شاه‌نشین، مهتابی، هشتی ورودی، ایوان تابستانی، سرپوشیده و بادگیر نام برد. همچنین تزیینات نما در ایوان تابستانی به‌صورت یزدی بندی ساخته شده است.

خانه از دو قمست کلی اندرونی و بیرونی تشکیل شده است. در کنار در ورودی خانه دو سکو وجود دارد که نام آن «شیخ نشین» یا «پیر نشین» است. پس از گذشتن از مدخل خانه که هشتی ورودی نام دارد به فضایی سر پوشیده با اتاق‌هایی در پیرامون و دو طبقه می‌رسیم که در وسط آن حوض آبی وجود دارد.کل این قسمت از ساختمان به بیرونی مشهور است. بیرونی خانه مخصوص مراجعات روزمره، پذیرایی از مهمان ها و اقامت مسافران بوده است.قسمت اندرونی خانه دارای حیاطی بزرگ است که در دو طرف آن قسمت های زمستانی و تابستانی نشین وجود دارد. قسمت راست حیاط که آفتابگیر است، زمستانی نشین بنا بوده است. فضاهای این مکان، پوشیده است و دارای اتاقی است به نام کرسی خانه. سمت چپ حیاط، قسمت تابستانی نشین بنا است. فضاهای این قسمت بازتر بوده و دارای یک ایوان زیبا به نام شاه نشین است.

این بنا در تاریخ اسفندماه سال ۱۳۷۹ با شماره ۳۲۵۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع:ایرنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه