پناه به دماغه آفریقا؛ راهنمای سفر خانوادگی به آفریقای جنوبی

مجتبی ناصری | یکشنبه, ۱ فروردین ۹۵ ساعت ۱۹:۴۵

آفریقای جنوبی کشوری با جاذبه‌های طبیعی فراوان مقصد محبوبی برای گردشگران مختلف است. بسیاری از جاذبه‌ها و پارک‌های حیات‌وحش معروف در بخش‌های شمالی این کشور قرار دارد، اما بخش جنوبی این کشور، یعنی دماغه‌ آفریقا، مکان مناسب و امنی برای گردشگرانی است که خانوادگی سفر می‌کنند. با کجارو همراه باشید تا با این منطقه بیشتر آشنا شوید.

 کیپ تاون (Cape Town)؛ نگین دماغه‎‌ آفریقا

محیطی امن و آرام، بدون وجود پشه‌ مالاریا، با فضاهای زیبا در شهر کیپ تاون و نواحی آن انتظار گردشگران را می‌کشد. همچنین رستوران‌های دوستانه و خانوادگی، پناهگاه‌های حیوانات، جنگل‌های سر به فلک کشیده و سواحل بادگیر بسیاری در ایالات شرقی و غربی آفریقای جنوبی وجود دارد. در این کشور برای افراد کم سن و سال نیز برنامه‌های تور و بازدید مخصوص وجود دارد. ازاین‌رو آفریقای جنوبی مقصد محبوبی برای سفرهای خانوادگی گردشگران است.

 برای کسانی که می‌خواهند سفری کلاسیک به آفریقای جنوبی را برنامه‌ریزی کنند، شهر کیپ تاون شاید مکان مناسبی برای شروع نباشد. تمام مناطق معروف حیات‌‌وحش مانند پارک ملی کروگر (Kruger National Park) و منطقه حفاظت شده‌ سابی سندز (Sabi Sands) صدها مایل دورتر به‌سمت شمال‌شرق، نزدیک‌تر به شهر ژوهانسبورگ (Johannesburg) قرار دارند. اما اگر شما فرزندان کوچک دارید، قبل از برنامه‌ریزی کمی تامل کنید و فرزندان خود را به مناطق ناامن نبرید. جدا از نگرانی‌های امنیتی، وجود پشه‌های مالاریا را در شمال‌شرق آفریقای جنوبی از یاد نبرید. آیا ارزش دارد کودکان خود را در معرض خطر قرار دهید؟

خوشبختانه راه‌حل ساده‌ای وجود دارد: شهر کیپ تاون. این شهر نه‌تنها برای بازدیدکننگان (دسترسی‌های بسیار خوب، جذابیت‌های خرید، خوراکی و مناظر زیبا) بسیار عالی است، بلکه محلی عالی برای شرکت در تورهای امن و عاری از خطر مالاریا در بخش‌های شرقی و غربی دماغه‌ آفریقا است. در این محل شما رستوران‌هایی با فضای دوستانه و خانوادگی با غذاهای عالی، حفاظتگاه‌های پستانداران، پرندگان و حشرات، جنگل‌های بلندقامت و وحشی و سواحل بادگیر پیدا خواهید کرد.

با وجود جاده‌های زیبا، هتل‌های خاص، فروشگاه‌های روز عرضه محصولات مزارع نیازی به ترک کردن محیط امن و آرام دماغه‌ آفریقا نخواهید داشت. همچنین تورهای سافاری (Safari) معتبری در این نواحی وجود دارد. قسمت شرقی دماغه پارک‌های مدیریت شده و مراکز خصوصی بی‌عیب و نقصی وجود دارد که کارکنان آن از نیازهای خانواده‌ها و کودکان آگاهند و به قدرت تخیل آن‌ها احترام می‌گذارند. حتی برای آن دسته از افرادی که تمرکز کافی روی محیط اطراف ندارند، برنامه‌های ویژه‌ای وجود دارد. آن‌ها چگونه این کار را انجام می‌دهند؟ با برگزاری تورهای دیدار حیات‌وحش در محیط طبیعی و بکر خود که باعث می‌شود تمام افراد خانواده مدت‌ها در مورد آن صحبت کنند.

منطقه واین لندز (Winelands) بهترین مکان برای لذت بردن از غذا

رستوران‌های واقع در شرق شهر کیپ تاون جاذبه‌های بسیاری برای جمع‌های خانوادگی و دوستانه دارد. مناظر زیبا در دامنه کوه محلی عالی برای بازی کودکان است. هزینه غذا چندان بالا نیست و یک غذای عالی در آفریقای جنوبی به‌اندازه‌ یک بشقاب پاستا در امریکا قیمت دارد. بنابراین اگر کودکان شما غذاهای محلی این کشور را نمی‌پسندند، این رستوران‌ها مکان مناسبی برای آن‌هاست. همچنین زمین‌های بازی عالی، پناهگاه حیوانات و فعالیت‌های مفرح برای بچه‌ها در این مکان وجود دارد.

منطقه مورسان (Moreson) در نزدیکی روستای زیبای فرانشهوک (Franschhoek) قرار داشته و در آن کلاس‌های پخت نان و انواع پیتزا برای کودکان وجود دارد. کودکان بسیار از این کلاس‌ها استقبال می‌کنند. آن‌ها می‌توانند محتویات را به سلیقه خود تغییر داده و هر جور دلشان بخواهد آشپزی کنند. سپس خود و خانواده‌هایشان از دستپخت بچه‌ها می‌خورند و لذت می‌برند.

منطقه بزرگ اسپیر (Spier) واقع در شهر کیپ تاون، پیست‌های دوچرخه سواری زیبایی در کوه‌پایه دارد. همچنین می‌توانید در این دره عقاب‌ها را در پناهگاه و محیط زیست طبیعی خود ببینید. بچه‌های بزرگ‌تر می‌توانند با کمک و راهنمایی محیط‌بانان از نزدیک با عقاب روبه‌رو شوند و در موردش اطلاعاتی کسب کنند.

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی جهان پروانه‌ها (Butterfly World) است. در این مکان دسته‌های بزرگی از پروانه‌‌های زیبا به پرواز در می‌آیند و محل زندگی خود را با ایگوانا، خوکچه‌ها و تعدادی گونه عنکبوت در محیطی سربسته به اشتراک می‌گذارند. موزه‌ ماشین فرانشهوک کلکسیون ارزشمندی از اتومبیل‌های لوکس قدیمی است که تمام ماشین دوستان را به خود جذب می‌کند.

رستوران لا کارتیه فرانسه (Le Qurtier Francais) در فرانشهوک گردشگران بسیاری را از فواصل دور به‌سمت خود می‌کشاند. سرآشپزهای چیره دست این رستوران تجربه‌ای به‌یادماندنی از طعم‌های بی‌نظیر برای شما به ارمغان خواهند آورد.

ذخایر طبیعی شرق دماغه آفریقا؛ بهترین مکان برای زیست‌شناسان جوان

در مناطق حفاظت شده حیات‌وحش مانند موسسه خصوصی کاندی (Kwandwe Private Game Reserve) گونه‌های مختلفی از حیوانات گیاه‌خوار و گوشخوار وجود دارد. به رقص ایمپالاها توجه کنید. این‌گونه آهو به زیبایی جست‌و‌خیز می‌کند و همچون یک بالرین در میان طبیعت می‌درخشد. همچنین موجوداتی زیبا نظیر گور اسب‌، آهو، گاو وحشی، گراز، زرافه، یوزپلنگ، شیر و پلنگ در این مناطق زندگی می‌کنند و اگر شانس خوبی داشته باشید در تورهای سافاری با گونه‌های بزرگی از گربه‌سانان برخورد خواهید کرد.

تورهای جالبی برای نوجوانان در این منطقه وجود دارد که به گشت‌زنی در طبیعت و آموزش نکاتی از جمله یافتن و تشخیص ردپاها و فضولات حیوانات و لانه‌ آن‌ها و همچنین ماجراجویی می‌پردازند. نوجوانان در بدو ورود به این تورها، بسته‌ای شامل کتاب مشاهده حیات‌وحش و ذره‌بینی برای دیدن حشرات کوچک و چند وسیله کاربردی دیگر دریافت می‌کنند.

پلتن بی و گاردن روت (Pletten bay -The garden Route)، برای افراد پر انرژی

با یک سفر هفت ساعته با خودرو یا پروازی کوتاه مدت می‌توانید از کیپ تاون به شرق دماغه آفریقا و منطقه‌ زیبای گاردن روت برسید. در این منطقه منحصربه‌فرد جاذبه‌هایی چون جنگل‌های انبوه با مسیرهای پیاده‌روی خاص، سواحل بکر و هتل‌هایی در دل طبیعت وجود دارد. در این هتل‌ها ساختمان‌هایی با معماری زیبا و اتاق‌های راحت و با امکانات مناسب ساخته شده است. تفریحاتی چون استخر، اسب‌سواری برای بزرگسالان، اسب‌های پونی (Pony) برای نوجوانان و زمین‌های بازی کودکان در تمام گروه‌های سنی از ویژگی‌ هتل‌های این منطقه است.

در نزدیکی منطقه‌ای که هتل‌ها در آن واقع است، چهار پناهگاه حفاظت شده‌ حیوانات وجود دارد که گونه‌هایی از میمون‌ها، پرندگان، فیل‌ها و گربه‌سانان بزرگ را می‌توانید در آنجا ببینید. میمون‌های سنجابی (Squirrel monkeys) و گونه‌های دیگر میمون و فلامینگو‌هایی که در محیط زیست طبیعی خود جولان می‌دهند از تجربیات به‌یادماندنی در این پارک‌ها خواهند بود.

توصیه‌های پایانی برای سه گروه سنی گردشگران

برای کودکان زیر ۱۳ سال؛ پناهگاه‌های فوق‌العاده حیوانات

در کیپ تاون دو آکواریوم بزرگ از موجودات اقیانوس و یک مرکز نگهداری پنگوئن وجود دارد. در شرق پلتنبرگ سرزمین میمون‌ها، باغ پرندگان و زیستگاه حفاظت شده‌ فیل‌ها قرار دارد.

برای جوان‌ها؛ شب زنده‌داری و غذاهای لذیذ

مراکز خرید بزرگ و زیبا، باشگاه‌های موسیقی و کافه‌ها و رستوران‌های متنوع که تا پاسی از شب به ارائه خدمات می‌پردازند، اوقات خوشی را برای  گردشگران جوان رقم خواهد زد.

برای خانواده‌ها؛ تجربه تور سافاری (Safari) خصوصی 

با پرداخت ۱۳۰۰ پوند در هر شب می‌توانید سوئیتی خصوصی برای اقامت خانوادگی رزرو کنید. همچنین استفاده از استخرها و تورهای سافاری خصوصی به‌همراه راننده و راهنما از خدمات جانبی این هتل‌های گران‌قیمت هستند.

منبع:natgeotraveller

مطالب مرتبط:

منبع natgeotraveller

دیدگاه